Met een goede melodie kan een dj zich herkenbaar en geliefd maken, of hij nou betoverend simpel of aantrekkelijk ingewikkeld is. Op Dancefair legden insiders Marco C. de Bruin en rechterhand Ben van Bueren van DanceComposer aan producers in spe uit welke melodieën het beste werken in de dancemuziek en gaven ze advies om een lekker deuntje in het leven te roepen.
Een melodie kun je maken met een piano, maar ook met software als Albleton. Marco, zelf van origine een componist, raadt het gebruik van zo’n programma niet per se af maar plaatst wel een kritische noot. ‘Het is natuurlijk fijn dat het altijd klinkt. Je hoeft zelf niet na te denken. Maar het gaat natuurlijk nooit echt verder.’
‘Wat dj’s als Armin van Buuren en Hardwell vaak doen is gelijk spannend beginnen’, legt Marco uit. ‘Ze creëren tension en gaan dan dalen. Dat is vaak succesvol.’ Een andere tip die Marco aan de aspirant-dj’s meegeeft is om een zogenaamde ‘vieze’ noot vlak voor de drop te plaatsen. ‘Je denkt eerst: dat klopt niet. Totdat die oplost en hij klopt ineens. En dát is het maken van een goede melodie.’
‘Je herkent vast wel dat je inspiratie hebt en iets maakt, maar dat de volgende dag helemaal niet meer klinkt’, zegt Marco, ‘Maar gooi dit niet gelijk weg. Dat is juist heel erg bruikbaar, ga hier verder mee.’
Je kunt voelen of iets goed of niet. Maar je kunt ook aan intuïtie rammelen en het vergroten, aldus Marco. ‘En leren van anderen. Van Beethoven, of van Armin van Buuren, maar ook van een Frans Bauer.’ Lachend: ‘Het is misschien niet jouw kopje thee, maar op dit moment is hij succesvoller dan jullie.’