25 jaar Ninja Tune: ADE Q&A met Matt Black

Peter Güldenpfennig | 16 oktober 2015
headlines


Het onafhankelijke Ninja Tune-label bestaat 25 jaar, niet niks voor een onafhankelijk label die bekend staat als forward thinking en experimenteel. Met releases van ondermeer The Herbaliser, Up, Bustle & Out en Funki Porcini stond het label vooraan in wat er mogelijk was met het samenkneden van hiphop-beats en samples op een experimentele en muzikale wijze.

Tijdens ADE 2015 gaf Matt Black, oprichter van Ninja Tune en medelid van Coldcut, ons een kijkje in wat er bij het runnen van een onafhankelijk label komt kijken en hoe het label al die tijd heeft weten te overleven.

Moeizame start

Toen het label in 1990 begon zocht Matt vooral een platform om vrije experimentele beats-oriented muziek uit te brengen. Dat was simpelweg de enige reden voor hem om een eigen label te beginnen. Dat ging niet gemakkelijk, want voor fysieke releases toentertijd had je distributie nodig, en de releases van Ninja Tune waren moeilijk te categoriseren. Is het nu hiphop of is het rave? Toch, door de radioshows die Coldcut en Matt Black deden kreeg de Ninja Tune-sound naam en werden ze uiteindelijk opgepikt door distributeurs om verkocht te kunnen worden in winkels.

Niet gemakkelijk

Direct aan het begin van de Q&A komt naar voren dat het runnen van een label zwaar is, zeer zwaar. Matt: ‘veel artiesten zien niet hoeveel werk er in het uitbrengen van een release gaat. Ze zien enkel hun werk en het uiteindelijke product. Daartussen zit enorm veel werk, van ontwerp tot marketing.’ Matt lijkt er niet al te blij mee te zijn, volgens hem moet het vooral om de muziek gaan. De zakelijke kant is hem te complex.

Concessies

Is dat zakelijke achter een label, om toch geld te kunnen verdienen, niet een probleem voor een radicaal label als Ninja Tune? ‘Het is en blijft echt de balans die we onderhouden tussen het muzikale en zakelijke, waardoor we kunnen blijven doen wat we doen. We houden die balans dan ook nauwgezet in de gaten.’

Teveel

Het is een veel gehoorde klacht dit ADE vanuit de industrie: er is teveel goede muziek. Ook Matt klaagt erover. ‘Een track die we tien jaar geleden uitgebracht zouden hebben omdat ‘ie te gek is, valt nu niet meer op. Iedereen kan nu elektronische muziek maken. Dat is een goed iets, maar maakt wel dat er extreem veel muziek uitkomt en de lat nu ook hoger ligt voor ons om iets uit te brengen.’

Ninja Jamm

Ninja Tune blijft wel vooruitkijken en heeft een app uitgebracht: Ninja Jamm. De app maakt het mogelijk voor muzikanten om elektronische muziek interactief te brengen. Geen handjes zwaaien door op play te drukken dus, maar daadwerkelijk jouw muziek naar een live-podium te brengen. Het is gebaseerd op VJamm, de visuele software die Coldcut schreef voor hun live-shows. Ninja Jamm is volgens Matt een directe opvolger van VJamm. De app is enorm visueel en maakt het mogelijk om je eigen loops en tracks in te laden, met elkaar te mixen en per track (vier in totaal) aan te passen met allerlei effecten.

Toekomst

De presentatie van Ninja Jamm is niet zomaar gekozen. Matt ziet de app, en soortgelijke software, als de toekomst van hiphop en elektronische muziek. 'Veel software die op de markt komt, bestaat al, Ninja Jamm is daarin niet anders. Maar wel brengt de software meerdere manieren om muziek te maken en live te performen samen, dat nog niet eerder is gedaan.' Of Matt gelijk heeft zullen we hopelijk de komende 25 jaar zien. Laten we hopen dat Ninja Tune dan ook nog bestaat!

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws