Sander Kleinenberg: 'Blijf vooral jezelf'

Mark Hofman | 16 oktober 2015
headlines


Sander Kleinenberg is een naam in de scene die je al zo'n twintig jaar voorbij hoort komen. Laidback Luke zei tijdens ons interview met hem dat Sander een 'Living Legend' is, dat zegt al genoeg. We spraken Sander op het ADE over het event zelf, de scene en talent. 

Sander, hoe is het met je?

‘Ja, goed!’

Heb je het naar je zin hier op ADE?

‘Ja het is om de hoek dus ik stap op de fiets en dan ben ik er al, dus dat is echt megachill. Normaal gesproken is er altijd een vliegtuig bij betrokken en nu haal ik zometeen even m’n kind van school haha.’

Hoe heb je je voorbereid voor het ADE?

‘Ik moet je eerlijk zeggen: ik ben echt de slechste planner die er is, maar om één of andere reden heeft de universe er voor gezorgd dat ik nu wel allemaal shit te vertellen heb. Deze keer dus wel, maar dat is meer toeval dan dat ik er echt naar toe heb gewerkt. Het is ook moeilijk om een kader om creativiteit te zetten, althans dat vind ik dan. De kwaliteit moet goed zijn en het moet relevant zijn, iets moet af omdat het af is en niet omdat het af moet.’

Wat vind je van het ADE in het algemeen?

‘ADE is in de afgelopen twintig jaar meegegroeid met een scene die twintig jaar geleden op een andere manier in de maatschappij stond. Het is tegenwoordig geaccepteerd en er zijn supersterren uit voortgekomen. Omdat ik zelf ook al twintig jaar in de scene zit, besef ik me wel dat we ontzettend ver gekomen zijn. Ik weet nog dat ik met mijn kratje platen ergens draaide voor vijftig gulden op een avond voor twee mensen en een paardenkop. Nu praat je met de televisie in Mexico, met jullie en vertel je in wezen over datgene wat nog steeds je passie is: Muziek.’

Je passie uitvoeren dus, dat is ook wat de organisatie van het ADE wilt denk ik?

‘Het is een beetje dubbelzijdig: aan de ene kant heb je qua entertainment kan je de top van de wereld in een paar dagen checken, wat ook belangrijk is, is dat er allerlei conferenties zijn waar je inspiratie op kan doen. Het ding is dat de scene zich vooral online afspeelt, de digitalisering is opgetrokken van a tot z. Dan is het ook lekker dat je het even kan ruiken, kan proeven en kan zien, dat deze communicatie aan de gang is. Ik denk dat dat belangrijk is, daarvan kan je leren en groeien naar een volwassenere plek.’

Wat moet je tijdens het ADE doen om ‘het’ te maken?

‘Dat zit een beetje in controverse met wat ik net zei, want ik zei net dat ik niet ben voorbereid en dat ik me niet heb laten leiden door een deadline. Het is namelijk wel lekker dat je hier komt met een verhaal, het is lekker als je de ambities hebt dat je klaar bent om iets van jezelf te laten zien. Het is makkelijk als je een track klaar hebt, dat je een usb-stick kan afleveren, dat je een logo hebt op je t-shirt en even naar de kapper gaat. Het is misschien een beetje een saai uitspraak, maar er zijn de vijf p’s: Proper, preperation, prevents, poor en performance. Als je die gewoon in je hoofd hebt en je hebt talent en wilt hard werken, dan heb je hier echt wel iets te zoeken.

Zorgen dat je helemaal klaar staat dus?

‘Ja, maar het moet ook niet verkrampt worden. Je moet er niet van in de war raken of erachter komen dat je niet meer jezelf kan zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat ook de muziek die je maakt en hoe je je verhoudt tot de wereld, ook dicht staan bij wie je bent. Kijk bijvoorbeeld naar Oliver Heldens, hij is echt dezelfde gozer die hij drie jaar geleden was en dat is ook onderdeel van zijn succes. Dat bereikbare is belangrijk, het idee dat het een relaxte gast is die net je buurjongen kan zijn. Het moet niet te gemaakt, je moet gewoon een beetje je best doen maar vooral jezelf blijven!’

Zijn er ook nog meer dingen die je niet moet doen?

‘Als je in de scene wilt komen en je wilt een onderscheid maken, zoek het dan niet op in de dingen die al gebeuren. Zoek het op in de dingen waarvan jij denkt die gaan gebeuren, het hoeft niet altijd aan te sluiten bij de dominante sound. Geloof ergens in en wordt daar de beste in, creëer je eigen weg.’

Je draait al twintig jaar mee in de scene, wat is er het meeste veranderd?

‘Het is sowieso de digitalisering van de wereld, daarmee heb ik ook mijn allergrootste uitdaging gezien in twintig jaar. Ik wist mijn ideeën en creativiteit te vertalen op een oldskool manier met midi instrumenten en platen kopen bij een platenboer, maar nu moet je online presenteren en presteren. Je moet alles goed en strak verzorgen, je moet de taal spreken van je doelgroep en dat zijn dingen die niet vanzelfsprekend zijn als je al wat langer meeloopt. Als je niet wilt accepteren dat je soms wat stappen terug moet doen, dan moet je beseffen dat het een mooie tijd geweest is en dat je het spelletje niet meer kan spelen. De spelregels zijn veranderd en dat is de grootste ontwikkeling geweest van mijn hele carrieré: van analoog naar digitaal. Het is elke dag wel weer een uitdaging.’

Axwell en Ingrosso zeiden in een interview met ons, dat de mensen in de scene vroeger meer relaxt waren, zie jij dat ook zo?

‘Dat is 100% zeker zo, maar laten we wel wezen: er wordt van, bijvoorbeeld, David Guetta heel veel verwacht wanneer hij gaat draaien en daar komt dan ook een stukje professionaliteit bij kijken. Daarmee zou je kunnen zeggen dat de onschuld voorbij is en dan is het belangrijk dat je blijft onthouden waarom je het allemaal doet. Het is ook belangrijk dat je tijdens een interview niet de standaard antwoorden roept maar echt vanuit jezelf praat. Ik denk dat dat alleen maar kan als je dicht bij jezelf blijft. Als je product ver van jezelf ligt maar deze wordt gigantisch groot, dan heb je een geweldig product maar ben je niet meer jezelf. Blijf altijd jezelf!’

Wil je nog wat zeggen tegen onze lezers?

‘Check mijn Soundcloud  voor de free download die nu beschikbaar is. Zoek het lekker dicht bij jezelf, werk hard en maak het verschil.’

 

 

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws