Eendagsvliegen; de cijfers

Partyscene Redactie | 14 maart 2012
headlines

Na de eerste hit

Bij de Amerikaanse University of Colorado werd onderzocht hoeveel artiesten die één hit scoorden, ooit nog een tweede keer terugkeerden in de hitlijsten. De resultaten lijken zo op het eerste gezicht niet veel goeds te voorspellen voor de gemiddelde commerciële muziekcarrière.

Eén hit is geen hit?Na grondig gespit van assistent-docent Storm Gloor in de geschiedenis van de Billboard Top 100, bleek dat van alle artiesten die ooit een hitnotering hebben gehad, maar liefst 47,5% daarna grotendeels van de muzikale radar verdween. Hoewel het verleidelijk is om dat te wijten aan het digitale tijdperk waarin bijna iedere dag een nieuwe muziekhype ontstaat, werd duidelijk dat dit cijfer al sinds 1955 redelijk constant is (Gloor onderzocht hitlijsten tussen 1955 en 2005).

Er lijkt dus maar 50% kans te zijn dat je na die eerste kneiter van een hit ook echt langere tijd een commercieel succes kunt blijven, al legt Gloor in zijn rapport uit dat hitlijsten en airplay niet altijd doorslaggevend zijn. Goede reviews, mond-tot-mondreclame, merchandise, concerten die vaak uitverkopen en zelfs gigs voor goede doelen kunnen bijdragen aan succes.

Verder geeft Gloor aan dat wekelijkse lijsten als de Billboard Top 100 de laatste jaren al minder van belang zijn geworden. Door de opkomst van sociale media en online muziekdiensten met eigen dagelijkse charts, vervagen de grenzen tussen commerciële en niet-commerciële genres en bepaalt de consument nu meer dan ooit wat echt een hit is. En dat is weer goed nieuws voor de underground elektronische genres, die het toch al niet moesten hebben van die wekelijkse nationale hitlijsten. Meer lezen over dit onderzoek kan hier.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws