2012 staat voor de deur. En dat betekent dat we deze maand, samen met een aantal prominenten uit de vaderlandse dancescene, terugblikken op 2011 en vooruitkijken naar het komende muzikale jaar. DJ's/producers, platenbazen en organisatoren delen hun hoogte- en dieptepunten met ons. Deze keer Dekmantel-oprichter en dj Thomas Martojo.
Muzikaal hoogtepunt: Het gaat best aardig in Nederland, wat elektronische muziek betreft. Labels als Clone, Rush Hour en Delsin nemen een internationale voortrekkersrol in. Veel artiesten van eigen bodem spelen tegenwoordig vaker in het buiten- dan binnenland en ook het uitgaanscircuit lijkt me gezonder dan ooit. ADE was een waar gekkenhuis te noemen met een recordaantal clubavonden (die allen ook nog bijna zonder uitzondering volle zalen trokken). Maar ook tijdens alle overige weekenden is er gigantisch veel goeds te horen in locaties met een continue sterke programmering zoals Melkweg, Studio 80, Trouw, Paradiso, Perron en Doornroosje. Je hoeft tegenwoordig echt niet meer naar het buitenland voor avontuur;we doen niet meer onder voor andere landen en het is goed om te zien dat het ook z'n weerslag heeft op steden buiten Amsterdam die momenteel een opleving doormaken. Je merkt sowieso dat er niet een substroming is die alle andere genres domineert in het huidige muziekaanbod en dat vind je terug in alles. De clubs programmeren breed, de labels brengen een ongekende diversiteit aan platen uit en het publiek pikt het gelukkig op. Wat dat betreft is het momenteel fijn vertoeven voor de liefhebber.
Muzikaal dieptepunt: Het is misschien niet echt een muzikaal dieptepunt, maar het is wel teleurstellend dat er geen schot lijkt te komen in het versoepelen van alle regelgeving. Een of twee omwonenden kunnen het een club of festival waar duizenden bezoekers van genieten haast onmogelijk maken. Er ligt geloof ik eindelijk een concreet een plan om het aantal nachtvergunningen in Amsterdam per locatie te vergoten, maar waarom die sluitingstijden nou niet gewoon vrij worden gegeven is mij echt een raadsel. Tot slot heeft de btw-verhoging er gigantisch ingehakt. De kosten blijven gelijk, terwijl de winstmarge met een kleine twintig procent omlaag is gegaan. En we hebben gemerkt dat het publiek niet zomaar een hogere toegangsprijs accepteert, dus dat vergt nogal creatieve oplossingen.
Aanstormend talent gespot? Het zou me niks verbazen als Funkineven en Objekt een goed jaar tegemoet gaan. Van eigen bodem zet ik mijn geld op Presk en de jongens van Homework - staan ieder op het punt van doorbreken zoals het er naar uitziet. Verder verwacht ik veel van Alfabet.
Beste feest/ gig van het afgelopen jaar: Zonder enig twijfel de Ostgut Ton showcase tijdens ADE. De artiesten leverden allen wereldsets af en de respons vanuit het publiek was ongelofelijk. Nog nooit zoiets meegemaakt. Eervolle vermeldingen gaan uit naar het concert met de band van Nicolas Jaar in Paradiso en het uitstapje naar Rotterdam in Perron.
Voldeed 2011 aan je verwachtingen? Zeker. Met onze feesten zijn we het afgelopen jaar flink gegroeid in aantallen zonder - naar mijn eigen bescheiden mening - in te leveren op onze muzikale integriteit. We merken ook dat we de ene avond Marcel Dettmann of een Swamp 81 showcase kunnen programmeren, terwijl we de andere avond Soul Clap op bezoek hadden. Daar zit behoorlijk wat afstand tussen, maar niemand kijkt er gek van op. We hebben hard gewerkt aan dat profiel en ik ben er best trots op dat het publiek ons inmiddels dat vertrouwen gunt.
Wat moet er beter in 2012? Het was voor dit jaar al het plan om schot te krijgen in het releaseschema van het label, maar dat is uiteindelijk met drie uitgebrachte platen niet echt gelukt. Dat zal in 2012 hopelijk gaan veranderen, want er ligt heel veel materiaal op de stapel. Verder kijk ik reikhalzend uit naar de viering van onze vijfde verjaardag in maart (mijlpaaltje!) en heb ik goede hoop om eindelijk een eigen buitenfestival van de grond te krijgen in de aankomende zomer.
Verder hoop ik persoonlijk na de jaarwisseling Ableton eens in te duiken zodat ik op z'n Surgeons weer eens ouderwets snoeiharde uptempo technosets kan gaan draaien. Dat plan zit al jaren in m’n hoofd, maar ik schuif het structureel voor me uit.
Jouw favoriete tracks van 2011:
Vakula - Picture of You
Blawan - Getting me Down
Harddrive - Deep Inside (Pearson Sound edit)
Daphni - Ye Ye
Julio Bashmore - Battle For Middle You
SBTRKT - Pharaohs
Floating Points - Arp3
Moodymanc - Black Paint (Larry Heard Remix)
Marcel Dettmann - Translation Two
Lone - Coreshine Voodoo
SCB - Loss
Rootstrax - Harlequin
Mathew Jonson - Learning to Fly
Martyn - Masks
Objekt - CLK Recovery
Planetary Assault Systems - The Messenger
Omar S - Here's Your Trance Now Dance
Juju & Jordash - Unleash Der Golem
Marcellus Pittman - The Mad Underdog
Lees ook:
Terugblikken op 2011 met Joachim
Terugblikken op 2011 met Taras van de Voorde
Terugblikken op 2011 met Nuno dos Santos
Terugblikken op 2011 met Steven Pieters
Terugblikken op 2011 met Estroe
Terugblikken op 2011 met Darko Esser
Terugblikken op 2011 met Michel de Hey
Terugblikken op 2011 met DJ Thelonious
Terugblikken op 2011 met Benny Rodrigues