De schandpaal: voorverkoop Lowlands 2011

Partyscene Redactie | 26 november 2010
headlines

'Nog 265 nachtjes slapen tot Lowlands 2011'

Zo, ben jij vrijdag ook drie uur bezig geweest met een niet bewegende tijdsbalk op je scherm en een stug Ticketmaster-systeem dat vastbesloten was jou geen Lowlands-kaartje te gunnen? Gelukkig hadden zwarthandelaren en grote ticketbureaus blijkbaar een stuk minder moeite om er door te komen.

Lowlands digitale wachtrij-shirtWie naar Lowlands 2011 wou, had vrijdag beter een vrije dag kunnen inplannen. Een wachtrij waar je regelmatig uit werd gegooid, een Ticketmaster-systeem dat compleet vastliep als je toch door de wachtrij heenkwam, zes schermen van iDeal die zich tegelijk openden, waarna je een foutmelding kreeg en weer opnieuw mocht beginnen…

De overbelasting van het systeem was natuurlijk ook het gevolg van de bizarre vlucht op tickets, door mensen die vorig jaar verrast werden door het vroege uitverkopen van Lowlands 2010. Maar toch; Ticketmaster verzorgt al vele jaren de voorverkoop van populaire megaconcerten. Waarom kunnen ze dit soort situaties dan nog steeds niet aan?

Des te opvallender dat de grote ticketbureaus al rond half twaalf, een half uur(!) na de start van de voorverkoop, begonnen met hun aanbod van Lowlands-tickets. Voor het luttele prijsje van 279 euro. Blijkbaar hadden zij geen enkel probleem met het bestellen van grote hoeveelheden kaarten. Ook op Marktplaats lieten de eerste doorzichtige ‘oeps, dubbel gekocht, kaartje te koop voor 300 euro’-figuren niet lang op zich wachten. De organisatie van Lowlands gaat ook dit jaar weer zijn best doen om die kaarten zoveel mogelijk ongeldig te maken.

Een schrale troost voor degenen die na drie uur digitale waanzin met lege handen stonden en te horen kregen dat Lowlands 2011 uitverkocht was. Is er nou echt niets te doen aan die bloedirritante zakken hooi, die kaartjes voor de neus van echte muziekliefhebbers wegkapen en ze binnen een half uur alweer voor het dubbele proberen te verpatsen? En wie zijn die achterlijke gladiolen die vervolgens toch 399 euro(!) voor een kaartje neertellen, waarmee ze dit soort bureaus en zwarthandelaren in stand houden?

Bij de collega’s van 3voor12 werd een prima idee geopperd in de comments: een combinatie van een Lowlands-lidmaatschap en een verdere beperking van het aantal kaarten per persoon (ook toepasbaar op andere festivals en organisaties). Als Ticketmaster dan ook nog eens wat geld in hun digitale capaciteiten pompt, zou het zo maar kunnen dat er volgend jaar honderden extra muziekliefhebbers voor de normale prijs naar binnen kunnen.

Kom op, dames en heren organisatoren, zo moeilijk kan het toch niet zijn om hier eens een definitieve oplossing voor te bedenken?

 

Andere suggesties zijn natuurlijk welkom in het forum.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws