ADE: De toekomst van de cd-compilatie

Partyscene Redactie | 20 oktober 2006
headlines

Het publiek laat zich niet meer in de maling nemen

Bij Love2Party bespreken we ze nog steeds met liefde: de compilatie. Maar de compilatie is ten dode opgeschreven, getuige de paneldiscussie compiled to death, the future of the dance-compilation in het Felix Meritis tijdens het Amsterdam Dance Event. Hoe is het zover gekomen?

Tekst: Jeroen Veenstra

 

Vroeger gebeurde het nog wel eens dat er tien goede nummers op verzamelaars werden gezet en de rest vulsel wasDrie Duitse insiders geven hun mening over de kwestie, zo ook Jonas Tempel van downloadportal Beatport en Matt Stuart van Ministry of Sound waarvan laatstgenoemde zich meteen verontschuldigt voor de reputatie van Ministry of Sound: “Ik ben niet verantwoordelijk voor al die commerciële compilaties hoor. Ik doe de meer verantwoorde series zoals Sessions.”

Volgens alle deelnemers is de daling in verkoopcijfers van de mixalbums en compilaties te wijten aan de algehele malaise binnen de dance. De hele markt is ingestort. “Het publiek laat zich ook niet meer in de maling nemen. Vroeger gebeurde het nog wel eens dat er tien goede nummers op verzamelaars werden gezet en de rest vulsel was. Elk label ging albums met dezelfde tracks uitbrengen, de markt raakte verzadigd.”

“Nu halen mensen die tien hits van internet en hoeven ze zo’n album niet meer te kopen,” zegt Aga Heller van het in Hamburg gevestigde Silly Spider Music. “Alleen langlopende series en compilaties die gelieerd zijn aan een bekend merk of bijvoorbeeld een radiozender blijven nog relatief goed verkopen. Mensen zijn nog wel bereid om compilaties te kopen, maar dan moeten ze wel merken dat de verzamelaars met liefde voor de muziek zijn samengesteld. Dus albums met nummers die hits kunnen gaan worden. Daar zijn mensen nog wel bereid voor te betalen.”

Matt Stuart: "Ik ben niet verantwoordelijk voor al die commerciële compilaties hoor. Ik doe de meer verantwoorde series zoals Sessions."“Dat is wel een mooi gegeven,” zegt Jonas Tempel van downloadportal Beatport. ”Tracks die wij aanbieden, verschijnen op zulk soort albums met toekomstige hits. Vervolgens slaan ze aan en dan worden die nummers weer bij ons aangevraagd en dan moeten wij ze na zes maanden weer uit het archief halen.”

“Het blijft dan ook belangrijk dat tracks van je eigen label op verzamelaars komen, op cd en via de digitale wijze. Het blijven inkomsten en die zijn altijd belangrijk. In de goede tijd, een paar jaar geleden, kreeg je soms 20.000 euro als je een track afstond. Nu hebben grote labels met sterke titels ongeveer 5.000 euro over voor een hit.”

“Wij zijn als Ministry of Sound te lang doorgegaan met enkel van die commerciële hitverzamelaars, inclusief dikke budgetten voor reclames op televisie. We vergaten de albums die wellicht minder verkochten, maar muzikaal wel meer boden. Nu brengen we weer meer mixalbums op de markt zoals de serie Sessions. Door dj's en andere artiesten samengestelde verzamelaars blijven populair. Alhoewel, niet zo populair als in de hoogtijdagen. Compilaties zijn nog steeds belangrijk voor Ministry of Sound. Je moet er tegenwoordig meer tijd in steken en meer moeite voor doen. Bijvoorbeeld mooiere hoesjes of een bonusmix of DVD bijvoegen,” verklaart Matt Stuart.

“Het gaat er ook vooral om dat je de goede doelgroepen bereikt. Televisiereclames werken niet voor gespecialiseerde albums. Die moet je weer anders onder de aandacht brengen. De markt voor goed gemaakte compilaties blijft echter altijd bestaan, waarschijnlijk heel wat kleiner. Maar de compilaties blijven heus nog wel lang bestaan,” is Michael Pohl van Kontor Records overtuigd.  

Amsterdam Dance Event

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws