Josh Wink: excitement in electronic music

Partyscene Redactie | 19 oktober 2006
headlines

Wink predikt positivisme

De eerste echte paneldiscussie van ADE 2006

De ingang van het Felix Meritis huisBij aanvang van de door Josh Wink geleide paneldiscussie bedankt de Amerikaanse dj/producer Maurice Spijker van Mojo voor de extra draaibeurten die Mojo hem de afgelopen jaren heeft bezorgd. "Dat leverde je wel veel geld op he?" is de reactie van Spijker. "Nog lang niet genoeg," pareert Wink. Panellid Michel de Hey stemt in met Wink: "Er mag heus wel wat bij, inderdaad."

Tekst: Jeroen Veenstra

Foto's: Marcel


Naast Maurice Spijker en Michel de Hey heeft Wink drie buitenlandse gasten uitgenodigd voor het debat: Josh Wink excitement in electronic music. Vertegenwoordiger Daniel Rerat van het Duitse distributiebedrijf Neuton, de Amerikaanse dance-journalist Jim Tremayne en publishing manager James Burton uit Engeland. Wink roept hen op vooral positief te blijven over de huidige dancescene. Typerend is dat de Nederlandse gasten daar de meeste moeite mee hebben. Spijker: "Er zijn misschien wel teveel feesten in Nederland. Positief is echter wel dat je ook nog onbekende namen neer kan zetten." De Hey, even later: "Klagen is volgens mij de nummer-1-sport in Nederland."


Josh Wink probeert de mondiale dancescene zo positief mogelijk te benaderenDe in de ADE-kleuren geel, wit en zwart geklede Wink maakt duidelijk dat dance in Nederland en de rest van Europa heel wat populairder is dan in de Verenigde Staten. "Elektronische muziek hoor je bij ons alleen in series als CSI. Laatst hoorde ik Boards of Canada nog voorbij komen bij CSI Miami. Trouwens, worden die series in Nederland ook uitgezonden?" Die laatste opmerking levert hem hoongelach op van het publiek en het ontlokt De Hey de opmerking: "Nee we zijn hier onderontwikkeld." Josh, op zijn beurt: "Jullie hebben hier toch niet eens televisie!?" De plaagstootjes van Wink naar De Hey, en terug, maakten de soms droge kost wat levendiger.

Interessant is de discussie over de rol van het internet (met name digitale distributie) wel. "Het heeft het voor ons heel wat gemakkelijker gemaakt om vanuit een andere frisse invalshoek over dance te schrijven," zegt Jim Tremayne van DJ Times uit New York.
"Ik kom nu bijvoorbeeld in China, doordat mensen mij via internet kennen," zegt De Hey met een glimlach van oor tot oor. "Ik weet dat veel labels nu overleven, juist door het geld dat ze binnen krijgen van downloadportals," gaat hij verder.


Michel de Hey: Nederlanders zijn goed in zeurenOpvallende ontwikkeling in de Europese dancescene is de 'wedergeboorte' van vinyl. "Vooral in Duitsland wordt ontzettend veel vinyl verkocht," zegt Daniel Rerat. "Duitsland heeft momenteel een zeer gezonde dancemarkt. Het is nu zelfs zo dat Engelse labels hun platen via ons in Engeland laten distribueren, omdat Duitse muziek, vooral minimal, op dit moment zo'n hype is."


"Mp3's klinken in de clubs ook slechter dan vinyl," geeft Rerat als mogelijke verklaring voor de populariteit van vinyl in Duitsland. "Dat vind ik echt onzin," reageert Wink. "Als ik om vijf uur 's ochtends dronken in een club sta, merk ik dat verschil echt niet hoor. Dat is dezelfde onzinnige discussie dat iedereen maar altijd roept dat het vroeger beter was. Natuurlijk is de scene veranderd en zijn de mensen verwend. Daarom moeten we er zelf wat proberen te maken, ook artiesten." Publisher James Burton sluit af: "Ik denk dat dj's en producers bijvoorbeeld nog veel kunnen leren van rockbands. Zeker wat betreft merchandising, zoals de verkoop van cd´s en shirts tijdens optredens."

Josh Wink

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws