Interview: Richard Zijlma

Partyscene Redactie | 18 oktober 2011
headlines

Richard Zijlma (44) begon in een ver verleden met een opleiding die je niet zo snel associeert met de dancescene, namelijk de huishoudschool. Tegenwoordig wordt deze HBO opleiding facility management genoemd. Toch heeft hij hier de fijne kneepjes van de marketing geleerd, die hij tot op heden toepast bij het globaal op de kaart zetten van het Amsterdam Dance Event. Want het ADE is in 16 jaar uitgegroeid tot dé dance conferentie die de standaard zet.

Tekst: Frank Böhm

In Groningen waar Richard studeerde ligt de basis van de directeur van het Amsterdam Dance Event (ADE). Hij liep stage bij een congrescentrum en kwam daar niet uit de verf: “Ze vonden me onaangepast en dat bleek voor mij een zegen. Door deze stage wist ik in ieder geval waar ik niet wilde gaan werken na mijn afstuderen. Ik mistte de passie bij de mensen in dat congrescentrum. Koks die verveeld hun dievriesproducten in de pan flikerden bijvoorbeeld, bejaarden die hun prakkie weg werkten. Ik wilde iets met muziek doen, maar wat? Ik kwam een poster tegen van Noorderslag en ik wist dat dit evenement beter bij mij zou passen. Voor mijn tweede stage ging ik dus daar aan de slag op de afdeling popmuziek. Daar en bij cultuur podium Oosterpoort heb ik veel ervaring opgedaan die ik nu nog gebruik. Daarnaast was ik vrijwilliger op vele jazz en blues festivals waar ik leerde om een evenement te organiseren. Ook op festivals als Bevrijdingspop in Haarlem ben ik werkzaam geweest. Eénmaal klaar met mijn stage bleek er in Groningen geen werk te zijn. Ik besloot op 1 januari naar Amsterdam te verhuizen. Symbolisch liet ik op 31 december mijn studentenkamer spullen achter op een groot vreugdevuur. Tijd voor een nieuw avontuur, alleen mijn gitaar ging mee.”
richard zijlma
Toen was je in Amsterdam, de plek waar je ADE hebt opgebouwd. Hoe kwam je vervolgens bij Conamus terecht, de voorloper van Buma Cultuur, de organisator achter het ADE?
“Eerst was ik nog druk bezig met mijn bandje. Met wat vrienden had ik een oefenruimte op een woonboot gebouwd. Toen alles af was gingen we de stad in. De volgende ochtend bleek al onze instrumenten gejat te zijn. Voor mij een teken aan de wand dat mijn toekomst niet in de rock lag haha! Ik hoop dat die junk het aan iemand heeft verkocht, die nu een bekende artiest is geworden. Een tijdje erna ging ik naar een documentaire over Herman Brood en daar kwam ik een oud collega tegen die bij Conamus werkte. Hij vroeg of ik daar ook aan de slag wilde gaan en zo geschiedde. Dus sinds 1994 ben ik daar werkzaam en sinds 15 jaar doe ik het ADE.”

Ga je naast het ADE nog wel eens uit?
“Het klink decadent, maar dit doe ik voornamelijk in het buitenland. Uiteraard niet alleen om te ontspannen maar ook om ADE aan de man te brengen. Twee weken geleden was in nog in New York, daar bekijk ik dan locaties en clubs en doe ik inspiratie op. Ook Kazantip in de Oekraïne heb ik bezocht, hier kan ik met dj’s en organisatoren praten onder het genot van een biertje. Daar zie ik ook welke labels hot zijn, welke Nederlandse artiesten er optreden en welke sponsoren daar in de scene aanwezig zijn. Ook Sonar, Winter Music Conference en de Rio Music Conference bezoek ik om te zien wat er leeft in andere landen. Er komen namelijk ook steeds meer buitenlanders op de ADE conferentie af, dus ik wil weten wat er speelt en onze doelgroep leren kennen. En dat kan je het beste in hun eigen land. In Nederland ben ik niet wekelijks in de clubs te vinden maar ik pik de krenten uit de pap. Festivals bijvoorbeeld vind ik erg leuk. Afgelopen zomer was ik o.a. op Valtifest en Mystery Land. Op laatstgenoemde deden we ook de fotoshoot voor de ADE special van DJbroadcast, met Modeselektor. Kortom ben best vaak de hort op maar wel met een ADE insteek.”

armin @ escape by roy laros and guido van de zanden

Wat vind je van de Nederlandse dancescene op dit moment?
“Erg positief! Het is een bijzondere periode, de hele wereld kijkt naar Nederland op dit moment zoals de IT wereld naar Silicon Valley kijkt: hier gebeurt het. Daarom zijn we dit jaar opnieuw gegroeid, maar liefst 52 locaties doen mee aan het festival. Alle genres krijgen een plekje, van dubstep tot hardstyle. Overdag is er bijvoorbeeld het Hard Dance Event in het ID&T kantoor, ’s avonds een hadstyle avond in de Sugar Factory. Ook de conferentie is met 400 man gegroeid tot 3000 deelnemers, we zijn al 5 weken uitverkocht. Toch willen we niet naar bijvoorbeeld de RAI verhuizen, we groeien liever in verschillende locaties waar elke doelgroep bediend wordt. Zoals de ADE University, een nieuw onderdeel dit jaar, voor Nederlandse studenten die een bijpassende opleiding volgen zoals Vrijetijdsmanagement of Media & Entertainment Management. Zo is de dance keten eindelijk compleet, van rookie tot eindbaas haha! Maar ook van zolderkamer producer (ADE Next) tot professional, we willen iedereen een platform bieden. En Music & Bits is gericht op de ontwikkelingen in het creëren en consumeren muziek en technologie, dat doen we in De Balie dit jaar. De cirkel is eigenlijk nu pas rond.”

Amsterdam is het middelpunt van de globale dancescene dus.
“Het mooie van Amsterdam is uiteraard dat het zo compact is. Berlijn bijvoorbeeld is zo groot, tijdens de Popkomm conferentie zat ik eens half uur in een taxi om naar de volgende locatie te rijden. Het is ook een wedstrijdje, ADE wil het beste zijn. De beste conferentie, het beste festival, de beste service, de beste sprekers, verrassende namen. Zo ben ik al een tijdje bezig om Dave Grohl (I hate electronic music) te strikken om te spreken. En na jaren zaaien is het dit jaar gelukt om Sven Väth en Carl Cox naar de conferentie te halen. Om dit alles te bereiken moeten we ons onderscheiden. Als voorbeeld: op elke flyer willen we in de rechterbovenhoek het ADE logo. En een heldere site met geen standaard foto’s van de artiesten, maar foto’s die door onze fotograaf gemaakt zijn in de kenmerkende zwart gele kleuren. We willen alles in eigen hand houden, dat zijn strategische keuzes waar we goed over nadenken, het hele jaar rond.

roger sanchez @ escape by roy laros and guide van de zanden

Hoe zie je het ADE over 5 jaar?
Nog groter en beter denk ik. Nu al kijk ik niet meer wie er wel komen maar welke artiesten niet. Gelukkig zijn er steeds meer artiesten die erbij zijn. Maar ondanks dat we waarschijnlijk groter worden blijven we wel overzichtelijk.  We bieden een a la carte menu aan, voor professionals, studenten, beginners, techneuten, producers en natuurlijk partypeople. Want het festival is een etalage waar de globale scene zich presenteert. Over 5 jaar wil ik daarnaast dat het ADE nog steeds toonaangevend is. Kijk naar de Duitse Popkomm, daar is bijna niets meer van over door strategische missers. Ze schoven continue met de datum, werkten met standjes zoals een beurs, niet meer van deze tijd vind ik. De Winter Music Conference in Miami is mooi, maar ze zijn onverschillig geworden. Bekijk hun website maar eens, ze kennen hun klanten niet goed meer. Wij zijn natuurlijk ook een stichting, dus alles wat verdiend wordt gaat weer de organisatie in.

Na al die jaren, hoe lang wil je nog directeur blijven van het ADE?
In die 15 jaar heb ik mezelf samen met het festival op een natuurlijke wijze ontwikkelt. Ik voel daarom goed aan wat er speelt en welke belangen alle betrokkenen hebben. Daarnaast is mijn netwerk meegegroeid en heb ik ook zicht op de boekhouding. Het team van 6 man is ook heel hecht en prettig om mee te werken. Kortom ik zit nog lekker op m’n plek en wil voorlopig nog niet weg.

Tenslotte, maak je zelf ook elektronische muziek of draai je?
Sinds kort heb ik iDJ op mijn iPhone dus daar piel ik wel wat mee. Produceren doe ik op huiskamerniveau. Ik moet ook wel, want ik moet weten wat er speelt en waar iedereen het over heeft op het ADE natuurlijk.

www.amsterdam-dance-event.nl

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws