PS interview: Lutzenkirchen

Partyscene Redactie | 27 april 2010
headlines

De Duitse producer en dj Lutzenkirchen is hofleverancier voor Great Stuff Recordings, maar brengt ook op andere befaamde labels zijn tracks uit. Hij is een druk baasje en runt daarnaast ook zijn eigen label Platform B. Great Stuff is op dit moment een van de populairste tech-house/techno labels van het moment. Op zaterdag 7 mei reist het label af naar AIR in Amsterdam, op uitnodiging van This Is, het concept van Sander Kleinenberg. Lutzenkirchen komt een live set doen.

 

Waar ben je de laatste tijd mee bezig geweest?

Lutzenkirchen: “Ik heb eigenlijk veel getourd, wat remixes gedaan, onder meer voor Sander Kleinenberg, Kaiser Souzai en Koen Groeneveld, wat nieuwe dingen voor 1605, het label van Umek en een single voor Mistakes, het label van Sébastien Léger. Daarnaast nog een nieuwe track voor Great Stuff en een nieuwe EP op Platform B.”

lutzenkirchen

Hoe komt het dat je zo enorm productief bent?

Lutzenkirchen: “Ik weet het niet. Misschien komt het doordat ik altijd aan het werk ben. Geen vakanties, geen restaurants, geen koffiebarren of dingen in die geest. Ik heb mijn muziek nodig en ik moet muziek maken. Ik werk zelfs wanneer ik thuis kom van mijn studio en naar bed ga met mijn laptop, waar ik dan nog steeds samples loop te knippen of sound en effecten aan het programmeren ben.”

Hoe zou je je stijl omschrijven?

Lutzenkirchen: “Ik denk dat het goede is dat ik nooit 100 procent in een hokje gestopt kan worden. Op dit moment zou ik zeggen heavy L-House.”

Hoe benader je een track of remix?

Lutzenkirchen: “Dat hangt van veel dingen af. Mijn stemming, het tijdstip, de invloeden die ik het weekend ervoor tijdens het toeren heb opgedaan. Maar normaal gesproken begin ik wat te spelen met wat sequencers, verschillende synths en samplers en dan laat ik mijn stemming bepalen hoe ik die dag te werk ga. Om die reden wordt het produceren ook nooit saai voor mij.”

Is er een verschil, tussen een track of een remix?

Lutzenkirchen: “Hmmm, niet echt. Het grootste verschil bij een remix is het besluit welke parts ik ga gebruiken. En je kunt niet zo vrijblijvend aan een remix werken als aan een eigen track.”

Mensen hebben het soms over de Duitse sound. Wat is die voor jou en ben je daar deel van?

Lutzenkirchen: “Ik weet het niet. Ik denk dat de typische Duitse sound heel techno gericht was. Maar er is een verschil tussen het ‘Duitse’ geluid en het ‘Berlijnse’ geluid, waarvan veel mensen denken dat het de Duitse sound is. Maar dat is niet helemaal waar. Er zijn op dit moment een aantal regionale stijlen, ik denk omdat veel meer mensen nu muziek maken. Ik voel me geen deel van welke Duitse sound dan ook. Ik ben meer beïnvloed door de UK en de old school Detroit stijl. De mix daar weer van noemen we hier in het zuiden de Munchen stijl. Het is meer lutzenkircheninternationaal, meer open.”

Je draait al lang mee, hebt veel uitgebracht. Hoe blijf je aan de top?

Lutzenkirchen: “Ik probeer altijd anders te blijven. En ik gebruik nooit te lang dezelfde sounds. Je kunt nooit het wiel opnieuw uitvinden, maar je kunt wel op zoek gaan naar nieuwe combinaties uit het heden en verleden en daar iets nieuws van maken. Ik denk dat het ook belangrijk is dat mijn platen een soort van Lutzen-vingerprint hebben, qua groove. Dat is ook belangrijk om anders te blijven voor de jongens en meisjes die muziek maken. Zeker op de lange termijn. Lutzenkirchen gaat zijn vijfde jaar in en nog steeds opwaarts. Langzaam, maar steady. Dat is goed, want het bewijst dat het concept werkt.”

Nog interessante ontwikkelingen gezien in de dance scene de laatste tijd?

Lutzenkirchen: “Nee. Absoluut niets interessants te horen op dit moment. Eén gast maakt een track met een saxofoon en het half jaar daarna maken 10.000 jongens alleen maar tracks met een saxofoon. Dat is het meest interessante wat er gebeurt. De meeste tracks klinken allemaal hetzelfde. Er zit geen vooruitgang in, geen vernieuwing. Totaal niets interessants.”

Ga je nog wel eens zelf feesten of is het echt alleen maar werk geworden?

Lutzenkirchen: “Het probleem is dat ik nog steeds van keihard feesten houd. Maar tegenwoordig voel ik vaak na een weekend hard werken en helemaal als ik vier keer draai, dat mijn lichaam niet meer zo vergevingsgezind is als een paar jaar geleden.”

Hoe gaat het met je label?

Lutzenkirchen: “Ik heb op Platform B nog steeds geen demo’s geaccepteerd. Ik breng alleen platen uit van vrienden en van jongens die ik persoonlijk ken. Ik breng ook nog gewoon vinyl uit. En het loopt allemaal lekker, dus alles goed.”

lutzenkirchen

Heb je nog wel vrije tijd over en wat doe je dan graag?

Lutzenkirchen: “Vrije tijd? Dan programmeer ik effecten en layer ik drumkits, haha. Ik luister ook graag naar audioboeken. Die zijn in Duitsland op dit moment erg groot en ze zijn erg handig voor in de trein of het vliegtuig, hotel, of waar dan ook. Je kunt ook werken en tegelijk luisteren. Maar soms kijk ik ook graag films of speel ik graag Playstation/XBox/Wii. Ik heb ze alle drie en ik heb ook een mooi home cinema systeem. Maar vrije tijd is voor mij erg moeilijk aan te komen.”

Naast Lutzenkirchen treden ook Butch, Rainer Weichhold, Remy en Kraak & Smaak op This Is Great Stuff op. Kaarten kosten 15 euro in de voorverkoop en 17,50 euro aan de deur.

Check ook www.air.nl.   

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws