PS interview: DJ Pierre

Partyscene Redactie | 2 december 2008
headlines

DJ Pierre is een van de godfathers van de Chicago house en al helemaal van de acid, het genre dat hij eigenhandig ontdekt heeft in 1986 na het langdurig experimenteren met de Roland 303. Hij maakte deel uit van het befaamde Phuture en heeft tracks als Acid Trax en Your Only Friend. Een brok house geschiedenis dus. Hij is blijven draaien, heeft een tijd niks uitgebracht en is nu weer helemaal terug met I’ve Lost Control, zijn nieuwe release op International Deejay Gigolo, het label van DJ Hell.

Tekst: Jesse Voorn

dj pierre

Hoe gaat het ermee?

Pierre: “Het gaat heel erg goed. Ik ben erg druk geweest met een aantal nieuwe projecten voor mijn labels Afro Acid Plastik en Afro Acid Digital en ik ben opnieuw vader geworden en dat kost ook tijd. Daarnaast ben ik bezig met een nieuw Loopmasters project en met tracks met Louie Vega, Zoo Brazil en Jam van Jam & Spoon. En nu dus met I’ve Lost Control.”

 

Hoe ben je bij Gigolo terecht gekomen?

Pierre: “Dat was echt een speling van het lot. Het zou in eerste instantie uitkomen op mijn label Afro Acid Digital, maar Andrea, die voor me werkt, zei dat de track eigenlijk op een label moest uitkomen dat los van mij staat. Ze liet het aan iemand horen tijdens een diner en die zei gelijk, dit is een Gigolo track. We zijn in contact gekomen met DJ Hell en de rest is geschiedenis. Ze hebben echt goed hun best gedaan en ik wil in de toekomst echt meer met ze gaan werken.”

Waar is I’ve Lost Control door geïnspireerd?

Pierre: “Ik wilde iets doen dat me deed denken aan de Music Box, een club, en aan de sfeer die we voelden toen Ron Hardy er draaide. dj pierreIk moest denken aan Lost Control, de track van Marshall Jefferson en Sleazy D en voelde gelijk die emotie die ik altijd heb als ik naar tracks van Marshall luister. Ik heb toen de woorden van de originele Lost Control genomen en er mijn eigen track van gemaakt en Marshall gewoon ook credits als schrijver gegeven.”

Is het moeilijk om je verleden los te laten, of blijft dat altijd in je muziek?

Pierre: “Mijn verleden zal altijd opduiken. Ik kan dat niet scheiden. Waar ik in geloof, dat maakt me DJ Pierre. Ik laat me niet snel beïnvloeden en als ik een sound eenmaal heb en tof vind, dan blijf ik daarbij, zelfs als de meerderheid om me heen aan het veranderen is. Maar ik probeer wel een beetje nieuwe dingen die ik hoor te verwerken, maar dat is alleen maar logisch. Maar de creatieve groei die ik heb doorgemaakt zal altijd onderdeel zijn van wat ik nu weer produceer. Daarom zeggen mensen steeds tegen me dat ze mijn tracks kennen, omdat mijn tracks een soort eigen handtekening hebben.”

Je hebt al veel gedaan. Wat is het verschil in produceren, als je vroeger met nu vergelijkt?

Pierre: “Ik zit niet meer de hele dag te editen en te splicen enzo. Dat vrat echt tijd, maar het was wel echt. Nu doet mijn computer wat ik zeg. Ik mis het werk niet waarmee ik vroeger een track maakte. Nu kost het me nog steeds een hoop werk, maar het hele proces is anders. Ik gebruik de MPC 60 of drum computers nauwelijks meer. Ik gebruik Reason 4 heel veel. Dat werkt goed en het geeft met de sfeer die ik wil.”

dj pierre

Op wat voor manier heb je gemerkt dat jouw sound een impact gehad heeft?

Pierre: “Door de mensen. Muziekliefhebbers. Iedere keer dat ik ergens draai is er wel iemand met een plaat van me die ik moet tekenen of ze zeggen dat mijn muziek ze letterlijk gered of geïnspireerd heeft. Michael Mayer heeft dat ook gezegd en dat betekent veel voor me. Ik hoor en zie acid ook overal. Ik was laatst in een kledingzaak en toen horde ik een popnummer met acid. Kijk naar techno, kijk zelfs naar trance. Ik bedoel ikzelf en Phuture hebben echt de hand gehad in de manier waarop er nu muziek geproduceerd wordt.”

Waren mensen verrast dat je met een plaat als deze kwam?

Pierre: “Ik weet het niet zeker. Misschien. Niemand heeft er nog veel over gezegd. Ze zullen eerder verbaasd zijn dat het op Gigolo uitkomt. Ik draai acid, techno, electro, hard house en ik maak muziek die een weergave is van mijn sets. Ik pas overal bij. True Afro Acid, mijn term en merk, is iemand die alles kan draaien en maken, van deephouse tot de hardste techno die er bestaat. Ik vind dat als mensen 20 euro betalen om je te zien draaien, dan moet je het ook echt waar maken. dj pierreMaak er wat van, mix it up. Ik heb de grenzen altijd opgezocht en opgerekt.”

Heb je ooit last gehad van een writersblock?

Pierre: “JA en ja. Het moeilijk mij te zijn, om Pierre te zijn. Ik word zwaar beoordeeld en ik mag niet met iets kazigs komen. Niet dat ik dat doe, maar de druk is er. Toen ik begon, maakte ik tracks die hun tijd ver vooruit waren. Tegen de tijd dat mensen ook op dat niveau waren was ik alweer een flink aantal stappen verder en zeiden ze, dit is niet DJ Pierre, we willen DJ Pierre. Dan zei ik, maar dat was tien jaar geleden.”

Hoe staat het er nu voor met de house?

Pierre: “Aan de positieve kant. Het ontwikkelt en raakt meer mensen. Maar het negatieve vind ik dat er zoveel genres en subcategorieën zijn dat ik het allemaal niet meer bij kan houden, al die veranderingen. En nu zijn er ook erg veel niet opgeleide producers en daardoor verliest het een beetje de ziel. Daarom is het ook noodzakelijk dat we vinyl blijven supporten. Dan hoor je niet in iedere dj-set hetzelfde. Ik kocht vaak platen als ik aan het reizen was, dat zorgde voor een gevarieerd aanbod, net even dat scherpe randje. Te grote afhankelijkheid van een laptop helpt de echtheid van de scene naar de knoppen. Ik draai nu cd’s en vinyl en meer uit noodzaak, omdat de meeste clubs alleen nog maar cd-spelers hebben staan. De industrie dwingt je dus tot het gebruiken van cd’s. Mensen zijn aangenaam verrast omdat ik nog vinyl draai, je ziet het niet veel meer. Maar als dj’s, de nieuwelingen, achter de vinyl releases gaan staan, dan gaat house weer de goede kant op.”

Meer info vind je ook op www.myspace.com/djpierresafroacidproject.  

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws