Jongeren onderschatten gehoorschade

Partyscene Redactie | 20 november 2008
headlines

Al dat uitgaan en die spijkerharde beats zijn leuk, maar niet bepaald goed voor je oren.

Je kent het wel, je gaat een avond stappen en je komt thuis met een suis of piep in je oren. Voor veel jongeren is dat heel normaal en de meesten denken dat het ook wel weer overgaat, terwijl ze ergens toch weten dat gehoorschade blijvend is. Ondertussen hebben 450.000 jongeren tussen 16 en 30 jaar blijvende gehoorschade. Elk jaar komen hier nog eens 20.000 jongeren bij. Geen goed teken dus.

party on

Het Centrum Media & Gezondheid (CMG) wil daar nu wat aan doen en is een campagne begonnen. Hiermee hopen ze oordopjes onder de aandacht te brengen en schade onder jongeren door harde muziek tegen te gaan. Daarvoor werken ze samen met verschillende organisaties en podia. Met speciale jongerenteams geven ze voorlichting tijdens evenementen en in discotheken. Er is speciaal gekozen voor jonge mensen als voorlichter, omdat die beter aansluiten bij de doelgroep en door hen ook serieus worden genomen. Ook is er samen met Endemol en voormalig TMF-vj Miljuschka Witzenhausen een minisoap Sound opgezet. Op al deze manier hoop het CMG dat jongen voortaan vaker oordoppen zullen gebruiken.

Meer info vind je op www.gezondheidsnet.nl.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws