Interview met Chemistry

Partyscene Redactie | 6 juni 2008
headlines

Chemistry eigenaren en House pioniers Eelko Anceaux en dj Marcello vieren twintig jaar House. Deze zomer met verschillende feesten in en rond Amsterdam. Verslaggever Mick Boskamp hield een interview met deze heren.

Eelko en Marcel, jullie gaan deze zomer flink uitpakken?

Met een stukje geschiedenis, maar dan anders dan ‘Back to the eighties’ Jullie willen hier echt een statement mee maken?
Eelko: Klopt, daar gaan we zeker ons best voor doen. Deze zomer is het 20 jaar geleden dat de ‘Summer of Love’ in Nederland was. En toen werd housemuziek eigenlijk bekend in Nederland en brak dit door, eerst op kleine schaal en later op grote schaal. Wij zien onszelf toch eigenlijk wel als de vormgevers van de dance of house zoals deze er nu is. Wij hebben daar de nodige steentjes aan bijgedragen en wij willen graag dit moment aangrijpen om te laten zien wat het ons allemaal gebracht heeft.
summer of love
En bedoel je met ‘ons’ de hele Nederlandse gemeenschap die naar de clubs toegaat of is dat ‘ons’ Chemistry?
Marcel: Ik denk nog meer dan alleen Nederland, maar de gehele muziekscène en het daarbij horende uitgaansleven aan een kant, maar aan de andere kant ook bepaalde veranderingen in de maatschappij.

De maatschappij… zou je die veranderingen kunnen noemen? (Ondertussen rijd er een dieselmotor langs en constateert de interviewer dat dat toch echt wel verboden moet worden in dit ‘groene tijdperk’. Waarop Eelko zegt: Kijk dat is nou een verandering in de maatschappij, dat men alles tegenwoordig wil verbieden!)
Eelko: Eind tachtiger jaren was natuurlijk het begin van een hele optimistische tijd. Je had het gevoel dat alles anders ging worden en er waren heel veel voortekenen die toen aan het ontstaan waren die daar ook op wezen. Ik noem de Berlijnse muur die viel, ik noem de opkomst van het internet, we gingen naar het jaar 2000 toe. Aan alle kanten had je het gevoel dat er nieuwe tijden aankwamen, nieuwe rondes, nieuwe kansen.

Marcel: En bovendien  ook wel een opluchting dat men het idee had dat het Thatcher en Reagan tijdperk, het tijdperk van het hele conservatieve en het tijdperk van de muziek van de jaren tachtig wat Hans Teeuwen overigens zo mooi kan persifleren: (Marcel begint te zingen) SHOUT SHOUT LET IT ALL OUT! Ik had er een enorme hekel aan, het was voor mij echt een grote opluchting toen de eerste houseplaten uitkwamen. Je merkte hoeveel energie daardoor ontstond op de dansvloer en dat had niets met drugs te maken. Er was een enorme vermoeidheid die te maken had met de pop en de new romantic, de reggae en de swingbeat sounds die op dat moment in  de clubs werd gedraaid en de meisjes met de handtasjes in de hand met elkaar stonden te dansen en dat veranderde in een korte tijd zeer snel.
summer of love
Prachtig eigenlijk, 40 jaar geleden was het begin van de zomer van de liefde voor de hippy’s. 20 jaar daarna was de tweede zomer van de liefde en nu zijn we weer 20 jaar later. Zijn we nu, in deze tijd ook weer toe aan iets nieuws?
Marcel: Mijn gevoel zegt dat we weer toe zijn aan, ik vind dit soms moeilijk om die woorden uit te spreken omdat het heel snel doet denken aan wollige hippie taal, maar het idee van verbroedering en het ‘unity’ gevoel. Dat is in de laatste tijd toch enigszins zoek geraakt, de housemuziek is heel commercieel geworden, en wat jij net zei over het begin van de hippie tijd dat werd ook gezegd over de begin tijd van de house: in ’88 zou men ineens als je iemand aanstootte op de dansvloer of je stond op iemand zijn schoenen dat je dan niet meteen een ros kreeg maar dat het allemaal niet meer zoveel uitmaakte. Dat was duidelijk invloed van de muziek, het was een hele nieuwe stroming, een heel nieuw gevoel van een bepaald soort blijdschap en promised land.

House geeft wel een enorm saamhorigheid gevoel. Ik weet zeker dat het in Engeland er voor heeft gezorgd dat bijvoorbeeld hooligans zich meer hebben terug getrokken. Maar is het zo dat tegenwoordig dat saamhorigheids gevoel, en dat veilige gevoel een beetje is weggegaan?
Marcel: Ja, klopt. Een daarom vinden we het nu een hele mooie aanleiding om dat terug te brengen daarom noemen wij ons feest ook ‘Generations of Love’. Dit heeft betrekking op de meerdere generaties die opgegroeid zijn met die muziek. We willen heel graag dat gevoel oproepen van de wereld is misschien niet perfect maar hier op de dansvloer gaan we toch een heel eind de goede kant op. Dat willen we terug brengen! Het moet niet al te serieus genomen worden, we gaan geen kralenkettingen uitdelen. Ook is het zo dat niemand hier nog iets mee doet en het op deze manier benadert. En als wij het niet zouden doen dan doet niemand het. Het is toch de langst lopende jeugdcultuur ooit en ook wel een beetje de wraak van de discomuziek. Vroeger werd discomuziek afgedaan als muziek voor “homo’s en negers”. Housemuziek werd gezien als een hype en heel veel organisaties en media die zagen er niets in. Maar nu, 20 jaar later is er nog steeds heel veel gaande en ontwikkelt het zich alleen maar meer.
summer of love
Eelko: En wij zijn hier natuurlijk ook heel lang mee bezig en wat jammer maar tegelijkertijd ook leuk is dat wij ook al zoveel generaties versleten hebben op de dansvloer, je ziet mensen komen en gaan en dat heeft natuurlijk te maken met dat mensen maar een bepaalde periode in hun leven intens uitgaan maar we denken wel dat er hele massa’s mensen zijn groot geworden met housemuziek en heel veel generaties daar nog steeds een warm gevoel bij hebben en die willen we nu ook ter gelegenheid hier van samenbrengen.

Okee, maar vroeger was het zwart, geel, Marokkaans, blank alles bij elkaar op de dansvloer maar daar komt ook de leeftijdsgrens bij. Vroeger keek niemand raar op als een feest bezocht werd door iemand van 50, alles werd gedoogd en geaccepteerd is dat niet een beetje weggegaan?
Eelko: Ja, dance is steeds meer een marketing ding geworden, het heeft nu veel meer met consumeren te maken. Dat is natuurlijk een ontwikkeling die haast onontkoombaar is omdat het er al heel lang is maar ik denk dat het nu tijd wordt om te laten zien waar het nou oorspronkelijk vandaag komt.

Willen jullie op deze manier mensen er stil bij laten staan dat die cultuur die eerst als hype werd gezien nog steeds groter word?
Marcel: Daarom zien wij het een beetje als onze taak om dat wij het al zo lang doen, ook met recente dingen als Koninginnedag ieder jaar maar ook ons feest in Paradiso afgelopen maart dat je ook heel veel van die verschillende groepen en leeftijden bij elkaar ziet komen. Dit is iets wat voor ons is weggelegd en wat wij ook heel leuk vinden om te doen.

eelko en marcello

Vertel eens over de Waakzaamheid, die club die gaat sluiten?
Eelko: Marcel en ik hebben elkaar ontmoet in de Waakzaamheid. Ik was toen net begonnen als creatief directeur en Marcel als dj in de iT. I’m talking 1990…. De Waakzaamheid was toen één van de clubs waar het gebeurde, samen met de Roxy, de IT en de Mazzo. 21 juni organiseren wij het sluitfeest van deze club, die als laatste van het rijtje dicht gaat. Het gebouw valt van ellende uit elkaar dus wat dat betreft zou je kunnen zeggen het is mooi geweest. Dit is wel een historisch moment natuurlijk, er is daar heel veel gebeurd.

Wat gaan jullie nu precies doen met het thema ‘Generations of Love’?
Eelko: Zaterdag 14 juni doen wij Generations of Love in de Westerunie. Dit is een vrij nieuwe locatie op het Westergasterrein. Het is een prachtige locatie en nog niet bij iedereen bekend. Dat feest doen we met Robert Owens, Roog en Marcello. Dit zijn stuk voor stuk namen die gezicht hebben gegeven aan een belangrijk deel van de housemuziek. En dat wordt gevolgd door een festival op Blijburg op 9 augustus met ‘Generations of Love’ als uitgangspunt.

Kunnen jullie al een tipje van de sluier oplichten, wie komen er draaien bij Blijburg? Jij Marcel?
Marcel: Daar zijn we druk mee bezig! Maar ik draai ook ja…

Hoe gaan jullie duidelijk maken aan de mensen wat jullie willen overbrengen?
Marcel: We hopen dat het echt gaat leven bij de mensen, en wij denken dat er ook heel veel behoefte is aan wat wij neer gaan zetten. Het moet geen groot commercieel ding worden. Ons festival is meer knus en gezellig.
CH3
Dus het is enerzijds een terugblik, maar is het ook een stukje vooruitblikken?
Marcel: We willen dit jaar 20 jaar house als aanleiding aangrijpen en proberen generaties en publieksgroepen bij elkaar brengen die behoefte hebben aan dit gevoel van vroeger en de tijd van nu. We willen meer harmonie brengen tussen de mensen door de muziek en de sfeer.

Heb jij 1968 bewust meegemaakt? Er zijn heel veel overeenkomsten tussen 1968 en 1988: underground muziek, nieuwe drugs…
Eelko: Niet bewust, ik heb slechts de echo meegemaakt. Voor mij was het in ‘88 een groot gevoel dat je deel uitmaakte van iets revolutionairs van: nu gaat het helemaal anders worden en ik maar daar onderdeel van uit. Ik denk dat de mensen uit ‘68 dat gevoel ook hadden. Voor mij persoonlijk was ‘88 ook echt een Summer of Love: Mijn dochter werd toen geboren, Nederland werd Europees kampioen, dat is niet onbelangrijk natuurlijk. Dat was allemaal heel bijzonder toen. De feesten die overal waren, was Paradiso tot ergens achter in de havens op vage plekken….dat was geweldig.

Binnenkort hier het gehele interview op film.

www.chemistry.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws