De CD single verdwijnt

Partyscene Redactie | 21 januari 2008
headlines

Dit jaar worden de laatste schijfjes uitgegeven. In 2009 ligt de CD single niet meer in de winkel, aldus het AD.

cd

bron: NOS teletekst

In 2007 werden er in Nederland minder dan één miljoen singles verkocht. Een behoorlijk verschil met tien jaar geleden, want in 1997 gingen er maarliefst acht miljoen over de toonbank. Om binnen de hitlijsten een nummer-1-hit te scoren dient een single tussen de 400 en 700 maal verkocht te worden.

AD baseert de bewering dat de CD single verdwijnt op basis van beweringen van onder ander Rick Schooten, directeur van platenmaatschappij Sony/BMG. “De verkoopaantallen in de singlemarkt zijn zo laag, dat je het makkelijk digitaal afkunt”. Zijn mening wordt gedeeld door Bart Cools van EMI: “Na 2008 is er geen cd-single meer”.

Hitlijsten worden na het verdwijnen van de cd-single samengesteld aan de hand van het aantal keren dat een liedje op de radio wordt gedraaid en download-verkopen. Het nummer Valerie van Mark Ronson en Amy Winehouse is sinds zaterdag de eerste nummer-1-hit in de Mega Top 50 die niet meer als tastbaar product te koop is.

Met deze ontwikkeling volgen de grote platenmaatschappijen de trend binnen de dance waar het grootste gedeelte van de nieuwe tracks uitsluitend verschijnt als (betaalde) download.

Wat vind jij? Zonde dat de single gaat verdwijnen of een logisch gevolg van de internet- en downloadcultuur?

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws