PS Interview: Raymundo

Partyscene Redactie | 14 december 2007
headlines

De Amsterdamse club Escape werd in november uitgeroepen tot de populairste club van het land tijdens de Nightlife Awards uitreiking in de Matrixx. Daarnaast werden er twee Hospitality & Style awards gewonnen. Reden genoeg om resident dj en programmeur Raymundo (31) te spreken. Met oudjaar heeft hij met de boeking van dé Masters at Work protégee Mr. V uit New York trouwens ook een topper binnen gehaald.

Tekst: Frank Böhm

Wat doet Raymond Theunisse allemaal in het dagelijks leven?

Ben erg druk met het programmeren van de Kroon, Escape Delux, Escape Lounge en natuurlijk de ‘grote’ Escape. Daarnaast ben ik projectmanager bij een online uitgever en dat doe drie dagen per week dus een prima combi met al het draaien en produceren.
Raymundo
W anneer ben je begonnen met draaien en waarom?

Ik ben begonnen met draaien in 1990 en dat kwam doordat ik toen ook al bezig was met radio maken. Vooral de underground hiphop was toen mijn ding maar dat veranderde razendsnel toen ik in 1990 de eerste houseplaten hoorde. Ik was nog te jong om naar de eerste houseparties te gaan maar volgde de muzikale ontwikkelingen op de voet. Van elke zuurverdiende gulden ging 100% naar nieuwe platen. In 1991 leerde ik dj Zki (Chocolat Puma, The Goodmen, Rene & Gaston etc.) kennen die bij hetzelfde radiostation zijn radioprogramma deed: Ezkimotion. Dit is een zeer belangrijke periode in mijn leven geweest, hier ben ik muzikaal gevormd wat betreft House. Elke zaterdagavond zat ik, tot ergernis van de ‘oudere’ vrienden, de titel van elke plaat op te schrijven om die vervolgens bij Outland of Rhythm Import te scoren. Ik was echt helemaal verkocht, housemusic all night long! Ik ben echt een enorme muziekjunk, ik kan me geen dag zonder voorstellen. Het is daarom een privilege om mensen jouw favoriete plaatjes voor te schotelen.

Wat veel mensen niet weten: je draaide al op je vijftiende in de iT , hoe was dat en hoe ging dat in zijn werk?
Dat kwam ook dankzij de radio. Ik leerde in die tijd Marcello kennen. Hij vond het wel grappig dat zo’n jong jochie met draaien bezig was, helemaal in die tijd want het was nog niet zo’n hype. De iT beleefde toen zijn hoogtijdagen. Ik mocht net uit en m’n ouders vonden het wel okay om me daar veilig bij de draaitafels te laten bivakkeren. Heb veel geleerd van al die uren naar de skills van Marcello te kijken, wat die man deed was onnavolgbaar. Samen met Dimitri die de Roxy in zijn greep had, waren zij de koningen van het nachtleven.

Marcel vroeg een keer of ik wat plaatjes op wilde zetten en ik dacht dat ‘ie een grapje maakte... maar nee hoor. Ik stond toen op m’n 15e gewoon in de It te draaien! En het werd een beetje standaard dat ik elke schoolvakantie in de iT plaatjes mee mocht draaien terwijl vriendjes van me in de jeugdkroegen van Kennemerland zich klem dronken.

Raymundo

Hoe ben je later als programmeur bij Escape terecht gekomen?

Dat is ontstaan uit het feit dat ik in 2001 in de Kroon ben gaan draaien. Af en toe kon ik zelf niet en heb veel dj vriendjes die het dan voor me op konden vangen. Mede door het al jaren aanwezig zijn in de dancescene was mijn netwerk al behoorlijk groot. Vanuit de Kroon deed ik voor de Escape af en toe een eigen productie, we spreken dan over 2002 tot en met 2005. In die periode heb ik veel houseclassics feestjes georganiseerd en die waren altijd erg gezellig. Daarnaast ging en gaat nog steeds elk weekend het dak eraf in de Kroon.

Toen Chemistry plots stopte begin 2005 werd de zaterdagavond door ID&T een nieuw leven ingeblazen. Dat heeft twee maanden geduurd. Vervolgens vroeg het management van Escape mij of ik het nieuwe concept Framebusters voor mijn rekening wilde nemen. Na 15 jaar keihard te hebben gevochten voor een plek in de eredivisie van het uitgaansleven had ik daar m’n vaste avond in de Escape te pakken! En nota bene de zaterdagavond! Vanuit m’n residentie ben ik toen ook de dj’s gaan boeken. En zodoende heb ik ook het predikaat programmeur gekregen. Het is allemaal erg groot geworden, doe nu dus de boekingen voor alle locaties van Escape en de Kroon, af en toe een helse klus maar als iedereen het dan weer naar z’n zin heeft dan loop ik ook met een glimlach in het rond.

Je produceert ook, wanneer begon je hiermee? Wie zijn je inspiratiebronnen?

Ik ben in 1997 begonnen met produceren. Dat was met Maarten Luijt. Ik studeerde toen en heb daardoor heel wat colleges gemist haha! Daar zijn twee releases uit voort gekomen. Toen heb ik een tijdje niks gedaan. Twee jaar geleden leerde ik Kris Schulp kennen en er was meteen chemistry tussen ons, behalve dat het een goede vriend is geworden is hij ook een enorm goede producer van wie ik al veel heb geleerd. Met hem heb ik Framebusted gemaakt, een vette hit vorig jaar. Dit jaar is Guido Maat erbij gekomen, een multi talent en tevens ook een van m’n beste vrienden. Met z’n drieën hebben we dit jaar Rip it up gemaakt, die heeft het zeer goed gedaan, mede ook door de remixen van Olav Basoski en Radikal Roy.

Mijn inspiratiebronnen? Pff, dat zijn er heel veel. Op de eerste plaats vind ik de platen van Rene en Gaston erg goed, ze zijn het nog steeds niet verleerd na al die talloze producties. Ik vind Chris Lake een erg goede producer en natuurlijk alle leden van de Swedish House maffia. Maar ook Marc Romboy en Stepahn Bodzin zijn een klasse apart.
Raymundo
Wat is het meest bizarre wat je ooit heb meegemaakt tijdens een set?
Poeh…Ik denk toch echt wel die slip die ik naar m’n hoofd kreeg gegooid, maar dan niet een maatje s maar een xl, helaas haha.

Waar zou je nog wel eens willen draaien en wat is de gaafste plek waar je ooit achter de decks gestaan hebt?

De gaafste plek: als ik moet kiezen dan is dat op het strand Eulethra Bahama’s. De naam van dat strand is Pink Sands en je raadt het al, roze zand! Ik draaide daar tijdens sunset, de dolfijnen sprongen uit het water, Tommy Hilfiger stond voor m’n neus uit z’n dak te gaan tezamen met een uitzinnige groep feestgangers... dat was magisch.


En in de Pacha op Ibiza wil ik nog wel eens draaien, ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom.

Met wie zou je nog wel eens een plaat willen maken?
Met Angello of Ingrosso, beiden mag ook haha!

Welke kant van Raymundo kent het grote publiek (nog) niet?
Ik heb een grote voorliefde voor de underground, met name minimal en techno vind ik te gek, maar ook de housesound uit New York is dope. Vaak denken mensen dat ik alleen maar commercieel/hitjes draai en dat is niet zo. Verder ben ik een groot liefhebber van (straat)kunst en schilder ik, sinds kort, in m’n spaarzame vrije tijd. En dan niet het balkon maar op doek hehe. 

Vertel wat meer over die klassieke Belg die jou inspireert
Die Belg is Wim Mertens. Dat is een God. De eerste keer dat ik muziek van hem hoorde was een track die staat op Cafe del Mar 5, Close Cover. Een tranentrekker...vervolgens kwam ik heel toevallig drie jaar geleden een ‘Best of’ cd van hem tegen. Die kocht ik en sindsdien laat zijn muziek mij niet meer los. Deze man maakt minimalistische klassieke muziek en het zit zo goed in elkaar dat ik nu dus zwaar fan ben. Onlangs ben ik in Antwerpen naar een concert van hem geweest, van begin tot eind kippevel… Dus verbreed je muzikale horizon en ga luisteren naar die man!

Tenslotte, als je een droomfeest mocht geven hoe zou het geheel eruit zien?Nou, dan zou ik regelrecht m’n vrienden naar Eulethra Bahama’s sturen, op hetzelfde strand waar ik ook heb gedraaid. Met dj’s Danny Tenaglia, Masters At Work, Roog, Karizma, en veel meer haha. Verder overal fakkels, fingerfood, champagne, een groot kampvuur… en vul de rest zelf maar in! 

www.djraymundo.com

www.escape.nl
www.powdeejays.com

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws