PS interview: Phuture303

Partyscene Redactie | 6 november 2007
headlines

Phuture303 vond de acid hoogst persoonlijk uit (destijds nog als Phuture) en maakte al in 1987 het bijna twaalf minuten durende nummer Acid Trax. Daarmee was de naam voor de nieuwe muziekstroming geboren en schreef de groep geschiedenis. Daarna volgden nog We Are The Phuture en Slam, dat ook wereldhits werden. Dit jaar heeft Strictly Rhythm/Defected nog de oude hit Rise From Your Grave opnieuw uitgebracht, met remixen van onder meer Tiefschwarz. Maar Phuture303 is nog steeds rocking. Partyscene sprak met Spanky, de spil van Phuture303.

Tekst: Jesse Voorn

 

phuture303Zo, waar houdt Phuture303 zich anno 2007 allemaal mee bezig?

Spanky: “We werken op dit moment aan een nieuw album. Daarvoor heb ik weer oude bekenden als DJ Pierre en Roy Davis Jr. van stal gehaald. Maar ook wat nieuwe gasten. Het wordt een mix tussen de oude en een nieuwe bezetting zeg maar. Ik ga helemaal terug naar de jaren tachtig, qua geluid en muziek. Daar sta ik toch voor.”

Rise From Your Grave is al opnieuw uitgebracht. Wat vind je daarvan?

Spanky: “Heel goed. Het houdt het oude gevoel levend en de toekomst ook. Phuture zal er altijd zijn. Mensen zijn ons ook nooit vergeten en het opnieuw uitbrengen van die track zie ik als een hommage aan onze muziek. Wij waren onze tijd in de jaren tachtig ver vooruit met onze muziek. Mensen, zelfs de nieuwe generatie, willen die oude stijl van Phuture nog steeds horen. Ik weet ook niet waarom. Phuture is rauwe energie, dat brengen wij.”

Hoe was het om een heel nieuwe genre, een hele nieuwe muziekstijl, namelijk acid, uit te vinden?

Spanky: “Dat was fabuleus. Dat is het ultieme compliment voor een muzikant. We hadden het ook niet geprobeerd, het was puur een ongeluk, een toevallige samenloop van omstandigheden. Als je muziek wilt maken, moet je een eigen stijl hebben, die uitsteekt boven die van anderen. Alle artiesten klonken toen hetzelfde en wij wilden echt onze eigen stijl. We waren wat met de Roland TB-303 synthesizer aan het rommelen en ineens hadden we dat geluid. Daar zijn we op doorgegaan.”

Wilden jullie echt iets nieuws brengen?

Spanky: “Zeker. Toen we begonnen, Pierre, ikzelf en Herbert Jackson, wilden we iets maken dat enkel en alleen bedoeld was voor de Music Box, de bekendste club van Chicago, waar Ron Hardy dj was. We kwamen daar vaak, dus we wisten dat we iets nodig hadden met een hoop energie. Toen hadden we ineens Acid Tracks, en is Ron Hardy die track gaan draaien. Het nummer werd in 1987 uitgebracht.”

Acid Tracks duurde ruim 11 minuten, wat voor die tijd ook enorm lang was…

Spanky: “Ja, maar het was te gek. Op de een of andere manier keek niemand er vreemd van op. We moeten daar ook naar terug. De mixen waren vroeger altijd heel lang. De dj’s van tegenwoordig mixen een plaat veel te snel in en uit. Die draaien 15 a 20 nummers in een uur, dan kom je echt niet in de vibe van die plaat. Zo zou het niet moeten zijn. Een plaat moet je bijblijven.”

phuture303

Hoe komt dat denk je?

Spanky: “Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik zo niet draai. Ik laat een nummer minstens vijf tot 7 minuten lopen. Ik hou van lange mixen. Dan hoor je ook echt de veranderingen in een plaat en ervaar je zo’n plaat ook echt helemaal.”

Hoe werd Acid Tracks destijds ontvangen, omdat het zo nieuw was?

Spanky: “Het werd echt heel goed ontvangen, iedereen vond het te gek. Mensen wilden er door gaan dansen. Acid Tracks heeft nu nog steeds die magie. Het nummer heeft mensen echt veranderd en het was de start van een heel nieuw genre, waar veel andere artiesten ons in volgden. Armando was na ons de tweede met een acid plaat. Wij hebben de voorzet gegeven en later gaven mensen er hun eigen stijl aan.”

Stonden mensen er echt voor open, want je hoort wel eens andere verhalen van house pioniers?

Spanky: “Toen we onze muziek maakten, halverwege de jaren tachtig, hadden we al een bepaald voorgevoel. We wisten wat er aan de hand was en iedere keer als Ron Hardy aan het draaien was, ging het los. Mensen begrepen dus gelijk wat we aan het doen waren. Na Acid Tracks hebben we nog een hoop tracks gemaakt en we wisten in de studio precies wat wel en wat niet zou werken. Ik ben dan ook heel trots op het feit dat we een nieuw genre gecreëerd hebben. We hebben veel mensen beïnvloed.”

Wat vind je van de nieuwe acid?

Spanky: “Daar hou ik wel van, maar toch, we moeten weer andere apparatuur hebben. phuture303 acid tracksIedereen blijft maar voortborduren op de 303 en het kan ook wel op andere apparatuur. Ik gebruik nu andere spullen dan vroeger, maar het klinkt nog steeds moddervet.”

Denken mensen er wat te licht over?

Spanky: “Kijk, het is gewoon voor de hand liggend en makkelijk. Je hoeft niet na te denken. Het is sowieso veel makkelijker om muziek te maken nu. Je hoeft niet eens meer je eigen drums te programmeren. Ik weet niet of dat iets goeds is. Ik denk dat er steeds meer mensen zonder passie bij komen en dat het in de dance meer om de kwantiteit dan om de kwaliteit gaat. Ik luister er ook niet veel naar. Geef mij maar neo-soul, dat vind ik super. We moeten echt terug naar de dagen van vroeger.”

Is de dancescene levendig nu?

Spanky: “Ik zie in de clubs niet meer de energie die ik vroeger wel zag. Het is nu heel anders. Het kan best zo zijn dat ik teveel ben blijven hangen in mijn eigen straatje, maar daar draait het bij Phuture om. Het is nog steeds snel, hard en vol energie. Teveel dj’s halen het tempo teveel naar beneden. Uitgaan is tegenwoordig meer een sociaal gebeuren en ik mis het plezier. Ik probeer dat terug te brengen. Laat mij m’n stijl spelen en het komt goed.”

Speel je genoeg dan, want we hadden lang niks van Phuture303 gehoord?

Spanky: “Ik zou veel meer moeten optreden dan ik nu doe.”    

Het nieuwe album van Phuture303 moet rond maart in de winkels liggen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws