PS Interview: Jonas Steur

Partyscene Redactie | 26 oktober 2007
headlines

Jonas Steur, geboren in '82 dus nu 25 jaar oud, woont al z'n hele leven in Hamont-Achel, een klein Belgisch gehucht op de grens met Nederland. Maar veel van dit dorpje ziet hij niet, want sinds twee jaar is hij full time dj en producer en reist hij de hele wereld rond. Hij heeft net zijn debuutalbum uit, Born for the Night, en Partyscene sprak hem over trance, neotrance, de scene in België, de krenterigheid van Nederlandse promoters en meer.

Tekst: Frank Böhm

Waarom ben je ooit begonnen met produceren?

Ik ben al zo lang ik me kan herinneren een enorme muziekfreak, denk dat het allemaal begon toen ik 8 was en met Sinterklaas zo’n speelgoed Casio keyboardje had gekregen en ik daar mezelf op had leren spelen en er allerlei Vangelis-achtige muziekjes op 'componeerde'. Ik ben er gewoon van kinds af aan ingerold. Ik ben dus begonnen met produceren omdat het gewoon een heel groot en belangrijk deel van m’n leven is.

Door welke muziek werd je in die tijd beïnvloed?

Ik luisterde vroeger heel veel naar de platencollectie van m’n ouders. Mijn vader heeft alle albums van Emerson, Lake & Palmer, Pink Floyd etc., de progressieve rock van de 70’s dus. In deze muziek werd veel gebruik gemaakt van synthesizers en dat sprak me enorm aan. Ook het feit dat er niet altijd traditionele liedjesstructuren werden gebruikt werkte echt voor mij. Ook de dingen van Vangelis hebben me enorm beïnvloed, net zoals een hoop klassieke muziek die m’n moeder luisterde, Tsjaikovski en dergelijke. Toen ik een tiener was is daar de dance van de jaren 90 bij gekomen, ik heb zowat alles geluisterd: van top 50 dance hits tot gabber tot trance en dikke techno en house. Elektronische dance muziek is gewoon precies wat ik lekker vind. Invloeden zijn er kortom teveel om op te noemen.
Jonas Steur
Welke muziek luister je op dit moment thuis?

Naast dus enorm veel dance luister ik wel ooit naar Pink Floyd dingen, zeker Dark side of the Moon blijft echt super. Ook wel eens The Doors, Vangelis, Michael Jackson tracks van de 80’s etc. Modernere rock zoals Coldplay en dergelijke doet me daarentegen erg weinig.

Hoe is de dancescene op dit moment in België?

Er is veel jumpstyle overal, net zoals in Nederland. Niet bepaald mijn ding dus houd er me ook niet echt mee bezig. Voor de rest is er een gezonde techno scene en house doet ook erg goed in de clubs zoals overal ter wereld momenteel. Trance is echt zo goed als uitgestorven op club Illusion en wat kleine feestjes hier en daar na. Wel jammer, ik herinner me de tijd dat trance in België een bijna mainstream genre was… Maar goed, zo gaan die dingen soms.

Verschilt het veel van de Nederlandse scene?

Ja een van de grote verschillen die ik als 'professional' opmerk is een groot verschil in zaken doen. Een club in België betaalt je gewoon wat je vraagt terwijl de Nederlanders altijd koopjes willen doen. Muzikaal gezien is de scene in Nederland op house en trance gebied veel sterker met een heleboel jonge producers en actieve labels. Ook dingen zoals het Amsterdam Dance Event vind je totaal niet in België, wat dat betreft zijn ze in Nederland erg sterk bezig. Ze pakken het in Nederland dus gewoon veel beter aan lijkt me, het blijft toch zo'n beetje die

Hollandse handelaarmentaliteit die boven komt drijven denk ik haha!

Draai je vaak in ons land? En wat vind je ervan dat Nederlandse promoters altijd koopjes willen? Ga je daar op in?

Ik draai best regelmatig in Nederland ja, zijn meestal wat kleinere feestjes hoewel er ook nog wel wat groters zit aan te komen. Ik werk samen met Y-catch Agency voor m’n boekingen en in samenspraak met Yasemin van dit bedrijf bekijken we gewoon per situatie of het zinvol is om wat aan de prijs te doen of niet. Dat ligt echt aan verschillende omstandigheden.

Jonas Steur

Trance is net als in jouw land ook in Nederland niet meer zo groot als een paar jaar geleden, hoe komt dat denk je? Hoe is dat in andere landen waar je optreedt?

Tja er was ook zo’n overkill aan trance op een bepaald moment dat het gewoon gedoemd was om in te zakken. Dat had ik daarvoor ook al gezien met de rave/gabber in de jaren 90 en is gewoon een natuurwet. What goes up must come down. In België was trance al populair voor dat het in Nederland echt hard aansloeg dus is het hier ook eerder weer ingezakt, zeker omdat we hier geen figuren zoals Tiësto, Ferry Corsten en Armin van Buuren hebben om de boel recht te houden. In Engeland is het hetzelfde verhaal, hoewel daar nog steeds best een redelijke scene blijft bestaan. In andere landen is het daarentegen nu pas echt goed opgekomen, vooral in Oost Europa merk je dat. En toen ik deze zomer in Indonesië draaide en daar gewoon mensen spreek die al m’n dingen kennen dan is het wel duidelijk hoe globaal verspreid 'trance' nog steeds is.

Dit is ook meteen een minpuntje aangezien op die manier trance steeds meer een 'internet' genre is dan een echte clubstroming. Dit betekent dus dat er wel een hoop mensen m’n tracks kennen maar dat je een groot deel daarvan nooit in een club zal zien waar je in deze tijden van illegaal downloaden uiteindelijk wel je geld moet gaan verdienen. Gelukkig zijn er wel nog een aantal erg enthousiaste en actieve promoters in verschillende landen die de boel terug aan laten trekken.

Waarom ben jij Born for the Night?

Ja ik ben een enorm nachtmens gewoon, zodra de zon onder is word ik pas echt goed wakker haha! De albumtitel is dan dus ook zeer toepasselijk voor mij! Ook wel handig met draaien natuurlijk aangezien je meestal pas vanaf 1 uur ‘s nachts op z’n vroegst aan je set moet beginnen. Ik heb zelfs al wel een paar keer gedraaid toen het buiten alweer licht werd dus als je dan staat te suffen is er geen bal aan natuurlijk.

Waarom heb je gekozen voor twee cd’ op je debuutalbum (1 met losse tracks en 1 gemixte)?

Het was sowieso de bedoeling dat ik naast nieuwe tracks ook een soort overzicht gaf van m’n eerder uitgebrachte werk. Een dj mix leek me daarvoor een elegante oplossing die meteen in de verf zet dat ik naast een producer dus ook erg graag in een club sta te mixen.

Hoe ben je bij het label van Tiësto terecht gekomen?

Heel simpel, ik heb ze gewoon twee tracks gestuurd via email eind 2003 en die hebben ze gewoon meteen opgepikt. Stond er zelf van te kijken hoe makkelijk het opeens ging, zeker na m’n eerdere ervaringen met m’n toenmalige Belgische label A&S. Daar heb ik sindsdien ook niks meer voor gedaan.
Jonas Steur
Wat vind je van Tijs?

Ik heb veel respect voor wat hij allemaal heeft bereikt en volg hem al sinds hij z’n Magik cd’s uitbracht. Ik geloof dat ik mijn favoriete Magik 4 en 6 wel 1000 keer gehoord heb! Ik ben nooit zo weg geweest van z’n Gouryella dingen samen met Ferry Corsten maar ik ben nog steeds erg gecharmeerd van de 'In Search of Sunrise' sound, de meer relaxte Ibiza trance die hij draait. Geen toeval dat ik ondertussen al vier tracks op verschillende cd’s uit deze serie heb staan. Dat is altijd een van m’n doelen geweest en ik ben Tijs dan ook dankbaar dat hij me zo’n support geeft.

Heb je al eens zijn club Cineac in Amsterdam bezocht?

Nee , daar ben ik tot nu toe nooit geweest.

Waar ben je verder op dit moment allemaal mee bezig?

Ik heb de laatste tijd vooral veel house en techhouse geproduceerd, heb er ook al een aantal tracks van getekend zoals de track 'Just Go' die in december uitkomt op Spinnin Records onder de naam 'Evil Robot'. Ik heb zelfs wat meer crossover house gemaakt en daar is het label nu een hoop promotie moeite voor aan het doen, best spannend aangezien ik daarvoor toch vooral trance deed. Daarnaast ben ik vooral bezig geweest met het voorbereiden van de volgende 'Jonas Steur' single 'Level up'. Die gaat over een tijdje ook in de promo met twee geweldige remixen van m’n collega's Sied van Riel en Marcus Schössow. 'Level up ' staat ook op m’n album en is niet echt trance, het is meer een soort electro rock of zo, een behoorlijk Belgische sound zo stiekem aangezien die dance/rock combo hier veel geproduceerd word. Ik ben ook regelmatig on the road natuurlijk om te gaan draaien, zo ga ik dit jaar nog naar Mexico bijvoorbeeld, wat de eerste keer zal zijn, altijd spannend!

Waarom produceer je nu ook house? Dit omdat de trance scene kleiner is geworden en je wel moet dus?

Ik ben er eigenlijk in de eerste plaats mee begonnen omdat ik een beetje verveeld was met constant trance maken. Ik had al wat uitstapjes richting techno gedaan eerst maar ben uiteindelijk ook wat house dingetjes gaan proberen. Het is ook wel goed voor m’n ontwikkeling als producer denk ik om meer stijlen aan te kunnen. Daarnaast vind ik veel house en techno dingen ook gewoon heerlijke muziek en ik draai het ook vaak in m’n sets dus dan is de stap naar die stijl produceren ook snel gezet.

Noem vijf van je alltime favoriete dance platen

Chicane - Offshore

Innercity - Big Fun

Snap - Rhythm is a dancer

Michael Jackson - Beat it

Way out west - Mindcircus (Gabriel & Dresden remix)

Dit is slechts wat me nu even te binnen schiet, natuurlijk er zijn er nog heel veel meer.

Tenslotte een stelling: de populariteit van neotrance is de redding van tranceproducers

Half mee eens, ik vind deze sound inderdaad de toekomst van de trance maar er zijn nogal wat hardnekkige figuren in de trance scene die deze stroming hard negeren. Dus het gaat er maar aan liggen welke groep binnen de scene de meeste invloed gaat hebben, de artiesten die verder willen met het genre of degenen die dezelfde oude sound blijven herkauwen. Time will tell...


www.jonassteur.com

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws