
Iedereen die wel eens naar een club gaat heeft er mee te maken: schade aan je gehoor.
Het aantal programma onderdelen is enorm en onmogelijk allemaal te bezoeken. Een van de interessante panels op de donderdag van de conferentie gaat over gehoorbeschadiging, iets dat in de dance scene ook veel voorkomt. Iedereen, zowel clubbers als artiesten en promotors, wordt blootgesteld aan een enorme bak herrie. Alles boven de 70 a 80 decibel zorgt al voor blijvende gehoorbeschadiging. Dus iedere keer dat je naar een club gaat, kom je er met een slechter gehoor weer uit. Geldt ook voor rockconcerten etc, maar het zijn wel ontwikkelingen die zorgen baren.
Feit is dat een groeiend aantal mensen last heeft van schade aan het gehoor. Voor de meesten is dat nog in een vroeg stadium, maar het kwaad is geschied voor je er erg in hebt, want uit rapporten blijkt dat je gehoor op latere leeftijd behoorlijk kapot kan zijn, als je je bijvoorbeeld vaak blootstelt aan harde muziek. Een van de vragen die centraal staat in de discussie op het ADE is of de muziekindustrie nu niet eens zijn verantwoordelijkheid moet nemen? Moeten promotors vooraf duidelijk waarschuwen voor het gevaar op blijvende gehoorbeschadiging en moeten clubs bijvoorbeeld ook oorpluggen verspreiden? De meningen daarover zijn verdeeld, maar een gezamenlijke conclusie is toch wel dat er meer bewustzijn gecreëerd moet worden. Of dat nu campagnes vanuit de overheid zijn, of clubs, dat is lastig te zeggen. Want bij wie ligt de verantwoordelijkheid?
Een rondvraag onder de aanwezigen leert toch, dat de eerste verantwoordelijkheid bij het publiek zelf ligt. Mensen kunnen weten dat harde muziek of harde geluiden niet goed voor hun gehoor zijn. Toch moeten ze er nog steeds wel op gewezen worden. Clubs zouden dat op flyers kunnen zetten. Feit is namelijk dat veel artiesten en dj’s al wel beschermende oordoppen dragen, maar een merendeel van het publiek nog niet. Sterker nog, zo reageert iemand in de zaal, op bepaalde sites wordt er stoer over gedaan wie na een avond stappen de hardste pieptoon in zijn oren heeft. Het uitgaanspubliek is er dus niet veel mee bezig en dat blijkt toch verontrustend. Een simpele oplossing is bijvoorbeeld om bij de ingang van een club een doos oordoppen neer te zetten, die mensen dan in kunnen doen.
Maar een structurele oplossing lijkt lastig. Allereerst moet uitgevogeld worden wie er verantwoordelijk is. De vraag of de dj verantwoordelijk is, wordt ook gesteld. Die staat immers achter de mixer, met de volumeknop. Een aanwezige dj kan daar niet veel mee en voert bovendien aan dat het in een club ook gaat om het overweldigende gevoel en de enorme energie van de muziek. En die komen niet over als het volume bijna op nul staat. Wel zou een db-meter handig zijn, zodat zowel het publiek als de dj kunnen zien hoeveel decibel er uit de speakers knalt. Dat drukt je ook nog eens met de neus op de feiten. Een organisatie als Filterz, die op maat gemaakte speciale oordoppen voor artiesten en publiek verzorgt, staat al op veel festivals. Het begin lijkt gemaakt, maar we zijn er nog lang niet.
Draag jij wel eens oordoppen en vind je dat belangrijk? Wat zou voor jou de beste oplossing zijn om je gehoor te beschermen en wie is er verantwoordelijk?
Meer info op www.amsterdam-dance-event.nl.