Pootjebaden & beachlife

Partyscene Redactie | 12 juli 2007
headlines

bikini

'Zien en gezien worden' is een bekende uitspraak in Scheveningen. Niet alleen op de boulevard, maar vooral ook op het strand! De makkelijkste manier om op te vallen is met een zwemshort in felle kleuren of een strandjurkje met sportieve bikini. En dit is niet nieuw, want de bikini bestaat al meer dan 60 jaar!

In Muzee Scheveningen is een tentoonstelling opgezet over de badmode vanaf 1818 tot nu. Erica Terpstra, voorzitter van sportbond NOCNSF en in de jaren zestig een gerenommeerd zwemster, geeft zaterdag het startsein voor een badmodeshow in het museum.

De zomertentoonstelling geeft een overzicht van de badmode vanaf het begin van de negentiende eeuw. In de vitrines en strandhuisjes hangen 125 badkostuums uit vier verschillende tijdsperiodes, van hansoppen, zelfgebreide hemden tot modieuze designbadpakken van ontwerpers als Marlies Dekkers.

In 1946 deed de bikini zijn intrede, een mijlpaal in de geschiedenis van de badmode. De Franse ontwerper van de bikini Louis Réard (1897-1984) verwees met de naam

'bikini' naar een kernproef die een aantal dagen eerder was gehouden bij

het eiland Bikini. Réard hoopte dat zijn ontwerp zou inslaan als een bom, and guess what? It did!

De tentoonstelling, genaamd Pootjebaden & beachlife, is tot eind oktober geopend en te zien in Muzee Scheveningen.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws