PS interview: Âme

Partyscene Redactie | 2 januari 2007
headlines

Kristian Beyer van Âme wil er niets van weten, maar kan toch niet ontkennen dat Rej een ware hype was het afgelopen jaar. Samen met zijn studiopartner Frank Wiedemann opereert hij vanuit het rustige Duitse stadje Karlsruhe, tegen de Franse grens aan. Rej zorgde ervoor dat Âme in één klap bekend werd bij het grote publiek. De track werd ook nog eens opgepikt door het prestigieuze houselabel Defected, dat gelijk een paar klinkende remixen liet maken. Maar Kristian en Frank zijn nog steeds dezelfde jongens uit hetzelfde gehucht.

Tekst: Jesse Voorn

ameRej was een grote hit. Hoe kijken jullie nu terug op 2006?

Kristian: “Het was ons meest succesvolle jaar tot nu toe. We zijn al een jaar of vier bezig en het ging altijd al goed, maar sinds Rej is de boel wel geëxplodeerd. Alles staat in een nieuwe dimensie nu, wat betreft boekingen en aanvragen voor remixen. We zijn van de tweede divisie naar de eerste divisie gegaan.”

Is dat een groot verschil voor jullie?

Kristian: “We krijgen nu aandacht van een veel breder publiek. Twee jaar geleden was slechts een bepaald housepubliek in ons geïnteresseerd en nu mensen vanuit veel meer genres. Het is goed, maar wel vreemd. Maar soms kost het gewoon één hit om die aandacht te krijgen.”

Heeft het succes ook wat met jullie persoonlijk gedaan?

Kristian: “Nee, er is wat dat betreft niets veranderd voor ons. We zouden nooit naar Berlijn verhuizen, omdat iedereen daar achter de volgende hype aanloopt. Veel producers wonen daar, want ze denken allemaal dat ze beter zijn dan de rest. Wij blijven hier in Karlsruhe, waar we onze familie en vrienden hebben. In de weekeinden reizen we veel en door de week zijn we thuis. Dat houdt je met de voeten op de grond. Ik heb ook nog een platenwinkel waar ik in werk en dat wil ik ook blijven doen, al is het wat minder geworden.”

ame

Heeft dat rustige van Karlsruhe nog invloed op de muziek?

Kristian: “Jazeker. We komen allemaal uit de scene van Frankfurt, waar we dichtbij wonen en iedereen kent elkaar hier. Heerlijk rustig en dat hoor je denk ik wel terug in de muziek. Alles is hier ook voortdurend in ontwikkeling. Zelfs Ricardo Villalobos komt hier vandaan, die ken ik al zo’n vijftien jaar. Hij gaf vroeger erg coole feesten in verlaten huizen, voordat hij naar Berlijn verhuisde. De sfeer hier is heel intiem. Niet dat we niet open staan voor nieuwe dingen, maar we proberen de originele housegeest levend te houden hier. De scene is wel een stuk kleiner dan elders, maar hij is er. We geven zelf ook feesten, met internationale gast dj’s. ameVinden we leuk. Mijn platenwinkel is ook een ontmoetingsplaats, waar mensen samen komen en over muziek praten.”

Je had het over de hypes in Berlijn, maar toch is Rej ook een hype geworden. Hoe kijk je daar dan tegen aan?

Kristian: “Ik vind het ok, maar we volgen de hype niet. Onze nieuwe single wordt weer heel anders en onze andere tracks hebben ook goed verkocht. Het is nu een hype, maar die zal eens overgaan. Het nummer was goed voor onze naam, maar dat is het dan ook wel. Het heeft zijn werk goed gedaan.”

Eerder hebben jullie ook tracks uitgebracht op labels als Sonar Kollektiv, van Jazzanova. Is er een groot verschil met jullie geluid van toen en dat van nu?

Kristian: “Absoluut. Als je al onze releasedata volgt, dan hoor je echt de ontwikkelingen die we doorgemaakt hebben. Het was altijd wel onze muziek, maar het is steeds hogerop gegaan. Onze know-how is ook veel groter en we hadden drie jaar geleden niet kunnen doen wat we nu wel doen. Maar je kunt simpelweg niet hetzelfde geluid blijven houden.”

Want anders blijft het allemaal hetzelfde klinken?

Kristian: “Precies. Er is nog steeds veel muziek die hetzelfde klinkt, maar ik vind wel dat er op dit moment veel goede muziek uitkomt. Meer dan drie jaar geleden. Het ging een tijdje terug niet goed met de muziekindustrie en dat was eigenlijk heel goed, want daardoor werd de kwaliteit van de muziek beter. Er was teveel functionele muziek en mensen amekunnen niet iedere week dezelfde platen kopen. Alleen de goeden zullen overleven.”

En hoe overleven jullie?

Kristian: “Dat kan ik niet zeggen. Ik hoop gewoon dat we overleven. Als je goed je best doet kom je een heel eind, maar hoe erg je je best ook doet, je kunt er nooit zeker van zijn.”

Je had het al even over de housescene in Karlsruhe. In hoeverre merk je verschillen in bepaalde landen, nu jullie zoveel reizen?

Kristian: “In Europa is de housescene bijna overal hetzelfde, alleen de mensen zijn anders, maar de sfeer is overal gelijk. Drie weken geleden moest ik in New York draaien en daar is het echt anders, een compleet andere cultuur, die vastgeroest is in zijn eigen traditie. Het wordt nu beter, omdat ze tracks uit Europa gaan draaien. Daarom komen veel Amerikaanse dj’s ook naar hier. Ik prefereer ook om in Europa te draaien en Nederland is altijd goed. De feesten zijn altijd te gek en Nederland heeft een lange traditie op het gebied van dance, of het nou trance, techno of house is.”

Hoe merk je dat?

Kristian: “Omdat mensen de oude tracks die ik draai ook echt herkennen. Dat is niet normaal. In Duitsland bijvoorbeeld, kennen alleen wat oudere mensen die nummers, maar die gaan niet meer uit. En tieners kennen die oude muziek niet en weten niets van de geschiedenis van dance.”

De focus ligt nu op Âme. Wordt er nu veel uitgebracht of zijn jullie wat voorzichtig met nieuwe releases? ame logo

Kristian: “Nou, we werken altijd heel lang en voorzichtig aan nummers, dus we kunnen nooit heel veel uitbrengen. We werken ook maar 1 a 2 dagen per week in de studio. Maar we willen komend jaar wel meer tijd in de studio doorbrengen. Maar het is niet ons doel om veel muziek uit te brengen, dan krijgen mensen er al snel genoeg van. Je moet de gulden middenweg vinden wat dat betreft.”

Kristian Beyer van Âme staat zaterdag 6 januari op Bold in Panama, samen met Steffi, Nuno dos Santos, Carlos Valdes en Zoë Xenia.

Kijk voor meer info op www.chemistry.nl.  

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws