PS Interview: Terry Toner

Partyscene Redactie | 8 december 2006
headlines

Hans-Jochem aka Terry Toner is 24 jaar, draait plaatjes en spaart Nikes. De Electronation resident woont in Amsterdam, studeert stiekem nog en is begaan met het uitgaansleven, wat wel wat meer pit kan gebruiken volgens hem.

Tekst: Frank Böhm
Terry Toner
Waar ging je als puber altijd uit?

Ik ben opgegroeid in de omgeving van Hilversum, waar ik ook op school zat (samen met Herr Arter). Amsterdam was natuurlijk heel dichtbij en daar was ik dan ook vanaf een jaartje of 15/16 bijna elk weekend te vinden. Ik zat toen ik zwaar in de technoscene, dus ik was voornamelijk te vinden op feesten zoals Awakenings, Mazzo (Off The Record) en zelfs op het hardhousefeest der feesten High Quality in de Melkweg, voornamelijk omdat daar in de oude zaal vette technoacts en dj’s kwamen.

Waarom ben je gaan draaien?

Ik heb een oudere neef die uit Duitsland komt en daar was elektronische muziek in die tijd stukken verder dan hier. Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik een cassette van hem kreeg in ’92 met allemaal Duitse rave erop. Ondanks dat ik 10 jaar oud was, was ik meteen verslaafd. Vanaf dat moment heb ik eigenlijk alle dance muziek in alle soorten en maten wel gevolgd. Het begon eerst met wat ik al eerder zei, Duitse rave. Denk aan die oude Low Spirit records dingen en daarna, toen ik eindelijk werd binnengelaten op feesten, was het toch voornamelijk techno wat de klok sloeg. In die periode, eind jaren 90, was techno ook zo vet eigenlijk als ik er nu aan terugdenk. In mijn ouderlijk huis staan dan ook nog echt kasten vol met echt al die Drumcodes, Primates, Kombination Research en Tortured platen. Nu maar hopen dat die dingen ooit nog eens collectors items worden. Maar dit is eigenlijk niet echt antwoord op je vraag...waarom ik dus ben gaan draaien? Euh...omdat ik heel erg van de muziek hou, denk ik.

Leef je van het draaien?

Draaien is eigenlijk al een paar jaar gewoon m’n werk, alleen voelt het niet echt zo. Als werk dan.

Produceer je ook al?

Ik heb in m’n middelbare schooltijd echt hele middagen versleten aan Rebirth, een heel simpel programma waarmee je een beetje beats mee kan bouwen. Echt een normaal nummer heb ik er eigenlijk nooit uit gekregen, dat kwam pas toen ik een programma in m’n handen kreeg gedrukt dat Reason heette. Daar heb ik dan ook mijn eerste paar releases mee gemaakt. Ik heb net een track gemaakt voor de tribute cd van Robert Moog die uit is gekomen op Creme Organizations en begin volgend jaar komen ook wat dingen uit waaronder een samenwerking tussen Mason (Exceeder) en mij. Daarnaast heb ik ook nog een project onder een alter ego voor wat diepere minimalere dingen, die tracks worden gedraaid door dj’s als Funk D’void, Konrad Black, Benny Rodrigues & Damian Lazarus.

Welke naam heeft dit alter ego?
Terry Toner
Dit heb ik express niet gemeld omdat ik nog over sommige tracks twijfel om ze onder m’n eigen naam of een alter ego uit te brengen...

Hoe ziet jouw week er gemiddeld uit?

Gemiddeld ben ik toch zeker wel twee dagen per week in de studio, in drukke periodes natuurlijk meer. Ik ben in totaal ook zeker wel een volle middag en avond kwijt aan het beluisteren van nieuwe releases online. Van het idee dat ik iets mis word ik echt onrustig. Daarnaast ben ik natuurlijk ook nauw betrokken met de activiteiten van Electronation. In de zomer bestaan we alweer vijf jaar en dat moet natuurlijk grootscheeps aangepakt worden, maar daar houden we jullie uiteraard wel van op de hoogte. En sport natuurlijk, sowieso twee keer in de week boksen, ik ben alleen nog niet zo goed dus als je me een keer met een blauw oog ziet draaien dan weet je waarom. Daarnaast ook nog tennis, squash en zo nu en dan hardlopen met m’n iPod op. En heel soms ben ik ook nog wel eens op de VU te vinden... En in het weekenden natuurlijk draaien, en het weekend begint vaak al op donderdag.


Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Heel erg okay eigenlijk. Na de urban hype van de laatste jaren merk ik toch dat er weer meer ruimte komt voor housedingen zoals Switch en D. Ramirez die ik dan ook zie als goede instapmodellen tot de Border Community’s en Pokerflats van deze wereld. Ik bedoel, ik ben begonnen met Maruscha en Members of Mayday, dus er is nog hoop voor iedereen! En dit fenomeen bestaat niet alleen in Nederland. Kijk maar naar Engeland waar twee electrohousers de eerste en tweede plek in reguliere charts bezetten. En ondanks dat die nummers dan misschien niet helemaal mijn smaak zijn, betekent het natuurlijk wel dat meer mensen met elektronische muziek in contact komen en er voor open staan. Want zonder de Lange Fransen en Ali B’s hier in Nederland, was de markt voor acts zoals DuvelDuvel en Opgezwolle waarschijnlijk ook een stuk kleiner geweest.
Terry Toner
Hoe heeft de scene zich in jouw ogen ontwikkeld sinds je tiende?

Iedereen maakt nu muziek, en ik krijg dan ook vaak genoeg hele goede dingen toegestuurd van toch vrij jonge producers. Het leuke is ook dat we nu ook eens buiten de trance om internationaal meetellen met andere genres. Artiesten zoals 2000 and One, Shinedoe, Dirt Crew, Legowelt, Fedde LeGrand, 16 Bit Lolita’s, Rene Amesz en Mason gooien elk binnen hun eigen genre hoge ogen.

Wat vind je van het uitgaansleven in Amsterdam en wat zou je graag anders zien?

Amsterdam rockt! Elk weekend zijn er gewoon leuke feesten en interessante acts hier. Avonden zoals Voltt, Rauw, Molotov, Vreemd, Bold en natuurlijk ElectroNation zorgen voor genoeg opvulling om de stad te voorzien van goede muziek. Daarnaast kan hoef je vaak ook niet perse om 5 uur al naar bed, er zijn altijd nog wel dingen gaande in de stad na de reguliere sluitingstijden. Dus DC-10 praktijken hier in Amsterdam, dat moet maar het goede voornemen worden van 2007.

Bij Electronation draait het al lang niet meer alleen om electro he?

Haha nee, al vier jaar niet meer ofzo. Het staat meer voor goede electronische muziek in het algemeen, maar voornamelijk richten we ons op techno, techhouse, minimal en natuurlijk electro. Maar ja wat is nou electro tegenwoordig?  De hedendaagse clubhouse word ook al electro genoemd. Het zij zo.

Wat mist het Nederlandse uitgaansleven?

Ik mis soms wel eens Dr. Pepper of Cherry Coke, maar voornamelijk toch goed geluid. Limiters zijn de laatste jaren echt mijn aartsrivalen geworden. Behalve deze twee dingen hebben we het hier zo slecht nog niet. Met onze calvinistische achtergrond zijn we natuurlijk wat terughoudender dan in andere landen, maar aan de andere kant is alles vaak stukken beter en professioneler geregeld dan in het buitenland. En elke keer als ik in het buitenland draai, valt het me toch stiekem op dat we ons wat betreft vrouwen hier in Nederland heel gelukkig mogen prijzen en dat is ook wat waard. Toch?

En hoe zal het uitgaansleven zich gaan ontwikkelen de komende jaren in jouw ogen?

Echt geen idee. Als die megaraves maar weer niet in de mode komen, tenzij ik ze mainstage ga afsluiten natuurlijk haha!
Terry Toner
Wat vind je van de recente Zero Tolerance aanpak in verband met drugs?

Ik vind dit zo’n misplaatst staaltje symboolpolitiek. In plaats dat de overheid de mensen goed voorlicht en op eventuele consequenties wijst, word je opgepakt in klein kamertje geduwd en nog net niet met een rubberen handschoen onderzocht. Geef het nog een jaar en dan wordt de handschoen ook echt daadwerkelijk gebruikt. Het resultaat is dus, dat je met een pil minder, 100 euro lichter en pijn in je achterwerk weer op straat wordt gegooid. Maar je hebt dan in ieder geval wel een wijze les geleerd! Volgende keer dus gewoon beter verstoppen. Nutteloos dus.

Wat zou het nieuwe kabinet moeten veranderen ten opzichte van de dance industrie in Nederland?

Boris Van Der Ham for president! Hij is in mijn ogen een van de weinige politici die begaan is met jongerencultuur en het nachtleven. Daarnaast zegt hij ook gewoon hele realistische en zinnige dingen over dus het Zero Tolerance beleid, drugs, sluitingstijden, het stimuleren van culturele ondernemerschap en van kunst en populaire cultuur waaronder dus ook dj’s en producers horen. Ik merk dat de dance industrie ook echt op weinig hulp en zelfs begrip van de overheid hoeft te rekenen, terwijl er volgens mij een jaar terug uit een onderzoek van KPMG de conclusie werd getrokken dat er toch zo’n 500 miljoen euro in omging. Is dat niet reden genoeg om als bedrijfstak serieus genomen te worden?!

Hoe onderscheid jij jezelf als dj in de grote aanwas van nieuwe (minimal/electro/techno) dj’s?

Ik ben daar eigenlijk niet zo mee bezig. Ik draai gewoon wat ik goed vind, of het nou minimal, electro of house is. Misschien zou het wel beter zijn om je echt op een specifiek subgenre te concentreren, maar ik zou mijn interesse in het draaien dan heel erg snel verliezen ben ik bang. Maar om heel eerlijk te zijn vind ik eigenlijk ook niet eens dat ik heel erg uiteenlopend draai, het blijft natuurlijk wel allemaal elektronische muziek die vrij ondergronds klinkt. Dingen zoals Guido Schneider, Stephan Bodzin en 16 Bit Lolita’s moeten toch prima in een set kunnen?
Terry Toner
Welke producers vind je erg goed en waarom?

Laten we voorop stellen dat Carl Craig God is, dus die telt niet meer mee. Daarnaast vind ik James Holden ook wel erg indrukwekkend, wars van alle trends weet hij toch elke keer weer hele mooie producties af te leveren met een hele aparte spanning erin. Je moet maar eens keer goed naar zijn ritmes luisteren, een stap verder dan de rest. Voor de dansvloer zijn de Buick Project (Nic Fanciulli en Andy Chatterly) dingen erg vet. Heel dansvloergericht zonder dat het goedkoop wordt, wat ook een kunst is. Uit Nederland is Mason erg goed bezig, internationaal is zijn ster dan ook heel erg rijzende. Het is alleen jammer dat het in Nederland aan iedereen voorbij lijkt te gaan. Verder zijn Quince en Peter Horrevorts (Forcesupreme) echt heel erg getalenteerd, van die twee gaan we ook nog veel horen. Internationaal hebben we nog jongens als Gabriel Ananda, Gui Boratto, Jesper & John Dahlback, Jesse Rose, Thomas Schumacher, Spirit Catcher, Audiofly, Heartthrob en zo kan ik nog wel even een paar pagina’s vullen.

Heb je nog aparte anekdotes aan een gig overgehouden?

Ja, genoeg! Maar mijn broer forward interviews vaak naar mijn ouders. Dus ik zeg helemaal niets! Pech gehad!

Als je een droomfeest mocht geven, ongeacht de kosten of realiseerbaarheid, hoe zou dat eruit zien?

De teletijdmachine van Barabas lenen, daar al mijn vrienden, vriendinnen en een aggregaat in stoppen. De teller op Athene 500 v. Chr. zetten en dan de Akropolis innemen. Ik en m’n vrienden draaien zelf, tenzij Orpheus met platenspelers overweg kan. Alleen moeten we wel weer alles netjes opruimen, uit respect voor de goden uiteraard. Tenminste voor sommige dan.

Meer informatie op www.terrytoner.com en hier en hier vind je sets van hem.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws