PS interview: Deetron

Partyscene Redactie | 28 november 2006
headlines

Sinds zijn veertiende staat Deetron achter de draaitafels en heeft zich in vrijwel iedere club in zijn thuisland Zwitserland kunnen ontwikkelen. Het gaat snel. De jonge dj produceert veel losse tracks, maakt remixen voor artiesten als Orlando Voorn, Samuel L. Session en Ben Sims en komt na tien jaar produceren met een eerste album. Dat ademt een frisse fusie uit tussen techno en house.

Tekst: Jesse Voorn

deetronAl veel gedenkwaardige tracks op je naam en nu pas een album. Hoe komt dat?

Deetron: “Hahahaa, dat is moeilijk uit te leggen. Het staat al heel lang in de planning, maar tot nu toe vond ik mezelf en mijn muziek er nog niet klaar voor. Maar nu wel. Ik wilde gewoon wachten totdat ik ook gelukkig was met de selectie van tracks en nu had ik mijn muziek waar ik het hebben wilde.”

En nu ben je gegroeid naar wat je goed vindt?

Deetron: “Ik denk het wel. Ik wilde al mijn invloeden gebruiken, van mijn verschillende projecten. Alles bij elkaar moest het nog steeds als een album klinken en moest het ook een album zijn om te draaien in clubs, maar ook om thuis naar te kunnen luisteren. Ik had in het begin ook niet genoeg nummers om een heel album te maken. Ik werk altijd bepaalde periodes aan muziek en er zijn ook tijden dat ik niet eens muziek kan maken. Het gebeurt wel eens dat ik drie maanden lang geen nummer uit mezelf kan halen en ik had heel lang een hoop niet afgemaakte nummers.”

Heb je dan een writersblock?

Deetron: “Zoiets ja. Dan ga ik naar de studio en zet alle apparaten aan en dan gebeurt er niets. Ik moet altijd onbevangen de studio in gaan, zonder ideeën en het maar laten gebeuren. Soms gebeurt er wat en soms niet, je kunt dat niet forceren. Als je teveel plant, dan is dat niet goed voor het creatieve proces. Als ik een writersblock heb dan zit ik helemaal vast in een idee, dat is niet fijn. Maar ik ben blij met hoe de plaat nu geworden is en ik krijg goede reacties.”

Toch is de stijl behoorlijk anders dan wat je hiervoor gedaan hebt?

Deetron: “De laatste drie jaar heb ik niet zo heel veel gedaan, dus voor sommige mensen is het misschien een groot verschil, maar voor mij is het allemaal heel logisch, omdat ik mezelf steeds veranderde. Sommigen zullen dus verrast zijn, maar ik hoop dat ze het leuk vinden. Maar je kunt geen muziek maken om het iedereen naar de zin te maken, dan kom je er gewoon niet. Je hoort het wanneer een nummer alleen maar gemaakt is zodat de massa het leuk vindt. De beste nummers maak je in een grappige situatie. Bij Afterlife, op het album, ging dat ook zo, dat kwam recht uit het hart.”

deetron

Is het een uitdaging om met verschillende stijlen te werken?

Deetron: “Natuurlijk, maar ik maak me nooit echt druk om stijlen. Als een plaat goed klinkt dan koop ik hem en als het geen goede plaat is dan niet. Dat is voor mij niet gelimiteerd aan één stijl, daar probeer ik zoveel mogelijk weg van te blijven. Ik heb geprobeerd om al mijn projecten te verenigen en ik denk dat het aardig gelukt is.”

Is het niet erg intensief om zoveel projecten te hebben lopen?

Deetron: “Een album moet voor mij alles van mij vertegenwoordigen, niet alleen een bepaalde kant van Deetron. Ik wil al die aspecten en invloeden laten zien die ik door de jaren heen gehad heb, maar volgens mij is dat logisch. Je kunt niet zeggen dat je door niets beïnvloed bent, dat zou heel arrogant zijn. Alles wat je doet is ergens door beïnvloed.”

Ben je een old school vinyl man of ook al verslingerd aan het digitale tijdperk?

Deetron: “Ik heb een goede mix tussen die twee, maar ik ben wel een echte vinyl freak. Ik hou er echt van om kratten met platen door te spitten in platenwinkels en ik vind de hoezen altijd heel belangrijk. Voor mij is vinyl toch nog wel essentieel. deetronMaar de digitale kant is ook heel belangrijk, omdat die de muziek een stuk toegankelijker maakt voor meer mensen. In veel landen zijn platen gigantisch duur, zoals in Brazilië bijvoorbeeld, en jonge dj’s downloaden dan de tracks, dat is veel makkelijker.”

Is vinyl een blijvertje?

Deetron: “Als we helemaal stoppen met vinyl, dan zullen er een hoop labels verdwijnen, dus vinyl houdt veel labels in leven. Maar het wordt wel steeds minder en meer en meer dj’s draaien met cd’s. Als het voor hen werkt, prima, maar voor mij werkt het niet. Sommige dj’s weten nooit meer wie een bepaalde plaat gemaakt heeft omdat het digitaal is en op vinyl staat altijd een naam. Bovendien zit er altijd een romantische kant aan en voor mij zitten bij veel platen ook verhalen en als je die plaat draait krijg je er een bepaald gevoel bij. Als ik een plaat draai, dan weet ik ook precies waar ter wereld ik hem gekocht heb.”

Met je mix van techno en house zit je qua tijdsgeest in ieder geval goed…

Deetron: “Ja, dat voel ik ook. Ik vind het sowieso erg goed op het moment en er komen veel goede platen uit. Mensen staan meer open voor verschillende stijlen, zoals het ook in de vroege jaren van de dance was. Er zijn niet alleen maar meer feesten met house of techno, dat ervaar ik wel. Het aantal bpm is gelukkig ook wat omlaag gegaan. De house is weer erg groot aan het worden en dat is goed. Dit is een goede tijd voor mij om te draaien. Dat is een tijd niet het geval geweest, maar sinds afgelopen zomer is het echt te gek. Ik kan echt dingen draaien waar ik een jaar geleden niet mee aan had hoeven komen.”

Toch word je nog steeds bestempeld als een techno dj?

Deetron: “Zo word ik inderdaad het meest gezien, maar ik kan goed met die term leven. Techno is ook veranderd, minder hard en opener en dat is goed. Ik vermaak me prima.”

Surf voor meer info naar www.deetron.com.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws