ADE 2006 : Artist Debate

Partyscene Redactie | 21 oktober 2006
headlines

Benny Benassi, Armin van Buuren, Paul van Dyk, Nick Warren, Dj Pierre,Joost van Bellen en Pete TongOnderwerp van de discussie was de rol van de artiest als ondernemer , hoe deze zijn eigen creativiteit het best kan benutten en hoe belangrijk de platenmaatschappijen eigenlijk nog zijn.

Tekst en foto's: Martin Huydink

“Wat is eigenlijk de noodzaak van een platenmaatschappij?” opent Pete Tong de discussie.

“Het belangrijkste is publishing, zonder publishing was ik nooit aan de bak gekomen.” zegt Paul van Dyk. “En was ik dus nooit aan een contract bij een platenmaatschappij gekomen.”

“Ik vind het hebben van een platenmaatschappij niet echt nodig, kijk maar naar het succes van Myspace. Met een team goede mensen achter je is het wel makkelijker met promotie en zo, daarom ben ik ook destijds Armada begonnen.” geeft Armin van Buuren aan. “Wat ik wil zeggen is, er zijn meerdere wegen naar Rome, vooral in deze tijd.”

Nick Warren: “Dat is waar, er zijn veel dingen veranderd. Toen ik met produceren begon kreeg je een voorschot van de platenmaatschappij om muziek te maken waar je dan leuke dingen voor kon doen of apparatuur voor kocht zonder nog maar een noot gespeeld te hebben. Nu is dat allemaal anders, er is geen pot met geld meer. Dat zie je ook aan remixen. Daar verdien je niets meer aan, is nu gewoon goed voor je promotie meer niet. Wat ik als advies mee wil geven is, benut alle mogelijkheden om jezelf te laten zien, wees creatief.”

“Je hebt wel iemand nodig voor feedback, die aangeeft dat je verkeerd bezig bent. Wat dat betreft kan een platenmaatschappij wel goed zijn.” is Dj Pierre van mening.

Nick,Pierre en JoostVervolgens wordt er gediscussieerd over de financiële steun die een platenmaatschappij biedt bij het maken van een album en of het maken van een album financieel interessant is.

“Als er iemand met een grote cheque komt zou je dan 6 maanden vrij nemen van het draaien om in de studio te zitten om aan een album te werken” vraagt Pete Tong aan Paul van Dyk. Na een lange stilte waarin Van Dyk hard nadenkt, zegt de Duitser: “Euh, nee dat denk ik niet maar ik werk al in de studio aan een album en dat plan ik gewoon goed in naast het draaien.”

“In Italië is het wat geld betreft allemaal nog lastiger” zegt Benny Benassi. “Gelukkig werk ik met een team en heb ik iemand in de studio die voor me het werk kan doen terwijl ik draai.” “Ik denk dat alleen Paul Oakenfold erin geslaagd is om veel albums te verkopen maar dat ging wel ten koste van zijn dj’en” meent Pete Tong.

Pete TongModerator Tong gaat verder met een verhaal over hoe de scene in de het Verenigd Koninkrijk rond 2002 in een dieptepunt zat en nu sterk aan het terug komen is en koppelt daar de ontwikkeling van de digitale techniek aan.

“Er is een tijd lang veel rotzooi uitgebracht op de markt waardoor de verkopen terugliepen en alles een beetje ineenstortte.”geeft Paul van Dyk aan. “Daar heeft de industrie van geleerd, dat het zo niet kon. Je moet kwaliteit leveren en daar zijn wij met Vonyc (Paul’s downloadshop) mee bezig.”

“Het is ook i-Tunes fout geweest door meteen voor 99 cent een track aan te bieden, dat was gewoon slecht voor de markt” beweert Nick Warren.

Armin: “Ik mis het om zelf platen uit te zoeken in een winkel, op Beatport (downloadwinkel) is het allemaal zo hetzelfde en onpersoonlijk. Toch is het downloaden een goede ontwikkeling, de verkopen via Beatport zijn Armada's grootste inkomstenbron. Bovendien trekt de mogelijkheid van downloaden een nieuwe markt aan en krijg ik nu zelfs tracks opgestuurd uit Kazachstan.” “Ja, van Borat zeker” grapt Pete Tong.

“Wat ik in ieder geval niet mis, is het dragen van platenkoffers. Ook wat dat betreft ben ik blij met de ontwikkeling van de digitale techniek." aldus Paul van Dyk. Joost van Bellen vindt dat je door de ontwikkeling van de techniek soms wel tracks, vaak bootlegs, binnen krijgt waarvan je niet weet waar ze precies vandaan komen en wie er over de rechten beschikt. “Die zijn dan vaak wel illegaal ben ik bang.”

Paul van Dyk, Nick WarrenOp de vraag uit het publiek of de verkoop van vinyl zal verdwijnen is geen eenduidend antwoord.

Nick Warren denkt dat de markt voor vinyl niet zal verdwijnen. “Er is nu al een 7inch scene in Engeland, dat zijn liefhebbers.” “Wij bij Armada blijven het verkopen,” zegt Armin. “Wij bij Vandit ook” knalt Van Dyk er meteen achteraan waardoor de discussie ineens iets van een marktplaats krijgt en het publiek dan ook hard begint te lachen. “Je moet gewoon meegaan met de tijd, met wat mensen willen. We rijden toch ook niet meer met paarden en karren” grapt de Duitser verder.

Dat je om op te vallen als dj iets meer doen dan gewoon draaien is het panel het wel over eens. Het toepassen van nieuwe technieken met draaien en produceren, een eigen radioshow of een goede clubavond zorgen ervoor dat je boven de massa uit komt is de strekking van het verhaal. Het gaat erom om jezelf als dj goed neer te zetten in een markt die er behoefte aan heeft. Zorg dat je opvalt en doe dit op een persoonlijke en creatieve manier is de tip aan de vele dj’s en producers in het publiek.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws