Het dagprogramma van het Amsterdam Dance Event vindt in het Felix Merites aan de Keizersgracht plaats. Eén van de interessantere panels van de dag was die gehost door Josh Wink. De dj leidde een gesprek met als thema: Wat voor aansprekende dingen zijn er gaande binnen de wereld van de elektronische muziek. Deelnemers aan dit panel waren Michel de Hey, Maurice Spijker (boeker bij Mojo), Jim Tremayne (ervaren journalist van het Amerikaanse muziekblad DJ Times), Steve Burton (muziekpublisher A7 Music) en Daniel Rerat (promotiemanager bij het Duitse distributiebedrijf Neutron).
Tekst en foto's: Martin Huydink
"Ik wil het vooral positief en gezellig houden" begon Wink zijn introductie waarna hij de deelnemers zichzelf kort liet voorstellen. Met deze uitspraak haalde hij meteen de angel uit een mogelijk interessante discussie waardoor het gesprek op momenten toch wel vrij oppervlakkig bleef.
In eerste instantie werd er nogal afgeweken van het thema met vragen als: "Wat doet een publisher nu eigenlijk precies" en "waar besteden jullie aandacht aan in DJ Times".
Gelukkig kwamen er later stellingen die er meer toe deden. Daar viel duidelijk uit op te merken dat er nog steeds een groot verschil is tussen de Amerikaanse scene en de Nederlandse scene.
Met de opmerking: "Amerika is anders dan de rest van de wereld en dan doel ik niet alleen op het gedrag van president Bush" heeft Wink al snel de lachers op zijn hand om daarna serieus verder te gaan: "Wat muziek betreft is het nog steeds grotendeels Rock en Hip–Hop wat de klok slaat. Dance is nog steeds een ondergeschoven kindje."
"Ja dat is zo, de markt in de VS voor dance is niet zo groot dus we moeten het goede wat er is echt zoeken." reageert Jim Tremayne. "Gelukkig is er door de komst van nieuwe digitale techniek veel veranderd wat het doorbreken van nieuw talent makkelijker maakt. Kijk maar naar jezelf Josh, toen Final Scratch net uit kwam maakt jij er meteen gebruik van, vanwege de mogelijkheden die het bood." "Toch gebruik ik het al lang niet meer maar laten we daar maar niet op doorgaan." gaat Wink snel verder. "Een belangrijk verschil wat ik merk is ‘concert promotion’, dat is iets wat we in de VS niet kennen en hier de normaalste zaak van de wereld is voor vrijwel alle feesten."
Maurice Spijker: "Ja dat klopt, maar er zijn hier dan ook eigenlijk teveel feesten. Voordeel daarvan is dat er veel dj’s in ons land terecht kunnen. Een groot deel van die dj’s beginnen op meer underground feesten en worden later pas opgepikt en geboekt op de grotere feesten. De voortgang van de techniek is inderdaad een machtig wapen, als ik nu ’s ochtend mijn email bekijk vind ik zoveel tracks om te beluisteren van artiesten of word ik verwijzen naar Myspace, dat is gewoon heaven. Op die manier kun je meteen checken of het iets is of niet, en kom je in aanraking met mensen waar je anders niet zo snel van zou horen." Op de vraag hoe het komt dat de Nederlandse festivals zo populair zijn en waarom er deze zomer zoveel op dezelfde dag (Extrema, Dance Valley) plaatsvonden moest ook Spijker het antwoord schuldig blijven. "Ik zou het ook niet weten. Het aantal bezoekers neemt wel af moet ik toegeven maar daarentegen neemt het aantal kleinere festivals toe. Op die kleinere festivals (5000 tot soms 10.000 man) krijgen relatief onbekende dj’s een kans om zich te laten zien, wat natuurlijk een goede ontwikkeling is."
Wink: "Michel , jou ken ik al vanaf 1991, wat is er voor jou interessant dit moment?"
De Hey: "Om even terug te komen op techniek, mijn platen uit ’91 deed ik met een simpele sequencer zonder al te veel apparatuur verder. Met het geld wat ik verdiende bleef ik apparatuur kopen waar ik na verloop van tijd alleen het stof vanaf haalde want meer deed ik er niet mee. Nu kan het allemaal zoveel makkelijker en sneller door software, email en internet. Doordat er nu ook muziek van je gedownload wordt kom je in landen als Kosovo en China waar je anders nooit zou komen. Daar is het allemaal nog leuk en nieuw en klagen ze niet zo erg als in Nederland. Ik geloof dat onze nationale sport klagen is, want we doen het overal over."
Wink: "En hoe zien we de toekomst van elektronische muziek?"
“Ik zie een hoop nieuwe markten zoals Oost Europa waar ze nog enthousiast zijn zoals hier 15 jaar geleden." aldus Tremayne. "Ook in Zuid-Amerika en Azië is elektronische muziek momenteel hot. Daar is de scene nog helemaal in ontwikkeling."
De Hey: "Ik denk dat we verder gaan met downloads, het zal echt niet weer teruggaan naar 15-20 jaar geleden. Al blijven er dj’s zoals een Ed Rush met vinyl draaien omdat zijn genre nog steeds veel vinyl verkoopt. Verder blijft er ontwikkeling met software. Een programma als Ableton waarmee live opgetreden kan worden heeft het beter gemaakt en bovenal een stuk makkelijker." "Nou dat weet ik niet" reageert distribiteur Rerat. “Sommige artiesten kiezen er expres voor om hun muziek niet via downloadstores aan te bieden en brengen het liever 'exclusief' op vinyl uit. Dat zijn de underground artiesten die voor vinyl kiezen omdat mp3 niet zo goed klinkt. Vreemd genoeg draaide een dj als James Holden eerst alleen met cd’s en vraagt hij de laatste tijd weer om vinyl. Er zijn er dus ook die erop terugkomen." Dat van die mp3’s vindt Wink echt onzin. "Alsof je om 5 uur ’s nachts met je bezopen kop hoort dat de dj een mp3 met 192 kbps draait i.p.v. vinyl dat merk je dus echt niet hoor."
"Ik weet niet of jullie hier de serie CSI kennen" vraagt Wink aan het publiek, "maar daar maakten ze tot mijn verbazing gebruik van muziek van Boards of Canada. Dat vind ik echt cool, dat je bij tv-shows en videogames steeds meer elektronische muziek tegen komt." "Dat zijn echt trendsetters die mensen die zulke muziek gebruiken en je ziet het inderdaad steeds meer." vult musicpublisher Steve Burton aan. "Elektronische muziek past goed bij zulke dingen en is vaak nog goedkoper ook dan een track van een rockband als bijv Guns ’n Roses proberen te tekenen. 'Rock meets Elektronic' is ook steeds meer een trend in de VS heb ik het idee."
Een opmerking van iemand uit het publiek dat het minder goed gaat met de Nederlandse dance-markt werd door de panelleden gemeenschappelijk de wereld uit geholpen. Maurice Spijker reageerde hier als eerste ontkennend op: "Daar ben ik het niet mee eens. Op het moment is in Amsterdam juist veel te doen. Er zijn scenes zoals bijv. Dubstep waar ik me recentelijk in heb verdiept, die niet erg bekend zijn maar waarvan de feesten steeds uitverkopen. Er is dus voldoende gaande." "Als je lang genoeg blijft zoeken vind je een goede scene die bij je past. Als je het allemaal niets vindt begin dan zelf een feest" is het advies van Jim Tremayne. Hiermee werd zo ongeveer de discussie afgesloten. Vanwege de humor tussen met name Wink en De Hey een aardige discussie, inhoudelijk wat aan de magere kant.