PS Interview: Tjeerd Bijnsdorp

Partyscene Redactie | 6 oktober 2006
headlines

Tjeerd Bijnsdorp is naar eigen zeggen een eigenwijs mannetje van 32 jaar en woonachtig in Amsterdam. Hij is de eigenaar van Hihat, welke feesten als Mikro, Tomorrow en The Chaos Theory organiseert. Tevens is hij verantwoordelijk voor de Nederlandse tak van Sven Väth’s Cocoon imperium. Vrijdag 20 oktober vindt de eerste Cocoon clubavond plaats in The Sand, met Sven Väth en Ricardo Villalobos.

Tekst: Frank Böhm

Waar ging je als eigenwijze puber altijd uit?

Hihat
Tegenwoordig is er geen moer meer te doen maar toen ik voor het eerst uit ging was Hilversum prima vertegenwoordigd met de legendarische avonden in Nikki’s. Daar draaiden Datcho, Thijs en Per regelmatig met gast dj’s als Marcello, 100% Isis, Remy of Miss Monica. Ik ging ook vaak naar de Timemachine in de Melkweg. In een nog eerder stadium bezocht ik vaak The Palace in Zaandam en in mijn hiphop periode (Armstrong bloesje en pantalon) sneakte ik bij Escape naar binnen. Daar hadden ze al een laser!

Je werkte voor je Hihat oprichtte bij ID&T. Hoe ben je daar terecht gekomen en wat was je functie daar?

Ik studeerde in 1996 journalistiek in Groningen en had de housefeesten helemaal ontdekt, ook het hardere werk dat in Groningen erg populair was met feesten in Kardinge en de Veilinghal. Dancemagazine Strobe kwam uit en ik besloot werk en hobby te verenigen door reports te gaan schrijven. ID&T zette toen Thunder Magazine op, waar de redactie van Strobe ook voor schreef en al gauw deed ik zoveel voor de Thunder dat ik een parttime baan kreeg. Dat werd in 2000 een fulltime baan als redacteur. Al vrij snel heb ik daar ook persbeleid gedaan om in 2003 te concluderen dat ik wel op eigen benen kon staan en genoeg geleerd had.

En wat deed je daarvoor voor werk?

Ik was student, had wel wat kleine baantjes hier en daar maar ging voornamelijk stappen tot de zon weer opkwam. De studie werd steeds meer bijzaak, hoewel ik toch op een paar vakken na drs. had kunnen zijn. Maar het avontuur bij ID&T trok me harder.

Hihat

Leef je van Hihat of doe je er wat naast?

Ik kan prima van Hihat leven want ik doe ook tekstwerk voor compleet andere branches onder die noemer, website teksten en nieuwsbrieven voor Rijkswaterstaat bijvoorbeeld. Als je vraag is of ik puur van onze feesten kan leven dan is het antwoord dat ik verwacht dat dit in 2007 toch wel definitief het geval zal zijn.

Het gaat wel goed met Hihat dus?

Na twee jaar met grote successen maar ook enkele flinke missers zitten we nu toch wel op het niveau dat we echt ‘mee gaan spelen’. We werken met de betere locaties en inmiddels hebben we ook goede contacten met de boekingsbureaus waar de grote jongens zitten. Ook de banden met samenwerkende partijen zoals vormgevers, drukker, promotiebedrijf en contacten in de media zijn inmiddels erg sterk. Die worden vaak vergeten, maar het succes van een feest is voor minstens de helft afhankelijk van externe partijen. Tomorrow loopt nu als een trein, een diesel welteverstaan want het kwam moeizaam op gang maar inmiddels gingen de laatste 3 edities in Doornroosje uitverkocht en gaan we met ingang van december ook vier maal per jaar in Poema een avond doen. Nog steeds voornamelijk voor de lol.

Hoe ben je met Cocoon in aanraking gekomen?

De credits daarvoor gaan naar Frenk Wiersma. Toen hij in 2004 vanuit Cocoon aangeboden kreeg om een editie van de Cocoon European Club Tour te doen vroeg hij mij of ik hierin mee wilde gaan. We hebben toen een spetterende avond in Las Palmas neergezet, tot grote tevredenheid van de tourmanager. In oktober vorig jaar hebben we een avond gedaan met Sven Väth in Panama en die klopte ook helemaal inhoudelijk. Daarna is begin dit jaar de vraag gekomen of wij Cocoon in Nederland willen vertegenwoordigen door middel van drie a vier  avonden per jaar. Cocoon Nederland is overigens geen officiële titel hoor. We hebben die ingevuld op Partyflock om duidelijk te maken dat deze avond wel degelijk de stempel van Cocoon draagt.

Tjeerd & Frenk

Hoe ziet jouw week er gemiddeld uit?

Vooral heel veel achter de pc zitten. Waarbij ook wel wat verloren uurtjes op diverse dancefora gerekend mogen worden. De keuze om na ID&T voor mezelf te beginnen is me voor 110% bevallen maar je mist wel collega’s om je heen, daar heb ik me echt in vergist. Ik heb dat contact met anderen nodig, het voedt je gedachten, laat je weten wat er leeft in andere mensen en zorgt ook regelmatig voor feedback en zelfreflectie. Mijn dagen duren meestal van 10.00 uur ’s ochtends tot 01.00 uur ’s nachts waarbij ik de avonduren wel vaak bewaar voor sociale contacten. En zo’n beetje vaste prik is toch wel het vrijdagavond-jointje geworden. Even alles laten bezinken en tot rust komen, ik kan het iedereen met een drukke baan en geen aversie tegen softdrugs aanraden.

Wat vind je van de huidige partyscene in ons land?

Elk jaar wordt er weer geroepen dat het wel snel afgelopen zal zijn, toch waren de festivals weer overdadig bezocht deze zomer. Ik merk wel dat er op technogebied, want dat is toch wel mijn ding, minder concurrentie komt. Er zijn toch een paar organisaties afgehaakt voor wie het niet meer lonend of bevredigend was en ik kan dat heel goed begrijpen. Als je veel van een avond verwacht en dat komt niet uit of je schiet er zelfs geld bij in en dit gebeurt enige malen achter elkaar dan moet je van goeden huize komen om nog vrolijk door te gaan.

Hoe heeft de scène zich sinds de summer of love muzikaal ontwikkeld in jouw ogen?

Op dit moment zie je toch wel heel duidelijk dat muziek een repeterend patroon kent. Neem de weergaloze klassieker ‘Track’ van D-Saw uit 1996 die uit kwam op Superstition. Die is begin dit jaar opnieuw uitgebracht op Kompakt en ik hoorde Väth afgelopen Mystery Land deze track zonder probleem tussen de platen van nu draaien. Muziek komt weer bij elkaar. Een plaat als ‘Freak’ van Josh Wink die je toen hij uitkwam vooral op technofeesten hoorde kwam op Rockit ineens voorbij in de Rush tent. Je ziet het ook aan het grote succes dat de house-dj’s nu weer hebben.

Wat vind jij de beste dj van Nederland en welke buitenlandse dj kan jou bekoren?

Dat vind ik heel moeilijk. Er was een tijd dat ik zonder aarzelen K.Cee (onze Tomorrow resident) had gezegd vanwege zijn onnavolgbare liefde voor techno en sublieme platenkeuze. Maar ik heb ook altijd ontzettend genoten van Benny Rodrigues (wat een drive!), Michel de Heij (als hij het naar zijn zin heeft een enorme sfeermaker) en Remy (die mixt alles zó loepzuiver strak). Laat ik het zo zeggen, op verschillende aspecten heb ik weer andere helden. Als buitenlandse dj staat al jaren Sven Väth op nummer één. Er zijn ongetwijfeld betere technische en ook vooruitstrevendere dj’s en hij heeft niet altijd zijn dag, maar het gevoel dat hij over weet te brengen op mij (en meestal ook rest van het publiek) als hij achter de tafels staat is voor mij datgene waar techno en house om draait.

Mikro


En welke producer vind je erg goed en waarom?

Ik ben tegenwoordig erg gecharmeerd van de sound van Paul Kalkbrenner, maar wanneer ik de platen hoor die Johannes Heil maakte eind jaren negentig dan vrees ik dat die nooit meer overtroffen zullen worden. Er zit in tracks als Paranoid Dancer, Eigene Achse en Golden Dawn zo’n heerlijke rauwe drive. Sommige mensen zweren bij Detroit maar geef mij maar de Duitse sound. En om even uit het dancewereldje te stappen: Ennio Morricone natuurlijk! Een zelfde gevoel wat Salieri had in de film Amadeus toen hij de partituur van Mozart onder ogen kreeg (“Dit was God die sprak”) had ik bij het zien van The Mission en dan met name de track Gabriels Oboe. Morricone heeft echt fabelachtige filmmuziek geproduceerd, niet alleen in de spaghettiwesterns.

Welk organisatieburo/concullega vind jij erg goed bezig?

Ook hier ga ik weer meerdere antwoorden geven. Ik moet vanuit professioneel oogpunt toch echt Q-dance noemen als beste organisatie waar het de producties betreft. Ik durf te stellen dat deze onovertroffen zijn in de wereld als het gaat om dance evenementen. En heb je het over techno dan kan je niet om Monumental heen. Ondanks dat er regelmatig dingen zijn die ik 180 graden anders had gedaan kan ik niets anders dan bewondering hebben voor de manier waarop Rocco zijn ding heeft opgebouwd. Natuurlijk heb je al een mijl voorsprong met de Gashouder als vaste locatie maar hoeveel mensen hebben wel niet op zijn feesten hun eerste technostapjes gezet? Ik ben er zelf eentje van, jaarwisseling 1995-1996. Verder vind Full Spectrum bijzonder goed bezig, achter wat zij doen zit echt een duidelijke visie.

Wat zijn jouw plannen de komende tijd?

Voor dit jaar staan er nog twee edities van Tomorrow op het programma, maar de focus ligt natuurlijk op de Cocoon avond tijdens het ADE en de verjaardag van Frank Kvitta een week daarvoor tijdens de vijfde editie van The Chaos Theory. Dat is een hardtechno concept waar we nu zo’n beetje de gehele wereldtop hebben staan. Als dat allemaal achter de rug is ga ik met twee vrienden, waaronder dancejournalist Gerd-Jan Vleugels, de jungle en bergen van Thailand in met een jeep. Telefoon uit en genieten van cultuur en natuur. Voor volgend jaar hebben we ongeveer 30 evenementen gepland waaronder een nieuw concept dat ongetwijfeld wat heilige hokjes gaat breken.

Cocoon
Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Ik spreek nu voornamelijk voor mijn eigen ding (techno) en dan denk ik dat niemand kan ontkennen dat 2006 het jaar van Dylan Hermelijn (2000 and One) was. Hij stond in april dit jaar op Tomorrow in Simplon toen Tropical Melons nog moest uitkomen. Na zijn set vertrok Dylan weer richting Amsterdam, maar toen Michel de Heij tegen het einde van de avond stond te knallen zag ik hem ineens weer op het podium staan, was hij ergens bij Drachten weer omgekeerd omdat het toch wel erg gezellig was. Geweldig vind ik dat! In december staat hij er weer, dan met een live-act. Zo zie je maar dat meer dan 14 jaar hard werken zich uiteindelijk toch kan uitbetalen.

Tenslotte, als je een droomfeest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid en kosten ervan, hoe zou dit eruit zien?

Ik hou het bescheiden. De Gashouder met een dik V-Dosc geluidssysteem. K.Cee opent van 23.00 tot 02.00, Sven Väth maakt het af tot 07.00 uur. En dan alleen maar met mensen die er echt voor gaan en snappen dat niet elke plaat in iemands set toegankelijk hoeft te zijn. Wat een muzikaal genot zou dat zijn!

www.hihat.nl

Partyscene mag exclusief 2x2 plekken op de gastenlijst verloten voor de Cocoon avond in The Sand tijdens het ADE. Mail winnen@partyscene.nl waarom uitgerekend jij die plekken moet winnen en wie weet sta jij met Sven en Ricardo met je tenen in het zand te dansen op vrijdag 20 oktober.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws