Say it: Bas Mooy

Partyscene Redactie | 21 augustus 2006
headlines

Je bent eigenaar van twee labels. Audio Assault (+ sublabel Arms) en Syndikaat Records. Hoe houd je die op de rails?

Bas: "Ik ben in 2002 samen met Jeroen Liebregts begonnen met Audio Assault. Nadat DJ Rush de eerste promo draaide op het eindfeest van de Loveparade in Berlijn en het publiek echt volledig los ging, heeft hij contact met ons gezocht. Vrij snel hierna was hij bereid een remix te maken van 'Full Charge', de betreffende track van Vincent de Wit. Hierdoor kreeg het label een vliegende start en vlogen de eerste paar releases de winkel uit. Ik geloof dat de eerste release inmiddels aan de achtste repress toe is en waarvan er inmiddels bijna 4000 stuks van verkocht zijn. Aantallen die tegenwoordig onhaalbaar zijn voor een stevige techoplaat. Inmiddels is de populariteit van stevige kwaliteitstechno behoorlijk afgenomen en loopt iedereen weg met minimal of schranz/hardtechno. In 2003 hebben we het sublabel Arms opgericht om de wat hardere tracks ook te kunnen releasen, maar het echte schranzwerk van tegenwoordig is niet meer aan ons besteed. Inmiddels zijn beide labels op een dusdanig niveau dat ze bijna gelijkwaardig te noemen zijn, zowel in reputatie als in verkoopcijfers. We brengen zo'n vijf releases per jaar uit op zowel Audio Assault als Arms en tot op heden zijn beide labels rendabel gebleken, al heb je natuurlijk altijd positive en negatieve uitschieters.

mooyEind vorig jaar ben ik ook Syndikaat Records begonnen om meer te kunnen voorzien in mijn persoonlijke smaak en de behoefte om iets meer breder te gaan met de muziek. Zo heb ik materiaal uitgebracht van Tony Rohr, Secret Cinema, Hardcell & Grindvik, maar ook Eidolon en Agaric. De muziek varieert van minimal met ballen tot wat diepere techno. De eerste vier releases zijn inmiddels uit en worden door een hoop grote namen gedraaid. Zo zijn ze te vinden in de koffers van jongens als Adam Beyer, Chris Liebing, Michel de Hey, Cari Lekebusch, Luciano en kreeg ik recent een belletje van Heiko Laux, die me persoonlijk wilde vertellen dat hij onder de indruk van het label was."

Hoe strijd jij tegen de dalende verkoopcijfers in de muziekindustrie?

Bas: "Financieel heb ik alle de labels ondergebracht bij Triple Vision, waar ik een promotion & distribution deal heb. Daarnaast ben ik ook drie dagen in de week werkzaam bij Triple Vision. Zo zit ik er wekelijks bovenop, heb ik ook een goed beeld van hoe het loopt en de beschikking over het gehele netwerk dat Triple Vision in de laatste tien jaar heeft opgebouwd. De dalende verkoopcijfers van technoplaten betekent dat we minder verkopen per release, maar heeft ook als gevolg dat artiesten bereid zijn om minder geld te vragen voor hun releases en dus kunnen we tegenwoordig makkelijker mensen benaderen en interesseren om wat voor één van onze labels te doen. De laatste tijd brengen we echt puur dingen uit die in ons straatje liggen, ook al verkopen ze dan niet zo goed meer. We zijn dan ook heel blij met de aankomende releases van mannen als Grovskopa en Go Hiyama. In de loop der jaren heb ik een grote groep mensen om me heen verzameld met wie er een click was. Zo ontstond ook het idee om een bookingskantoor te beginnen. Syndikaat Bookings bestaat inmiddels zo'n half jaartje en is tot op heden zeer succesvol. In de stal hebben we mensen als Tony Rohr, Space DJz, Lars Klein, Grovskopa, The Attack People, Alexi Delano, Agaric, Vincent de Wit en vele anderen, waaronder ikzelf natuurlijk ook."

Wat heeft een artiest nodig om op één van jou labels uit te mogen komen?

Bas: "In principe staan wij altijd open voor nieuw talent. We luisteren dan ook altijd alle demo's, al is dat soms zwaar. We krijgen elke week tientallen tracks, waarvan de kwaliteit niet altijd even goed is. Heel soms zit er iemand tussen die we echt vet vinden en vaak proberen we dan eerst een track uit op Arms, omdat dat altijd various artists ep's zijn. Voor Audio Asault benaderen we de laatste tijd eigenlijk alleen maar zelf mensen. We hebben toch een behoorlijke reputatie met het label opgebouwd en veel jongens willen graag iets bij ons uitbrengen. Al moet ik zeggen dat het soms best lastig is om goede artiesten te vinden. Maar de komende vijf releases liggen alweer klaar. Voor ons is eigenlijk het belangrijkste dat we volledig achter de tracks staan die we uitbrengen, dan maakt het niet echt veel uit of het een grote naam is of een nieuw talent. Helaas zijn er maar weinig nieuwe mensen die ons echt kunnen verrassen, maar we blijven natuurlijk altijd hopen op die ene gouden demo."

Met welke terugkerende problemen heb je als labelmanager te kampen?

Bas: "Dat je op een gegeven moment een tekort aan goede tracks hebt. Dan wacht je op een hoop mensen tegelijk en heeft iedereen het net even niet, waardoor de tracks later komen dan gepland. We zijn dan nu toch iets meer 'on the case' en zorgen ervoor dat we altijd een paar releases op de plank hebben liggen. In het verleden waren we nog weleens te goed van vertrouwen en geloofden we in onze gestelde deadlines. In de praktijk blijken de meesten toch vaak langer nodig te hebben dan vooraf beloofd of afgesproken. Produceren blijft natuurlijk een creatief proces wat je niet kunt overhaasten."

Van alle kanten hoor je dat de technoscene in Nederland momenteel op zijn gat ligt. Stelling: Voor de betere technofeesten en -producties kan je beter in Duitsland zijn.

mooy1Bas: "Ik denk dat de technoscene het inderdaad moeilijk heeft op dit moment. Op Awakenings na krijgt bijna geen enkel feest het voor elkaar om uit te verkopen. Het doet me goed om te zien dat Rocco gewoon lekker de stevige techno blijft programmeren en niet volledig over is gegaan op minimal. Uiteindelijk verloopt alles in cycli en komt de stevigere techno wel weer bovendrijven. Het bevindt zich nu al een tijd in een soort van dal, toch geloof ik heilig in de kracht van deze sound. Zo hadden we enkele maanden geleden Jeroen Verheij's (Secret Cinema) verjaardagsfeestje in Waterfront en stonden er gewoon weer vijfhonderd man volledig los te gaan op de dansvloer. Techno is niet dood, het is gewoon weer even de underground aan het opzoeken."

Techno is misschien niet dood, vergeleken met die van Berlijn stelt de Rotterdamse technoscene niet zoveel voor

Bas: "Duitsland is sowieso altijd een voorloper geweest wat betreft electronische muziek en feesten. Berlijn schijnt nu ineens het middelpunt van de wereld te zijn en iedereen focust zich op wat daar vandaan komt. Ach, ook die minimal hype is uiteindelijk maar een fase. Ik draai de laatste tijd vaker in het buitenland en daar gaan ze nog gewoon voor de beuktechno en willen ze vaak helemaal niks weten van minimal. Zo sta ik binnenkort in Malta, de Verenigde Staten, Oekraïne, Oostenrijk en Engeland. Genoeg waardering uit die landen voor de hardere techno en elke keer weer hele enthousiaste mensen. Ook word ik nog regelmatig gevraagd voor releases, dus eigenlijk valt het allemaal wel mee.

Wat wel weer een voordeel is van de minimal hype, is dat veel mensen even worden wakker geschud en weer vol nieuwe inspiratie aan de slag gaan met hun muziek. Het zorgt wel voor een frisse wind die voor een hoop producers de ogen opent. Ik ben gelukkig nu voorbij het punt dat de minimalhype me frustreert. Aan het begin vond ik het echt vervelend om bij Triple Vision te zien dat jongens die eerst harde techno kochten, ineens alleen maar minimal en clickhouse wilden hebben. Sommige artiesten maakten elke week een release en hebben de markt overspoeld met keer op keer dezelfde tunes. Op een gegeven moment pikt de consument dat niet meer en gaat op zoek naar iets anders. Minimal was voor veel mensen een verfrissend alternatief. Hoewel ik sommige minimal best okay vind, blijft mijn hart toch bij het stevigere werk en is er niets leuker dan een beukende set te draaien in een locatie als Waterfront."

Je wordt komende maand 30. Ook zo bang om oud te worden?

Bas: "Nee hoor, ik voel me nog net zo onverantwoordelijk als tien jaar geleden. Ik trek het alleen niet meer om nachten achter elkaar door te gaan, zoals vroeger. Maar goed, dertig is ook maar een getal, het gaat er uiteindelijk om hoe je jezelf van binnen voelt, en dat zit bij mij wel goed."

Je viert je verjaardag met een groot feest in Waterfront in Rotterdam. Waarom vieren dj's hun verjaardag niet gewoon thuis, maar altijd in een club?

mooy2Bas: "Ik heb ook wel eens een feestje thuis gegeven. Maar als je dan weer veertig man in je huis hebt gehad, besef je de volgende morgen weer waarom je het eigenlijk niet wilde. Waterfront voelt eigenlijk ook een beetje als thuis, we hebben hier zoveel meegemaakt en zulke toffe feesten gehad, dat het voor mij de meest geschikte locatie is. Daarnaast staat er een geweldig soundsystem en komen veel van mijn vrienden er graag. Omdat onze maandelijkse avond dit jaar bijna samenvalt met mijn verjaardag, leek het ons leuk om het dan maar te combineren."

Hoe vul je de avond in?

Bas: "De avond staat in het teken van dj's die ik persoonlijk erg waardeer. Natuurlijk staat Strictly frontman en mijn goede vriend Perry achter de decks. Daarnaast heb ik Rumenige en Loktibrada uit Slovakije gehaald, omdat ik zowel hun producties als sets keer op keer super vind. Zelf ga ik een experiment doen met Charlton, met wie ik de laatste anderhalf jaar veel tijd in de studio doorbreng. We doen deze avond een liveset, die net een tikkeltje anders is dan de liveset die ik met Vincent de Wit doe. We gaan iets meer de diepte in en doen hier en daar een uitstapje naar offbeat. We werken met een set up met twee laptops, midicontrolers en wat effecten en micofoons. Vrij basic, maar zoals bekend heb je tegenwoordig geen tafels vol met hardware meer nodig. Het is een experiment waar ik me erg op verheug en ik weet zeker dat het helemaal goed komt. Ik heb met Charlton een aantal tracks gereleased op Arms die goed ontvangen werden in de offbeat-hoek en dit is dan ook zeker iets waarmee ik wil doorgaan. Gilbert, die vaak op mijn avonden in de Rotterdamse Bootleg draait, maakt zijn debuut in Waterfront en Boris Ross van Luxaflex Records, tevens werkzaam in Triple Vison, host het café. Al met al een line-up die sterk genoeg is om de hele avond in stijl te laten verlopen. Voor mij is het leuk om een hoop vrienden bij elkaar te brengen en te kijken of we door middel van pompende techno, schuimende champagne en dansende mensen oude tijden kunnen laten herleven. Met als doel om onszelf weer even twintig te laten voelen."

Meer info: www.audioassault.com

www.syndikaat.com

www.waterfront.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws