PS Interview: Full Circle

Partyscene Redactie | 21 juli 2006
headlines

FranchiseTekst: Frank Böhm

Waar gingen jullie als puber uit?

Teveel om op te noemen. Denk aan locale discotheken enzo. Stef draaide op z’n 17de in Exposure, Ramona was een echt kroegenbeest en Menno ging naar de Escape en Now & Wow.

Hoe, wanneer en waarom is Full Circle ontstaan?

Full Circle is geboren in 2001 en is ontstaan door de ontevredenheid over de toenmalige scene en omdat wij er van overtuigd waren dat er meer mogelijkheden waren van het integreren van het bedrijfsleven in de dancescene.

Waar waren jullie dan precies ontevreden over en wat kon er beter in jullie ogen?

We vonden heel veel dingen op elkaar lijken en we vonden dat er te weinig met sponsoring en bedrijven werd gedaan.

Welke (bekende) brand events/bedrijfsfeesten hebben jullie zoal georganiseerd?

O.a. de Smirnoff Experience, Phillips BeDJ en Playstation feesten.

Wat vinden jullie van de huidige scene in ons land?

Momenteel is er een goede gezonde scene waar veel veranderingen in plaats vinden. Af en toe is het alleen jammer dat de markt wordt bestookt met beginnende organisaties die teveel hooi op hun vork willen nemen. Zo zie je dat sommige dj’s minder populair zijn geworden doordat ze niet voor uitverkochte zalen stonden. Ook zie je dat de concepten de laatste tijd steeds meer in opkomst zijn. Dan maakt het niet meer zoveel uit wie er draait.

Jordi & RamonaWat doen deze beginnende organisaties dan verkeerd volgens jullie?

Er zijn teveel organisaties die te makkelijke denken over het organiseren van feesten. Wij werken hier met een klein team keihard om ervoor te zorgen dat alles professioneel geregeld wordt zodat de bezoeker kwaliteit krijgt en kan verwachten. Vaak zien beginnende organisaties niet hoeveel werk er wel niet bij komt kijken en denken dan ook door een bepaalde grote dj te boeken opeens een succesvol feest te hebben.

Hoe heeft de scene zich volgens jullie ontwikkeld in de afgelopen jaren?

Van kleinschalig, intiem en onbekend naar een scene waar je als Nederlander niet meer om heen kunt. Posters en flyers zijn overal en ook op internet is binnen één oogopslag te zien waar je vrienden naartoe gaan en welke dj’s er dit weekend waar draaien.

Wat zijn jullie plannen voor dit jaar?

Doorstomen op de manier hoe we nu bezig zijn en hopelijk steeds verassend te blijven d.m.v. nieuwe artiesten en nieuwe concepten. We werken in een scene waar veel copycats rondlopen. Dit houdt ons scherp en zorgt ervoor dat we niet naast onze schoenen gaan lopen.

Hoe lukt het jullie telkens om grote namen zoals Roger Sanchez en John Digweed naar Nederland te halen?

Door professioneel te handelen en de markt door en door te kennen. Wij willen ervoor zorgen dat artiesten een goede avond hebben (liefst uitverkocht huis natuurlijk) en dat ze naast hun optreden vriendelijk, professioneel maar ook persoonlijk worden behandeld. Artiesten weten vaak dat als ze bij ons draaien het dan vol is en met de juiste mensen.

Menno & Billy the KlitWelke namen zouden jullie nog eens naar ons land willen halen?

Danny Tenaglia, Daft Punk en Basement Jaxx (bijna gelukt).

Waardoor was Basement Jaxx dan niet gelukt?

Basement Jaxx zou in Nederland zijn eind juni (als voorprogramma van Robbie Williams red.) en we werden benaderd om een avond met hen te doen. Iets wat we eigenlijk al heel lang willen doen. Helaas moesten ze eerder terug dan verwacht en kon de gig niet doorgaan. Mojo heeft nog wel de donderdag in Paradiso met ze gedaan, maar vrijdag moesten ze terug. Juist op vrijdag hadden wij onze avond ingepland.

Waarin onderscheid jullie wekelijkse avond in Escape, Franchise, zich van andere (wekelijkse) clubavonden?

Om te beginnen al de locatie: de Escape staat midden in het centrum van Amsterdam en is één van de mooiste clubs van ons land. Naast programmeren van diverse topnamen als Roog, Erick E en Billy the Klit houden wij ook veel rekening met de wensen van onze huidige bezoekers waardoor we een afwisselende en vooruitstrevende avond gecreëerd hebben die op dit moment erg succesvol is.

Stef VrolijkHoe houden jullie daar dan precies rekening met die wensen?

Ons Franchise team bestaat uit medewerkers die zelf ook tot de doelgroep behoren. Geluiden van de bezoekers komen dus heel snel bij ons terug. Ook met Franchise blijven we heel realistisch. Het gaat nu goed maar we willen geen attitude bij Full Circle creëren. Het moet gewoon een leuk feestje blijven waar je graag naar toe wil en ergens ook al een beetje naar uitkijkt op maandag.

Voor welke collega uit de scene hebben jullie veel respect en waarom?

Marnix van Loveland, vanwege zijn kapsel haha (hij won dit jaar een Gouden Kabouter award voor zijn krullenbos red.) en door zijn steeds vernieuwende manier van concepten bedenken. Loveland bestaat al lang en is één van de weinige organisaties die het al zo lang in het clubcircuit uithoudt. Respect, boeyakasha!

Gaan jullie zelf nog veel uit (buiten eigen feesten) en zoja waar?

We zijn elk weekend overal te vinden in het land bij verschillende feesten. Echte stap-o-holics zijn we. Daarnaast houden we, natuurlijk, nauwlettend in de gaten wat er in de markt speelt.

Wat zijn dan feesten/locaties waar jullie vaak uithangen elk weekend?

Pfff overal! O.a. het Paard, Panama, Powerzone, Thalia, Now & Wow, het strand en de Escape.

Welke dj/act zien jullie dit jaar doorbreken?

Er zijn er teveel om op te noemen maar voor ons springen vooral Tom de Neef, Lin, Mark Knight en Luke Fair er op het moment uit.

FranchiseWaarin onderscheiden zij zich met andere dj’s die aan het doorbreken zijn?

Tom de Neef: goede producer, kan lange sets zonder problemen draaien. En hij is van nature grappig als Belg.
Lin: goede dj, begrijpt waar ze mee bezig is en heeft een aparte uitstraling.
Luke Fair: hele eigen sound en kan hier urenlang in doorgaan zonder te vervelen of kracht te verliezen.
Mark Knight: vooruitstrevende producer. Is een weg ingegaan die nu al door mensen wordt geïmiteerd. Goed bezig!

Als jullie een feest mochten geven, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hou zou dit eruit gaan zien?

Elite model wet t-shirt contest met dj Crazy Penis en Peter Dildo back2back in de bergen van Kazachstan.

Tot slot enkele stellingen:

Dj sterren zoals Roger Sanchez worden overbetaald

Dj-nét-niet-sterren worden overbetaald. Wij kijken naar de populariteit van de dj en overwegen dan wat ze uiteindelijk waard zijn. Wij betalen ze nooit meer als dan ze waard zijn. Wel vinden we het belachelijk wat sommige nét-niet-dj’s vragen. Dat zijn de dj’s die wel een hoge fee vragen maar zelf nog geen club voltrekken. Dit soort fee’s zijn voor ons absoluut niet haalbaar en we weigeren dan ook om die te betalen.

De dance/party markt is verzadigd in Nederland

Ja omdat er teveel in een weekend is. Als je bijvoorbeeld naar een land als België kijkt dan zie je dat daar veel minder feesten in één weekend zijn. Ook is in Nederland de markt behoorlijk gecentreerd. Mensen uit Rotterdam gaan net zo makkelijk naar Amsterdam of Den Haag. In andere landen zoals bijv. Engeland moet je het hele land door reizen en ben je uren onderweg. Mensen die in Birmingham wonen gaan meestal niet stappen in Londen

Nederland is een voorbeeld op dancegebied voor andere landen

Ik denk dat Nederland, ondanks dat een heel klein landje is, een hele bloeiende uitgaanscultuur heeft. Het is volgens mij niet zo dat we voor lopen of dat we een voorbeeld zijn voor andere landen. Er gebeurt hier gewoon heel veel in verhouding tot de oppervlakte. In België staat af en toe een grote naam en bij ons is bijna elke week wel een dj van wereldformaat te vinden.

Party organisatoren zouden meer samen moeten werken in plaats van tegenwerken

Ze zouden in eerste instantie moeten afstemmen wat ze van plan zijn in de toekomst en wat ze wanneer gaan doen. Ook een probleem in Nederland is dat veel organisatoren dingen van elkaar pikken en kopiëren. Als een feest met een bepaalde dj een paar keer is uitverkocht staat heel Nederland te springen om deze ook te boeken.

Meer info @ www.fullcircle-web.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws