PS Interview: ONNO

Partyscene Redactie | 23 juni 2006
headlines

ONNOTekst: Frank Böhm

PS: Waar ging je als puber altijd uit?

Ik ben in Noordwijk aan Zee opgegroeid, en ging daar dus ook als puber uit. Er is daar één boulevard waar een aantal cafés en discotheken zitten en daar was ik in het weekend dus ook te vinden. Met name tenten als De Bob en 19 deden het goed. Dat waren ook de eerste tenten waar ik draaide. In de Bob begon ik met opwarmen voor dj Aad (nu bekend als Aad van de 16Bit Lolitas). Al snel, zo rond 1999, ging ik echter voor het eerst naar de Chemistry avonden in Escape. Toen was het uitgaansleven in Noordwijk voor mij lang zo interessant niet meer! Ik weet nog goed dat ik een toen nog moeilijk te krijgen pasje kreeg.... Jaja, mooie tijden.

PS: Waarom ben je gaan draaien?

Ik ben zo rond mijn 14e gaan draaien, maar had rond mijn 11e of 12e al een klein drive-in showtje. Ik was dus altijd al gek van elektronische muziek en dj’en was dan ook een logisch gevolg. Mensen werden toen nog geen dj om de lifestyle, of omdat het tof was. Ik zeker niet, omdat ik te jong was om überhaupt een degelijke club in te komen! Toen ik het bedacht had heb ik eerst maar eens wat goedkope decks en speakers gekocht, en deze vervolgens opgeblazen op een van de eerste feestjes die ik gaf.

PS: Wat deed je hiervoor voor werk?

Aangezien ik pas 23 ben heb ik voor het dj’en dus geen ander werk gedaan. Wel heb ik er altijd bij gestudeerd, wat ook een baan op zich is. Zeker als je het probeert te combineren met draaien, produceren en een social life.

PS: Hoe was je ooit bij Chemistry terecht gekomen en waarom ben je er weg?

Ik ging er in mijn jeugdige jaren al vaak heen en het was voor mijn echt de place to be! Dj’s als Dimitri, Isis en Marcello waren mijn grootste inspiratiebronnen en ik heb mezelf toen ook als doel gesteld dat ik er ooit zou komen te draaien. Een flinke stapel promo cd’tjes verder kon ik een paar keer opwarmen voor Marcel(lo), wat via wat reguliere gigs resulteerde in mijn residency. Na een aantal te gekke jaren gehad te hebben zijn we helaas op creatief vlak uit elkaar gegroeid.

PS: Hoe ziet jouw week er gemiddeld uit?

Op maandag, woensdag en donderdag ben ik over het algemeen druk met mijn studie communicatie aan de UvA, dinsdag en vrijdag ben ik aan het werk in de studio. Dan eigenlijk blijven de weekenden over waarin ik draai, uitga, en ontspan waarna het feest weer van voor af aan begint.

ONNOPS: Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Dat vind een moeilijke vraag. Ik denk dat er een behoorlijke tweedeling te zien is in het uitgaansklimaat. Aan de ene kant de makkelijkere ver”urban”iseerde stroming met feesten als Rush waarin naar mijn mening weinig vernieuwends meer gebeurt. Aan de andere kant zijn stromingen als minimal en electro ook erg populair. Binnen deze stroming gebeuren er gelukkig wel interessante en creatieve dingen en staan mensen open voor nieuwe dingen. Wat ik een beetje mis is een soort goede middenweg, no nonsens avonden met goede muziek en visuals en leuke openminded mensen. Op muzikaal gebied doen we het als Nederlanders ook steeds beter. Veel Nederlandse artiesten zijn op het moment hotter dan hot in het buitenland, en niet alleen de bekende trance boys meer.  Een goede ontwikkeling lijkt me.

PS: Hoe heeft de scene zich ontwikkeld?

Moeilijke vraag voor iemand van 23, maar in vergelijking met “mijn vroeger” is de housescene behoorlijk ver”urban”iseerd, en mede daarom zijn creatieve edge een beetje veloren heeft. Zoals ik net zei zijn er gelukkig wel steeds meer alternatieven die dit meer dan goed maken, waardoor het zeker nog interessant is in de nacht.

PS: Vind je het juist niet een interessante ontwikkeling dat nu verschillende muziekstijlen op één avond mixen? 

Dat er twee muziek stijlen gedraaid worden op één avond is eigenlijk niks nieuws. Vroeger (en nog steeds) had je vaak een ruimte waar naast techhouse of iets dergelijks bijvoorbeeld deephouse gedraaid werd. Ook waren er genoeg avonden waarbij de avond met diepe of funky house begon, om vervolgens via wat stevigere house op te bouwen naar (bijna) techo. Hierbij was de overlap een natuurlijk iets, wat ik bij de mix tussen hiphop en house soms mis. Verder is de “macho bling bling” sfeer van veel urban feesten gewoon niet mijn ding. Ik draaide laatst op Molotov in Hotel Arena, en daar slaagde de organisatie er dan wel weer in om met een frisse en eigen kijk op hiphop een goede eenheid te creëren tussen de electro en house in de ene en de hiphop in de andere zaal. Het kan dus wel blijkbaar!

ONNOPS: Je bent bezig een eigen avond op te zetten, hoe gaat die eruit zien?

Ik ben op het moment inderdaad bezig met het uitdenken en opzetten van een avond. Ik doe dit samen met twee vj's, omdat ik het belangrijk vind dat er verschillende creatieve uitingen samenkomen in zo'n avond. Ik wil er eigenlijk nog niet te veel over kwijt, maar wat zeker is is dat het een openminded avond moet worden. Watch this space for more info!

PS: Welke avonden/feesten vind je zelf de moeite waard om te bezoeken?

Meestal ben ik natuurlijk op de plekken waar ik draai, maar als ik zelf uitga is dit meestal naar clubs als Paradiso, 11 of Sugar Factory, de vibe is daar over het algemeen gewoon okay. Panama weet ook nog wel eens interessante dj's te boeken die ik graag wil horen/zien.

PS: Hoe heb je de produceer kneepjes onder de knie gekregen?

Alle producties doe ik samen met Rocco Mundo (Henri-Jacques Sperwer). Hij is al jaren actief als producer en stond met zijn producties bijvoorbeeld op de eerste Global Underground compilaties, o.a. die van Danny Tenaglia. Van hem leer ik dan ook de fijne kneepjes van het vak. Eigenlijk leren wel veel van elkaar. Het is een goede samenwerking tussen ons wat dat betreft. Hij heeft de jaren ervaring, en ik de frisse kijk op de sound van nu. Tot nu toe is dit een goede combi geweest denk ik.

ONNOPS: Welke producer bewonder je?

Er zijn op het moment veel toffe producers naar mijn mening. Ook koop en krijg ik steeds meer tracks van onbekende boys die erg toffe dingen doen. Verder kun je me altijd wakker maken voor Trentemöller, omdat zijn producties technisch gewoon de bomb zijn, en hij een van de weinige producers is die minimal echt kan laten rocken. En de 16Bit Lolitas, omdat ze progressive house weer een beetje ballen geven en Rene Amesz omdat hij gewoon rockt.Verder: 2020 sound system, Buick Project, Electric Press, Paul Woolford, Dirt Crew, Montero, James Flavour, Thomas Schumacher, Bush2Bush, Tiefschwarz en Bookashade.

PS: Heb je nog een aparte anekdote aan een gig overgehouden?

Toen ik deze winter tijdens de conference in Space in Miami draaide was er een groepje Amerikanen die er heilig van overtuigd waren dat ik het kleine broertje van Tom Stephan was (die ook draaide). Na lang tevergeefs geprobeerd te hebben ze te overtuigen dat het niet zo was, heb ik ze uiteindelijk maar gezegd dat ik wel het verloren broertje van hem was, en alle fijne kneepjes van hem geleerd heb.

PS: Wat zijn jouw plannen de komende tijd?

Er zijn net tracks uitgekomen op JEE Productions in Duitsland en Suburban Tracks in Spanje. Ook ligt onze remix voor de nieuwe track van Scumfrog net in de winkel. Op het moment ben ik hard bezig deze tracks te promoten en de reacties zijn zeer goed. Verder zijn we bezig met remixes voor DK Records, Armada en Earth Audio en staan er releases op schema voor DK Records Gangsta Audio, het label van Nick-K. Verder ben ik bezig met het opzetten van een nieuwe avond en ben ik de mogelijkheden voor een eigen label aan het bekijken. Verder natuurlijk de nodige gigs in binnen en buitenland en mijn wekelijkse radioshow op Radio Fg in Frankrijk.

ONNO & RoccomundoPS: Heb je nog een goede tip voor beginnende producers die ook hun tracks willen uitbrengen?

Vooral niet vergeten dat het naast inspiratie ook transpiratie kost. Probeer zo veel mogelijk dingen af te maken en niet te stoppen wanneer een track half af is. Verder is het belangrijk dat je je tracks naar labels stuurt die ook daadwerkelijk geïnteresseerd zouden kunnen zijn in jouw muziekstijl. Dit klinkt misschien stom, maar het gebeurt echt! Ik heb een half jaar stage gelopen bij Stealth Records, het label van Roger Sanchez, en we kregen daar soms cd’s binnen met de meest uiteenlopende stijlen van muziek.

PS: Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Het zou tof zijn als er in Nederland eens wat dj’s door zouden breken die eigenlijk in de rest van de wereld al geaccepteerd zijn, maar niet tot de oude dj elite behoren. Ik heb het dan over dj’s als Demi, Paulo Mojo, Dirt Crew en Bush2Bush. Te gekke dj’s die over de hele wereld draaien, en hier echt geen poot aan de grond lijken te krijgen. Van Nederlandse bodem denk ik dat Mason een goede kans heeft dit jaar verder door te breken. Zijn nieuwe track op Great stuff Recordings in Duitsland vind ik persoonlijk erg vet, en gaat zeker een klapper worden deze zomer.

PS: Als je zelf een feest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hoe zou dit eruit zien?

Mhh... Het gaat sowieso in een warm klimaat plaats vinden, think Barcelona of Ibiza. Verder een niet te grote club gevuld met blije openminded mensen en een hoop speakers en video toestanden. Line-up: Steve Lawler, Nick Fanciulli, Tiefschwartz, Demi, Tania Vulcano, Dirt Crew, Eletric Press en ondergetekende.

Partyscene geeft één exclusieve testpressing van Rocco Mundo & ONNO - Je T'aime weg. Deze staat onder andere op de Sequential compilatie van Hernan Cattaneo en de nieuwe cd van Tom Novy. Een mailtje naar contest@djonno.com is voldoende om mee te dingen.

Meer info op www.djonno.com & www.earthbookings.nl

 

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws