PS Interview: Fedde le Grand

Partyscene Redactie | 9 juni 2006
headlines

FeddeTekst: Frank Böhm

PS: Waar ging je als puber altijd uit?

Mmm... ja als puber begon ik in het lokale discotheekje te stappen waarna ik al snel richting Utrecht ging met een stel vrienden om daar ons vertier te zoeken. Ik was toen nog helemaal ‘hip-hop minded’ en in Utrecht had je een van de toonaangevende hip-hop tenten, Cartouche.

PS: Velen kennen je nog van de Danssalon in Eindhoven. Waarom ben je gaan draaien?

Ik ben niet in de Danssalon begonnen met draaien maar daar begon wel het house avontuur pas echt! Ik had natuurlijk al van alles gedaan; eigen feestjes en bij de nodige house tentjes gewerkt in Utrecht. Nadat ik had moeten invallen voor iemand op een festivalletje, werd ik benaderd door de producent van The DJ’s (een programma op TMF) om ook daar eens te draaien. Zo gezegd, zo gedaan. In eerste instantie kwam daar nauwelijks iets uit totdat ik ongeveer 2 maanden na de uitzending werd gebeld door de eigenaar van de Danssalon. Hij zei dat hij nog extra mensen zocht voor de Danssalon en dat ik hem was opgevallen in het programma The DJ’s. Ik dus op proef daar draaien en na een aantal keer werd ik vast aangenomen op de vrijdag en zondag!

PS: Van wie heb je de producer kneepjes onder de knie gekregen?

Ja.. dat is een goeie! Tja, een beetje van mezelf en een beetje van Robin M. Ik heb de basics mezelf aangeleerd en ik heb ook nog wat geluid synthese lessen gevolgd, maar ik kreeg het pas echt onder de knie toen ik met Robin M. de studio in ging. We zijn erg aan elkaar gewaagd waardoor we veel van elkaar hebben kunnen leren en ook nog steeds leren. Ik werk vaak alleen maar we doen ook nog regelmatig dingen samen en dan is het leuk om elkaar weer dingen te laten zien die je ontdekt of gevonden hebt. Eigenlijk ben ik ook nooit uitgeleerd, daarom blijft het ook zo leuk denk ik!

FeddePS: Je plaat Put your hands up for Detroit is een grote hit en slaat ook in t buitenland aan (o.a. Pete Tong Essential tune geworden). Wat veel mensen niet weten is dat de sample ervan uit een oude (soul)plaat komt. Hoe ben je hierbij terecht gekomen en hoe gaat t maken van een hit in zijn werk?

Ik liep eigenlijk al drie jaar of zo met die sample in mijn hoofd en ik heb ook al iets van 8 of 9 keer een opzetje gemaakt met die sample, maar ik vond het elke keer niet goed genoeg! Tot aan nu en dit is de versie die iedereen kent. En ja hoe maak je een hit?? Ik zou het niet weten. Ik streef altijd naar een bepaald gevoel in de studio. Je wilt graag jezelf verrassen en dat lukt lang niet altijd. Maar die paar keer dat dat wel lukt, dat zijn dan ook de dingen die op vinyl komen. Wat ik ook belangrijk vind is dat jezelf ook zoiets hebt van JAAAHHHH. Als je dat gevoel niet hebt bij je eigen track, hoe moet iemand anders het dan leuk vinden?

PS: Hoe ziet jouw week er gemiddeld uit?

Tja.. dat verschilt nogal maar meestal: Maandag rustig aan, een beetje bijkomen van het weekend, wat mailtjes beantwoorden om zo mijn contacten te onderhouden en de administratie bijhouden en de site updaten. Dinsdag, woensdag en donderdag meestal de studio in of langs gaan bij de afspraken van die week. Donderdag-, vrijdag-, zaterdag- en zondagavond de clubs in en dan maandag begint het weer van vooraf aan!

FeddePS: Je (mede)organiseert Sneakerz. Hoe ben je bij deze organisatie (1Management) terecht gekomen?

Oei dat is een lang verhaal maar zit daar al vanaf mijn 16e. Alleen zijn 1Management en ik samen doorgegroeid tot aan wat het nu is. En we zijn samen Sneakerz begonnen in De Rechter in Eindhoven. Ik was al feestjes aan het geven in Brabant en 1Management wilde weer feestjes geven dus toen hebben we de handen ineengeslagen en zo is Sneakerz geboren.

PS: Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Heel goed eigenlijk! Er gebeurt vreselijk veel in dit kleine landje op dance gebied. En zeker wat betreft house, staat er nog veel te gebeuren. Ik denk dat het nog flink zal doorgroeien. Je ziet nu ook weer een hele nieuwe generatie clubbers erbij komen en die zijn net zo enthousiast als de oudere generatie.

PS: En wat zijn de verschillen met vroeger? Hoe heeft de scene zich ontwikkeld?

Ik denk niet dat er zoveel wezenlijke verschillen zijn, behalve dat dance voor een breder publiek is geworden. Er zijn wel telkens veranderingen maar ik geloof dat het een natuurlijke progressie is en dat je steeds weer terugkomt bij hetzelfde. Ik bedoel dus bijvoorbeeld: op een gegeven moment werd de sound van dj’s veel gespecialiseerder en nu gaan dj’s weer breder draaien. Over een tijdje zal er weer meer specialisatie komen. Het gaat dus altijd - zoals met alles - rond in een kringetje.

FeddePS: Wie zou jij een onderscheiding/Gouden Kabouter geven voor beste (party)organisatie in Nederland en waarom?

Haha.. Daar zijn de lastigere vragen.. Tja, zonder arrogant te willen zijn zou ik Sneakerz zeker willen nomineren omdat we er alles aan doen om er een mooi feest van te maken. Uiteraard denken wij dat we het goed doen, anders zouden we het wel anders doen! En ik denk dat er veel meer organisaties zijn die op deze manier een te gek feest neerzetten zoals Ex Pornstar, T-Dansant, Bacardi Batbeats, enz, enz. Ik ben van mening dat elke organisatie die zijn hart en ziel er insteekt, in ieder geval genomineerd zou moeten worden!

PS: En welke dj vind je erg goed?

Tja moeilijk... Er zijn meerdere dj’s die ik om verschillende kwaliteiten bewonder, dus zou ik het bijna onmogelijk vinden om daar een keuze uit te maken. Ik zou zelf wel voor iemand gaan die bij de up-coming DJ’s zit omdat ik vind dat je die juist extra moet steunen en stimuleren.

PS: Wat zijn de plannen van Sneakerz en jou de komende tijd?

Met Sneakerz gaan we nog wat uitbreiden en zijn we ook druk bezig met een platenlabel om zo ook jong producers talent een kans te geven. Ikzelf hoop om veel in het buitenland te kunnen draaien de komende jaren en mijn album af te ronden.

FeddePS: Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Hmmm.... in mijn optiek zijn er 3 gegadigden: Funkerman, Jeroenski en Baggi Begovic waarvan ik bij Funkerman, aangezien het mijn Flamingo partner is, weet wat er aan zit te komen dus die geef ik zeker een hele grote kans.

PS: Als je zelf een feest zou mogen organiseren, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hoe zou dit eruit zien?

Een warm land, een niet al te grote exclusieve locatie, liefst op een strand met als line up: Danny Tenaglia, Martin Solveig, Bob Sinclar, Superchumbo en Roger Sanchez, zoiets denk ik. Maar volgens mij bestaat dat al.. Ibiza??

PS: Tot slot nog wat stellingen:

Party organisatoren zouden meer samen moeten werken in plaats van tegenwerken

Vind ik niet. Ik denk dat vooral gezonde concurrentie je tot een grotere hoogte brengt en je scherp blijft houden.

De dance/party markt is verzadigd in Nederland

Nog lang niet! Natuurlijk moet je wat harder je best doen om na zo’n lange tijd nog leuke dingen te verzinnen, maar verzadigd? Nee, zeker niet. Ik denk dat mensen het altijd leuk zullen vinden om bij elkaar te komen en een dansje te doen, de voorwaarden zullen altijd wat veranderen maar het principe blijft hetzelfde.

Onbetaald (illegaal) downloaden is (uiteindelijk) goed voor de artiest/producer

Het woord zegt het al, illegaal, dus ik geloof daar zeker niet in. Er zijn genoeg legale download sites en ik ben van mening dat men het toch echt wel moet kunnen opbrengen om 2 tot 3 euro te betalen voor een plaat, om op deze manier de muziekindustrie gezond te houden. Ik vind het maar zielig als mensen staan te draaien en ze gebruiken halve versies op slechte kwaliteit of soms zelfs tracks die uit een mix zijn geknipt! Je moet wel heel lui en ongeïnteresseerd zijn, wil je dit doen. Ik hoop gewoon dat het legaal downloaden het uiteindelijk wint van illegaal downloaden.

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws