Het Belgische label R&S was eind jaren tachtig, begin jaren negentig een van de meest invloedrijke technolabels en in die zin verantwoordelijk voor klassiekers als Plastic Dreams van Jaydee, Energy Flash van Joey Beltram, Stella van Jam&Spoon en tracks van CJ Bolland, Dave Clarke, Dave Angel, Derrick May, Juan Atkins en Ken Ishii. Maar een jaar of zes geleden zag mede-eigenaar Renaat Vandepapeliere het niet meer zitten. R&S was uitgegroeid tot een bureaucratie en Renaat kreeg een zware burn-out. Na een sabbatical van 6 jaar blijkt het bloed echter te kruipen waar het niet gaan kan en maakten Renaat en consorten de terugkeer van het label bekend.
“De essentie was toen helemaal weg,” vertelt Renaat, nu helemaal enthousiast over het nieuwe begin. “Het ging toen allemaal niet meer om de muziek en ik was er echt moe van. In plaats van plezier te hebben in mijn werk zat ik hele dagen niets anders te doen dan facturen na te lopen achter mijn bureau.” Maar sinds hij en zijn kompaan Sabine Maes (R&S staat voor Renaat & Sabine) hebben aangekondigd weer terug te komen met het label, staat de telefoon roodgloeiend. Renaat: “We hebben duizenden mails gekregen en de reacties zijn heel erg positief. Iedereen is enthousiast, zowel clubbers als de oude artiesten. We hebben wel de luxe van onze naam en de mensen vliegen weer op ons af. We gaan echt veel keet schoppen.” Teruggaan naar het verleden doet de Belg niet. “Het verleden wil ik niet herleven, dat is een gesloten boek. We gaan ons nu richten op nieuwe dingen. We zijn onbevlekt en we hebben een fijn, nieuw team. Ik heb er ook ontzettend veel zin in en laat het ook niet meer zover komen als destijds. Over my fucking dead body.”
R&S is dus een jaar of zes weggeweest en dat is in de dancescene, waar je vandaag groot bent en morgen dood kunt zijn, een hele lange tijd. Renaat: “Tot vorig jaar was ik ook niet meer geïnteresseerd in wat er in de scene gebeurde, maar uiteindelijk ben ik me er weer in gaan verdiepen. Er zijn een heleboel mensen die me toch hebben weten over te halen om verder te gaan, want in eerste instantie wilde ik helemaal niet meer terugkeren.” Het resultaat van de herstart is het uitbrengen van de complete backcatalogus en ook veel nieuwe releases. “De eerste orders van de backcatalogus zijn de deur uit en de vraag is heel erg groot. Maar er komen ook veel nieuwe releases. Locust komt terug en ook Kenny Larkin is bezig met een LP voor ons. Verder hebben we al twaalf nieuwe soldaten uit verschillende landen, die tracks bij ons gaan uitbrengen. We gaan ook breder dan alleen techno. Nu we weggeweest zijn werkt dat wel denk ik. Ik ga me niet bezig houden met wat mensen wel of niet willen horen, maar ga mijn eigen koers varen. Muziek is goed of slecht en het genre maakt daarbij niet uit. Ik wil ook weer terug naar de clubs, met alleen een goed soundsystem en een blackbox. De eerste launchparty staat gepland voor eind september in Amsterdam,” legt Renaat uit. Dit jaar wil Renaat gebruiken om een beetje warm te lopen, door hele kleine feestjes te geven, van maximaal 300 man en 2007 moet het grote jaar gaan worden.
En dat jaar moet er een enorme klapper gemaakt worden. R&S is druk bezig met een marketingonderzoek, met steun van de Belgische regering, naar de toekomst van muziek en hoe dat zich gaat ontwikkelen. De nieuwe R&S gaat dan ook digitaal. In Antwerpen wordt druk gewerkt aan een gigantisch prestigieuze hi-tech show, waar de grote shows van Pink Floyd bij verbleken. Enkele internationale artiesten zijn benaderd om mee te doen, maar meer kan Renaat er nog niet over kwijt. “Het wordt een complete cyberworld, van beeld en muziek. Als we die show op de rails krijgen dan zit je live in Star Wars. Het wordt een fantastisch concept. Als je naar shows van de Gorillaz kijkt, dan krijg je een klein idee welke kant het op gaat. Voila, een tipje van de sluier. Maar we zijn met de act, een grote naam, nog aan het onderhandelen. R&S kan niet meer vernieuwend zijn, qua muziek, maar conceptueel wel.”
Meer info vind je op www.rsrecords.com.