PS Interview: Marc Romboy

Partyscene Redactie | 2 mei 2006
headlines

Marc et Claude zijn verantwoordelijk voor het wereldwijde succes van trance. Maar daar wordt Marc Romboy niet graag aan herinnerd. Ook met zijn befaamde labels Alpabet City en Le Petit Prince had de Duitser grote successen. marc romboyMaar de producer stapte er een tijdje uit. Nu is hij er weer met zijn nieuwe en eigentijdse album Gemini, vol retro Chicago house en electro en met medewerking van artiesten als Blake Baxter, Robert Owens en Tommie Sunshine.

Tekst: Jesse Voorn

Marc: “Hoe is het weer daar? Ik woon een dikke twee uur rijden van Amsterdam, in de buurt van Venlo, net over de Duitse grens.”

Het is prima hier. Kom je vaak in Nederland?
Marc: “Ik ga nu en dan winkelen in Venlo, dat is een goede stad om te winkelen. Ze hebben er een gigantische supermarkt en daar sla ik dan ook een heleboel in.”

En om te draaien?
Marc: “Eerlijk gezegd niet. Niet de laatste jaren tenminste. Maar ik vind het te gek om naar Nederland te komen en ook naar Amsterdam te gaan. In de zomer ga ik ook vaak naar Zandvoort aan Zee. Daar ging ik als klein jongetje al met mijn grootouders heen. Ik praat en begrijp een klein beetje Nederlands, ook omdat we altijd Nederlandse radio konden ontvangen. Ik denk dat ik het voor zeventig procent begrijp. marc romboyWe keken ook altijd naar Derrick, maar dan met Nederlandse ondertiteling. Nu ik kabel heb kan ik nog steeds Nederland 2 ontvangen. Ik heb net de hele Champions League gevolgd, bij Studio Sport.”

Ga je ook wel eens platen kopen hier?
Marc: “Die koop ik voornamelijk in Dusseldorf. Maar in het begin van de jaren negentig kocht ik wel wat in Nederland, vooral bij Boudisque in Amsterdam. Ik draai nog steeds 100% met vinyl, behalve producties van vrienden die nog niet uit zijn, dan moet ik even een cd draaien.”

Ook vinyl van je eigen tracks?
Marc: “Jazeker. Voor het nieuwe album wilde ik ook voornamelijk instrumentale clubtracks maken, maar wel af en toe met soulvolle vocalen. Draait lekker. Ik had toevallig de mogelijkheid om te werken met Blake Baxter en Robert Owens. Het was erg lastig om met Robert in contact te komen, want hij heeft geen website ofzo, maar het is me via zijn management gelukt. Hij stond bovenaan mijn lijstje. Die track van Fingers Inc is een van mijn favoriete platen.”

Maar je nieuwe muziek klinkt erg anders dan wat je vroeger deed. Heb je daarom ook je nieuwe label Systematic opgericht?
Marc: “Ik zit nu meer dan vijftien jaar in dit vak en heb veel zien komen en gaan. Dat label kwam er ineens doorheen. In 2002 had ik een soort midlife crisis, aangaande house en techno, het was me allemaal te hard en eentonig en de mentaliteit was niet goed. Ik ontmoette toen later ineens een oude vriend in een platenzaak en hij draaide dingen als Metro Area en Chicken Lips en dat inspireerde me enorm. Daar kreeg ik een kick van en het was een motivatie om weer met muziek aan de slag te gaan. Vroeger heb ik zelfs met Booka Shade in de studio gezeten, marc romboy en robert owenshet zijn goede vrienden van me. Dit album is het product van de laatste drie jaar en een verzameling van de muzikale invloeden uit mijn leven.”

Hoe laat je dat fris klinken?
Marc: “Wat is vernieuwend? Op een bepaalde manier is alles traditioneel. Er zijn een hoop nieuwe tools waar je mee aan de slag kunt, plug-ins enzo, maar je gebruikt ze op een andere manier. Alles is al gedaan en alle ingrediënten zijn nog steeds hetzelfde, alleen wat meer uitgewerkt. Het grote ding in 2006 is electrohouse. Duitsland is erg beïnvloed door Kraftwerk, ik ook, ik ben altijd fan geweest. Het lijkt erop dat Kraftwerk de wortel is van wat we allemaal nog doen tegenwoordig.”

Verlang je nog wel eens terug naar oude tijden? Naar de gloriedagen met Marc et Claude bijvoorbeeld?
Marc: “Met Marc & Claude hebben we godzijdank een break. In het begin van de jaren negentig maakte ik techno en hardtrance. We begonnen trance te maken, zoals zoveel mensen dat uiteindelijk deden. Die hele beweging werd enorm commercieel en we hebben die commerciële richting toen ook een tijdje gevolgd. Maar toen het té commercieel werd wilde ik het niet meer, het ging alleen nog maar om flauwe cover versies. Toen begon voor mij de crisis. Maar ik zou het niet gemist willen hebben. Veel bekende artimarc romboyesten zijn als trance producers begonnen, zoals Booka Shade, Sven Vath en Pascal Feos. Het is helemaal geen schande om daar deel van uitgemaakt te hebben. Ik ben blij dat ik er in zat. Nu is trance een slecht woord geworden, maar in die tijd was het een goede periode.”

En nu zit je op een heel ander pad?
Marc: “Inderdaad en het is goed om een nieuwe weg te vinden. Dat heb je soms nodig en soms moeten daar ook gekke dingen, zoals die crisis, voor gebeuren. Nu gaat het erg goed, de tracks worden goed ontvangen en ik ben blij dat het allemaal zo gegaan is. Ik was erg gemotiveerd om dit allemaal op te starten en mijn album te maken. Ik ben nu 35 jaar oud en het gaat allemaal wat langzamer, zeker wat beats per minuut betreft. Mijn muziek is nu langzamer dan die snelle trance van toen en dat bevalt me wel.”

Voor meer info surf je naar www.marcromboy.com.   

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws