PS Interview: Lieke de Boer

Partyscene Redactie | 28 april 2006
headlines

ExtremaTekst: Frank Böhm

PS: Hoelang werk je al bij Extrema?

Ik ben 6 jaar geleden Marcel Mingers (directeur Extrema) een keer tijdens het stappen tegengekomen en toen heb ik hem overtuigd dat ik de allerbeste was, en dat geloofde hij ook! Ben vervolgens als eerste fulltime kracht bij Extrema aangenomen door hem en Sander van der Sluis. Ben begonnen puur voor de promotie, maar door de groei van het bedrijf ben ik al snel veel meer gaan doen. Je weet wel hoe dat gaat. Ben inmiddels verantwoordelijk voor de marketing binnen Extrema. Er werken hier nu zo’n 20 mensen op kantoor en we zijn nog steeds groeiende! Extrema is een hechte familie en daarom ben ik ook het meeste van de tijd daar te vinden.

PS: Waar ging je als puber altijd uit?

Naar het ó zo gave Stratumseind in Eindhoven, naar hip hop feestjes onder bruggen en van vage kraakfeesten tot aan de Danssalon aan toe. Heb veel gewerkt in de horeca en ging ook al veel werken op events zoals Dance Valley, Mysteryland en Extrema. Ik ben eigenlijk nog steeds niet veel veranderd qua uitgaan haha.

PS: Je hebt op Dance Valley en Mysteryland gewerkt, de ironie! Wat heb je daar gedaan?

Achter de bar gestaan, en ook gewerkt voor Flügel en geflyerd.

PS: Wat kunnen we dit jaar bij Extrema Outdoor verwachten?

We zijn natuurlijk wel even wakker geschud. We zijn nu bezig om naast de line-up, die volgende week zaterdag 6 mei bekend gemaakt wordt, natuurlijk een te gek feest neer te gaan zetten voor iedereen die in Extrema gelooft en achter ons staat. Naast 30.000 leuke en mooie mensen, 67 dj’s, 8 area’s, performances, vj’s, gruwelijk decor, veel water en cocktails kun je nog meer verrassingen verwachten. Nee, geen regen, zon heb ik ook al geregeld. En we delen 15.000 exemplaren uit van de zeer gewilde Extrema Outdoor tas, nieuwe collectie! Het wordt gewoon een gekkenhuis. Daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken.

ExtremaPS: Er zwerven op het net al veel namen rond omtrent de Extrema Outdoor line up, zoals Sasha, Deep Dish en Sander Kleinenberg. Het staat bijvoorbeeld ook al op Sasha’s website. Kan je deze namen bevestigen?

Nope, mijn naam is haas.

PS: Okay. Wat vind je van de verplaatsing van Dance Valley naar 14 en 15 juli?

Ik vind het jammer dat wij in een discussie zijn beland die eigenlijk helemaal niet onze discussie zou moeten zijn. Leuk is het voor niemand. Ik ben trots dat we voor 15 juli hebben gekozen. Verder wil ik er niet zoveel over kwijt, heb er al genoeg buikpijn van gehad.

PS: Wat vind je dan van het huidige party klimaat in Nederland?

De organisaties worden steeds professioneler. Dance is inmiddels een serieuze bedrijfstak, dat mag voor mij nog meer doorontwikkeld worden: muziek conferenties zoals het Amsterdam Dance Event, Noorderslag, Sonar en de Winter Music Conference in Miami zijn daar belangrijke spelers in. We moeten van elkaar leren en samen zorgen voor een solide basis voor de dance, om serieus genomen te worden. Niet alleen door mensen in de dancescene, maar ook door de politiek en de media.

ExtremaPS: Wat zijn op het gebied van dance volgens jou de verschillen met vroeger?

We zijn dus professioneler geworden, het is niet meer een feestje voor de leuk, maar het gaat nu gepaard met marketingstrategieën, een financieel- en een maatschappelijk belang: Dance is big business, en sponsoren zijn niet meer weg te denken vandaag de dag. Je hebt nu als organisatie de taak om het goede voorbeeld te geven. Het allermooiste vind ik dat dingen nooit stil staan. Vooruitgang is goed en leerzaam. De kunst is nu de juiste balans te vinden tussen het kapitalisme en idealisme. En goede feesten te geven met een boodschap. Minder mooi is dat alles duurder wordt.

PS: Elk jaar wordt er een deel van jullie opbrengst gedoneerd aan een ander doel. Welk doel is het dit jaar en waarom is hiervoor gekozen?

Extrema organiseert samen met the Tibet support group het Ticket for Tibet event: www.ticketfortibet.com. Ticket for Tibet is een festival dat de interesse voor Tibet in Nederland wil bevorderen en de unieke Tibetaanse cultuur in de kijker wil spelen. Daarbij en bovenal wil Ticket for Tibet de Nederlander bewust maken van het feit dat het Tibetaanse volk al bijna een halve eeuw onderdrukt wordt door China. Met muziek en cultuur steunt Ticket for Tibet de geweldloze strijd van de Tibetanen tegen deze Chinese onderdrukking.

“I truly believe that individuals can make a difference in society. Since periods of great change, such as the present one, come so rarely in human history, it is up to each of us to make the best use of our time to help to create a happier world.”

His Holiness the Dalai Lama

Een goed doel voor Extrema om zich in te zetten dacht ik zo.

ExtremaPS: Wie zou jij een Gouden Kabouter (of andere onderscheiding) geven hebben voor beste party organisatie in Nederland en waarom?

De dj Fanclub natuurlijk voor het bedenken voor het prachtige concept van de Gouden Kabouters! Laten we een handtekeningenactie beginnen: de kabouter moet terug volgend jaar!

PS: Voor welke collega uit de dance heb je veel respect?

Er zijn zoveel mensen uit de scene die goed bezig zijn en waar ik veel respect voor heb (Eelko bedankt!), maar om het toch een beetje in Eindhoven te houden mag je kiezen uit de volgende 3 'helden': Lady Aïda, Frens Frijns (Strp en Shine festival) en Tinus Kanters (afdeling vergunningen bij gemeente Eindhoven en oud eigenaar Dynamo Open Air).

PS: Ga je zelf nog veel uit en zo ja waar?

Ik probeer zoveel mogelijk feesten, artiesten, bands en cultuur te zien, zodat ik weet wat er allemaal leeft. Dat lukt me aardig en er zijn weinig zaterdagavonden waarop ik thuis zit.

PS: Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Er is nog steeds veel talent en veel ontwikkeling. Muziek wordt voor mij steeds belangrijker als marketingtool. De ontwikkeling van dance vind ik erg interessant en ik zie natuurlijk goed wat er allemaal op muziekvlak gebeurt. Bij Extrema hebben we daarom ook Solar en Novalectra opgezet om te zoeken naar verbreding binnen de dance. Een positieve ontwikkeling is dat veel muziek niet meer in een hokje te plaatsen is. Wat je dan ook draait of maakt: het moet mensen raken. Juist die crossover van hiphop naar electro, techno naar funky house en experimentele beats fascineert mij het meest. Van artiesten als M.A.N.D.Y., DJ T, Prodigy, Grand Master Flash, Wicked Jazz Sounds, Kubus, Guido Schneider, Pre-fuse en Nathan Fake (absolute held) tot Madonna en Prince, die vind ik echt helemaal te gek. Maar om op de vraag terug te komen; één van onze residents, Gideon (ook wel bekend onder de naam Alexis Tyrel), is wel iemand die het volgens mij nog ver gaat schoppen. Zijn eigen label Lessismorecordings waarmee hij vooral buiten Nederland erg goed scoort, heeft al erg veel succes en mede door dit succes heeft hij in de tussentijd alweer zijn vierde label opgericht.

EvoluonPS: Als je zelf een feest mocht geven, ongeacht de realiseerbaarheid ervan, hoe zou dat eruit gaan zien?

In het Evoluon Eindhoven (zie foto rechts). Als line up in de hoofdzaal heel veel hiphop dj's: KRS-One, Grandmaster Flash, Common, John Legend, De La Soul, Africa Bambaataa. En in de kleine zaal Danny Tenaglia solo haha!

PS: Tenslotte nog wat stellingen:

Party organisatoren zouden meer samen moeten werken in plaats van tegenwerken

De BVD doet zijn best toch? Ze hebben o.a. al korting bij de BUMA geregeld. Maar het feit dat ze samen met de politiek om de tafel zijn gaan zitten vind ik ook erg belangrijk, communicatie daar gaat het om. Je kan ook niet in een keer te veel verlangen van mensen, daarnaast denk ik dat de dance scene veel kan leren van Yourope, een organisatie die al bestaat in de pop/rock scene.

De dance/party markt is verzadigd in Nederland

The strong will survive!

Downloaden is (uiteindelijk) goed voor de artiest/producer

Illegaal downloaden kan hooguit zorgen voor aandacht of een hype, maar verder is het alleen maar schadelijk. Op deze manier verdient de producer niets aan zijn arbeid. Het legaal downloaden echter is de toekomst, je merkt al een overslag van vinyl naar cd's bij de dj's.

Nederland is een voorbeeld op dancegebied voor andere landen

Ik weet niet of Nederland een voorbeeld is, maar we lopen wel vooraan in het oppikken van nieuwe stijlen en veranderingen. Neem bijvoorbeeld minimal en electro house, dat is in Nederland al meer dan een jaar razend populair, en die muziek wordt nu pas door de rest van de wereld opgepikt. En wat dacht je van trance: in Nederland zijn de trance feestjes schaars en zul je Armin van Buuren of Tiësto niet vaak achter de decks zien staan. Die staan in Azië, USA, Zuid Amerika en (Oost)Europa, waar trance nog steeds de populairste stroming is.

www.extrema.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws