PS Interview: Eelko Anceaux

Partyscene Redactie | 21 april 2006
headlines

ChemistryPS: Waar ging je als puber altijd uit?

Wanneer mijn pubertijd precies is opgehouden daar zijn de meningen over verdeeld. Mijn beste vrienden claimen dat ik nog steeds aan het puberen ben. Maar een aantal jaren geleden toen house-music nog disco heette en clubs een discotheek waren en toen de sex nog vies en de lucht nog schoon was, was ik te vinden in uitspanningen als Zorba the Buddha (Bhagwan discotheek op de Oudezijds Voorburgwal), The Fizz (new wave discotheek op de Nieuwezijds Voorburgwal waar iedereen vooral niet vrolijk moest kijken), Mazzo (wie is er niet groot – en dronken – geworden) en de foute disco ’t Okshoofd, allen te Amsterdam. We praten over begin jaren 80. Nog verder daarvoor woonde Eelko in Deventer waar hij luchtgitaar speelde op de muziek van Jimi Hendrix en Led Zeppelin.

PS: Je hebt bij De Waakzaamheid in Koog aan de Zaan gewerkt. Hoe ben je daar terecht gekomen?

In 1988 ben ik bij De Waakzaamheid komen te werken als creatief directeur. Ik begon daar eerst als dj in de hoogtijdagen van Prince, James Brown en de allereerste house-muziekjes. Die eerste kennismaking met house heeft bij mij onmiddellijk tot het inzicht geleid dat dit het nieuwe ding zou zijn en worden. Ik herkende de eerste kiemen van wat later een ware culturele revolutie zou betekenen en heb daar de nodige steentjes aan bijgedragen. Onder andere met legendarische feesten in wat in korte tijd zou uitgroeien tot een van de hippe house clubs van Nederland: de Waakzaamheid.

PS: Hoe heb je vervolgens Marcel Bakker (Marcello) ontmoet en hoe is hij vriend en zakenpartner van je geworden?

Mijn kennismaking met Marcel was in 1989 toen ik hem vroeg om in de Waakzaamheid te komen draaien. Dit was gelijktijdig met de start van Marcel als hof-dj van de It. Ik zag in Marcel meteen het genie wat hij inderdaad bleek te zijn. Ben ook de bedenker van de artiestennaam Marcello. Ook het vermogen van Marcel om mee te denken in het concept van een avond/club heeft ons beiden doen uitgroeien tot de ‘Mick Jagger en Keith Richards van de house scene’. Haha. Wie Keith is en wie Mick is mag de lezer zelf bepalen…

Eelko AnceauxPS: Waarom ben je een tijdje verder met hem Chemistry gaan opzetten?

Na mijn Waakzaamheid periode heb ik samen met dj Dimitri de donderdagavond in de Roxy gedaan: Hi-Tech Soul Movement. Ook een zeer succesvolle avond waarbij ‘tout’ Amsterdam elke week weer de Roxy op zijn kop zette. Maar toch voelden we toen dat er meer in zat. We dachten dat de markt veel groter gemaakt kon worden dan dat ie op dat moment was. En omdat er kansen waren om iets midden in het centrum in een nieuwe locatie te doen op wekelijkse basis en we aanvoelden dat de tijd rijp was voor een nieuw initiatief zijn Marcel en ik destijds (1995) met Chemistry begonnen. Een initiatief dat insloeg als een atoombom.

PS: Wat was en is precies de doelstelling van deze ‘atoombom’ genaamd Chemistry?

Chemistry makes the people come together

PS: In de Guestlist/Flyerkrant was te lezen dat je spijt had van t vertrek uit Escape. Om welke reden precies zijn jullie nou vertrokken daar?

Dan heb je niet goed gelezen. Ik ben blij dat we weg zijn uit Escape ondanks dat ik het een prachtige locatie vond en vind. We zijn daar weg omdat er geen mogelijkheden meer waren voor samenwerking met het Escape management.

PS: Wat vind je van het huidige party klimaat in Nederland?

Ik denk dat we in een overgangsfase zitten. Mensen willen nog steeds in groten getale feesten, maar er is ontegenzeggelijk sprake van een gevoel van verzadiging en een onderhuidse wens tot verandering. Het lijkt of men meer van hetzelfde wil maar eigenlijk wil men wat anders. Lastig.

PS: En wat zijn de verschillen met vroeger? Hoe heeft de scene zich ontwikkeld?

Het heeft zich allemaal enorm ontwikkeld. Groter, commerciëler, veelzijdiger, kritischer. Veel meer aanbod, veel meer concurrentie. Marketing is veel belangrijker geworden; de concurrentiestrijd wordt meer op straat gevoerd dan op de dansvloer; daar heb ik wel eens moeite mee.

ChemistryPS: Organiseer je dan liever underground dingen dan mainstream avonden?

In het begin van Chemistry hadden we het zelf over ‘underground music for overground ears’. Ik vind het begrip underground een beetje ‘n hol begrip geworden. Stamt nog uit de pre-internet-tijd. Kan daar niet zoveel meer mee. De term underground wordt vaak gebruikt door mensen die zelf niet zoveel succes hebben met hun dingen en zich willen afzetten tegen anderen die wel succes hebben. Ik wil graag succes hebben met goede dingen. Dat lukt soms en soms ook niet. Dat was vroeger zo en dat is nog steeds zo. Maar heb niet de exclusieve goede smaak in pacht.

PS: Wie zou jij een Gouden Kabouter geven hebben voor beste (party)organisatie in Nederland en waarom? 

Heb veel sympathie voor Extrema en ik voel bij hun nog steeds heel erg ‘the original party-spirit’. House is a feeling! Dat doen ze knap. Grappig trouwens dat de Gouden Kabouter (wat een grote grap is) zo serieus genomen wordt in de partyscene. Dat is op zich zelf ook weer een Gouden Kabouter waard!

PS: Dat komt denk ik omdat het toch een publieksprijs is, met een knipoog, dat wel. Ga je zelf nog veel uit en zo ja waar?

Overal en nergens.

PS: Ah okay. Wat zijn de plannen van Chemistry de komende tijd?

Moeilijk even samen te vatten. Kan nog vele kanten uitgaan. Je zou kunnen zeggen dat we bezig zijn onszelf opnieuw uit te vinden. Met veel projecten bezig; binnenkort meer nieuws. Het publiek ziet ons terug bij Rush, Bold, The Zoo, Bash!, Night of the Proms en Full House.

ChemistryPS: Welk publiek zie jij het liefste op deze feesten?

Een gemêleerd en tolerant publiek dat komt om te feesten.

PS: Welke act/dj zie jij dit jaar doorbreken en waarom?

Ik heb erg veel vertrouwen in dj Jaziah die we prominent aan het brengen zijn bij Rush. Hij draait erg fris en fruitig, heeft charisma en maakt bovendien goede muziek! Verder was ik erg onder de indruk van Le Clic op ons laatste Bold feest in Panama.

PS: Als je zelf een locatie zou kunnen bouwen, hoe zou deze eruit zien, waar zou ie komen en wat voor programmering zou je neerzetten?

Mijn droomclub is in een Amsterdam waar de zon altijd schijnt. De club is gebouwd rond een luxueus zwembad. Je kunt er goed eten, tot diep in de nacht, het is betaalbaar, het is laagdrempelig en alle bezoekers respecteren de regel dat aso-gedrag niet geaccepteerd wordt. Er zit ook een hotel in en er zijn verschillende ruimtes met veel zit- en hanggelegenheid. Deze internationale hang-out is de natuurlijke ontmoetingsplaats van artiesten, clubbers en kunstenaars die daar allen komen om hun ding te doen en te ontspannen. Het is eigenlijk geen club. En het is ook geen life-style maar het is de hemel-op-aarde. Welterusten!

PS: Tot slot nog wat (boude) stellingen:

Party organisatoren zouden meer samen moeten werken in plaats van tegenwerken

Mee eens. Vind het in ieder geval jammer dat de meeste mensen meer met anderen bezig zijn dan met hun eigen ding. Velen kijken alleen maar naar wat de succesingrediënten zijn bij anderen en proberen dat dan te kopiëren. Ideeën armoede is bij de meesten troef en wordt helaas soms ook nog beloond ook.

Sneakerz is het nieuwe Rush

En Klaas-Jan Huntelaar is de nieuwe Johan Cruyff en Katja Schuurman de nieuwe Monique van de Ven. Nee dus. Rush is de pionier in het brengen van de Raw Urban Sexy House sound die nu zo populair is in inmiddels heel Nederland. Rush heeft een nieuwe standaard gezet met deze sound, look & feel en is een gevestigde naam met maandelijkse zeer succesvolle evenementen in Amsterdam (Panama), Rotterdam (Off_Corso), Den Haag (Paard van Troje), Leeuwarden (Noa) en Eindhoven (Effenaar). En met nog meer steden in het land in het vooruitzicht. Sinds enige tijd is Sneakers ook succesvol en doen het weer net op iets andere manier dan Rush. Chapeau! Uitgaan is geen topsport met een competitie en een ranglijst maar de ongekende luxe dat je kunt kiezen voor iets waar je zelf zin in hebt.

De dance/party markt is verzadigd in Nederland

Lijkt soms wel zo. Is niet zo denk ik. Er is wel heel veel aanbod. Er is wel veel van hetzelfde en het lijkt er op dat durf en kwaliteit niet altijd beloond worden. Ik denk (hoop) dat dit schijn is en dat het nog zoeken is naar de juiste vorm en toon en dat er weer een nieuwe golf van originaliteit en creativiteit over ons heen gaat komen. En dat de commercie weer wat meer naar de achtergrond zal verdwijnen.

Downloaden is (uiteindelijk) goed voor de artiest/producer

Mee eens.

Meer info over Eelko Anceaux en Chemistry vind je op www.chemistry.nl
Foto's: R.E.L

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws