PS Interview: Kevin Saunderson

Partyscene Redactie | 11 april 2006
headlines

kevin saundersonGrote hits als Big Fun, Good Life, Velocity Funk en ga zo maar door. Ze zijn allemaal afkomstig van Detroit legende Kevin Saunderson. De dj en producer stond samen met Juan Atkins en Derrick May aan de wieg van de techno, maakte ook nog eens mooie house en was en is nog steeds een inspiratiebron voor velen. Tijdens de Elevator Tour presenteert hij een anderhalf uur durende live act, waarin al zijn classics, maar ook minder bekende tracks voorbij komen. Mikro heeft de man gestrikt en zet hem zaterdag neer in Panama.

Tekst: Jesse Voorn

Je hebt de eerste optredens met je live act er inmiddels op zitten. Hoe is het gegaan?
Kevin: “Het ging echt fantastisch, zeker voor een eerste keer dat ik live ben gegaan. Het is echt nieuw voor me en ik put uit twintig jaar van mijn muziek. Al mijn klassiekers komen voorbij en ik leer de mensen wat voor verschillende dingen ik al die jaren gedaan heb. Ik heb nu een combinatie van dvd-spelers, waarmee ik de visuals mix, want voor ieder nummer is er speciaal beeld gemaakt en ik gebruik Ableton live en final scratch. Het is een leuke showcase, die een groot deel van mijn geschiedenis representeert. Ik denk dat veel mensen namelijk niet weten wat ik allemaal gedaan heb. Sommigen kennen misschien een enkele naam, maar Reese, KS Experience, Innercity en E-Dancer, dat was ik allemaal.”

Dat zal dan toch voornamelijk het wat jongere uitgaanspubliek zijn toch?
Kevin: “Zeker. Kijk, ze horen die platen en telkens als ik mijn platen draai kevin saundersondan gaan die handen de lucht in en ze kennen de riffs van de nummers goed, maar ik vond het nu een goed idee om ze te laten zien wie er achter die nummers zit. Ik ben mezelf opnieuw aan het verkopen. Ik doe dit nou al zo lang. Ik ben in 1982 begonnen met deejayen en bracht in 1985 mijn eerste plaat uit, Triangle Of Love. Er komt ook een anthology uit. All mijn favoriete producers en dj’s gaan remixen maken van mijn tracks en dat wordt dan eind dit jaar of begin volgend jaar uitgebracht,”

Is je Elevator Tour een afronding voor je?
Kevin: “Het is meer om te vieren dat ik al zo lang meedraai en dat ik zo’n belangrijk deel ben geweest van de scene. Het is belangrijk voor mij en deze manier van live optreden is een leuke afwisseling van het draaien. Het is een andere benadering en het is te gek om mensen te zien dansen en te horen schreeuwen op de muziek. En ik heb heel wat goede klassiekers gemaakt en die willen mensen graag horen.”

Zijn al die nummers voor jou nog steeds hetzelfde als toen je ze jaren geleden maakte?
Kevin: “Ik zie ze nu op een andere manier. Toen ik ze destijds maakte, was ik erg ambitieus en creatief, had ik wat gemaakt, zei ik, kevin saundersondamn, heb ik dat gemaakt? Je kunt je ook niet voorstellen hoeveel mensen stukken van mijn nummers gebruikt hebben om er hun eigen tracks van te maken. Mijn geluid was zo uniek en het inspireerde mensen dus om er wat van te gebruiken en hun eigen smaak er bovenop te gooien. Ik denk niet dat de muziek van vandaag nog uniek is. Het is een enorme herhaling van wat er tot nu toe allemaal al gedaan is. Toen ik begon was het nog erg nieuw en ik had geen vergelijkingsmateriaal.”

Maar hoe komt dat denk je, dat alles zeg maar in een grote loop zit?
Kevin: “Nieuwe producers nemen niet echt de tijd om creatief te zijn. Het is makkelijk om even een drumloop te nemen, wat andere drums erbij te gooien, een beetje aan te kloten met wat geluiden, wat ideeën ergens vandaan halen en daar nog iets bij stoppen. Het is heel makkelijk. Veel mensen willen snel een track uit hebben en met een mp3 op je site ben je dan al een heel eind. Ik was echt geïnspireerd door verschillende groepen en mensen en ik was de toekomst aan het maken, terwijl die nu dus al gemaakt is en de nieuwe dingen daarop terug grijpen.”

Is er nog een andere toekomst mogelijk?
Kevin: “Dat is lastig te zeggen. De technologie verandert wel veel, dus misschien wel. Maar ik zie het nu even niet. Ik zie niet hoe je nu nog anders kunt zijn. kevin saundersonVisuals worden wel veel belangrijker en de atmosfeer wordt ook beter, maar dat heeft dan weer niets met de muziek zelf te maken.”

Hoe zie jij je invloed op de hele dancescene?
Kevin: “Ik denk dat ik een hele grote invloed gehad heb. Mijn muziek heeft veel scenes beïnvloed. Als je kijkt naar de drum ’n bass scene, wanneer je die donkere en diepe bassen hoort, dan hebben ze die van Reese, een van mijn eerste groepen. Als je naar bepaalde house luistert, dan hebben ze dat weer van Innercity en de diepe techno strings komen weer van E-Dancer. Al die platen hebben qua stijl een hele belangrijke invloed gehad, om een andere scene verder te laten ontwikkelen. Ik heb alles omvat en gehad, maar ik heb nooit geprobeerd dat te doen, Ik kan house maken, maar ook de diepste en meest vieze underground. Ik kan omhoog en omlaag gaan. Weet je wie de eerste remix ooit gemaakt heeft?

Ik weet dat Coldcut het als een van de eersten deed, met hun remix van Eric B & Rakim’s Paid In Full…
Kevin: “Dat was meer een re-edit. Ik heb de allereerste remix gemaakt, van de Wee Papa Girl Rappers. Het was begin 1988, net voordat Big Fun uit zou komen. Het gebeurde allemaal per ongeluk hoor, maar ik ging naar de studio en hoorde daar dat nummer en ik vond alleen de vocalen leuk, van It’s like that yeah, so heat it up. De muziek was ronduit slecht en ik zei dat ik er een nieuwe track van ging maken. Ik heb toen de vocalen genomen en er volledige nieuwe muziek van gemaakt en de eerste remix was een feit. Mensen vroegen zich af wat ik in hemelsnaam met de originele muziek gedaan had, er was niets meer van over. Ik zei, ik vond de muziek niet leuk. Het werd de blauwdruk voor de remix.”

Thomas Schumacher heeft er onlangs ook een versie van gemaakt…
Kevin: “Ja, die hoorde ik laatst op de radio. kevin saundersonIk dacht gelijk, maar ik heb het origineel gemaakt. Maar het was een leuk nummer om te horen.”

Jij bent dus eigenlijk de sleutelfiguur in de hele dancescene?
Kevin: “Daarom noemen ze me ook The Elevator en daarom heb ik mijn tour ook zo genoemd. Ik wil dat mensen dat weten.”

Ben je trots op wat je bereikt hebt?
Kevin: “Ik ben absoluut trots. Ik heb me gerealiseerd dat ik een gezegend en getalenteerd persoon ben en dat ik mensen iets speciaals kon geven, dat ik een beetje met hun emoties kon klooien. Mensen werden geraakt door mijn nummers en ze hebben hun impact gehad. Dat gaf me destijds ook het vertrouwen om door te gaan. Ik heb een zeer respectabele erfenis en hopelijk ga ik nog minstens tien jaar mee. Ik voel me nog top. Ik mag dan wel 41 jaar oud zijn, maar ik voel me als 32. Ik eet gezond, gebruik geen drugs, drink weinig alcohol, ja, af en toe een tequilla en ik voel me goed. Ik heb mezelf bewezen.” 

Kijk voor meer info op http://www.myspace.com/fusein.  

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws