PS Interview: Joost van Bellen

Partyscene Redactie | 7 april 2006
headlines

ManifestoTekst: Frank Böhm

PS: Wie is Joost van Bellen?

Joost van Bellen, 44 jaar, DJ, promotor, mede eigenaar van Meubel Stukken BV wat verantwoordelijk is voor o.a. RAUW, Club Filth, Fucque Les balles, OHAF en OWAP. Verder ben ik muziekproducer onder de naam Cowgum samen met Richard Cameron, en doe ik de muziekregie van diverse modeshows van o.a. Diesel in New York. Ook bezig met de Matthaus Passion - The Remix, op de 13e april in de Melkweg Amsterdam, 14e in het Paard in Den Haag en 15e in 013 te Tilburg.

PS: Waar ging je vroeger zelf altijd uit?

In mijn vroege tienerjaren in Noordwijk aan Zee, in het Zeepaardje, de Koets in Leiden, vanaf mijn 18e in Amsterdam, 7 dagen per week uit, van Dansen bij Jansen en de Koer, Mazzo, en erna eigen clubavonden. Armageddon en Armadillo (garagerock/punk avondjes), toen naar de RoXY, verbouwd voordat het open ging, vanaf de eerste avond tot de laatste plaat er geweest.

PS: En hoe ben je vervolgens DJ geworden?

Uit verveling met wat er gebeurde in de stad Amsterdam. Het was saai, dus met een aantal vrienden in een kraakpandje een nachtje begonnen, toen moest ik wel platen opzetten. Deed ik als kind eigenlijk ook al op feestjes thuis. Echt prof was ik pas toen DJ Groovemaster Johnson me in de RoXY heeft leren mixen.

Joost van BellenPS: In die tijd is Meubel Stukken ook ontstaan?

Ja. Uit onvrede met wat er op zaterdag in RoXY gebeurde. Want wat Peter van der Meulen ik wilden kon daar niet plaatsvinden voor een 'groot' publiek op zaterdag, wij waren te hip. We hebben twee keer Speedfreax gedaan met veel succes in Club de Ville op het Westergasfabriek terrein, en toen moesten we een echt bedrijf worden. En van het een kwam het ander.

PS: Wat vind je van de huidige partyscene in Nederland?

Erg gevarieerd, dus goed. Het lijkt ook alsof de scene steeds groter en ook ouder wordt, veel oudere jongeren blijven uitgaan. Maar ook jonge mensen gaan uit, van bandjes tot dance, of een combi hiervan. Er zijn maar weinig landen waar uitgaan zo belangrijk is geworden. Het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje zijn goed, maar wij ook. Denk dat Nederland ook de fakkel heeft overgenomen van België als het gaat om vooruitstrevende programmering.

PS: Hoe verklaar je het grote succes van de Meubel Stukken avonden als RAUW en OHAF/Fucque les Balles?

Gewoon omdat we goed zijn in wat we doen!

PS: Je was onlangs op de Winter Music Conference in Miami? Hoe was het daar?

Miami was koud dit jaar! Ben dus ook ziek geworden, en met mij vele anderen. Toch ook veel gezien en veel mensen ontmoet ook al leek het alsof er minder Europeanen waren in vergelijking met andere keren. Die kiezen dit jaar voor Sonar en het Amsterdam Dance Event, eindelijk gaat het ADE echt belangrijk worden! Voor al mijn avonturen moet je mijn dagboek even lezen.

ManifestoPS: Nog gefeliciteerd met je Gouden Lifetime Achievement Kabouter trouwens. Vind je die terecht, en aan wie zou jij hem zelf hebben toegekend als je mocht kiezen?

Terecht....? Ik weet het niet, heb mijn sporen wel verdiend, maar ben nog lang niet klaar. Een lifetime achievement award lijkt op een afscheidsprijs, dat is het laatste wat ik wilde. Maar toch, een hele eer! Als ik mocht kiezen, dan was het Ted Langebach of Eelko Anceaux geworden. Allebei al zolang bezig, met zoveel inspiratie en doorzettingsvermogen. Hebben beiden veel betekend voor wat dance in Nederland nu is geworden.

PS: En wat is na al die jaren nog steeds jóuw drive? Wat houdt jou gaande in deze vluchtige dancescene?

Feestjes geven zit me in het bloed, ik deed het al van af mijn 6e jaar, honden kidnappen voor de supermarkt en daarmee een circus act in de tuin geven. Ik zal dat altijd blijven doen zolang met lichaam het toe laat, Mick Jagger springt ook nog steeds rond. Ik kan het ook niet laten, clubbing is voor mij het enig dat me echt opwindt, zeker nu ik zoveel reis zie ik erg veel in het buitenland, om daar een Nederlandse versie van te maken is iets prachtigs. Heb ook geen kinderen die me in de ochtend wakker maken om naar school te moeten gaan of zo, heb de luxe om mijn tijd in te richten zoals ik het wil.

PS: Wat zijn de (vernieuwende) plannen van Meubel Stukken voor dit jaar?

We gaan voornamelijk door waarmee we al bezig zijn: RAUW in 11 en Tivoli, Club Filth in Amsterdam en Berlijn, Antwerpen en een tourtje door Canada, het OHAF en hopelijk ook een Rotterdamse aflevering ervan, het OWAP in het najaar, Fucque Les Balles met Erwin Olaf in september en Manifesto in december met Wink! uit Utrecht in Paradiso.

OHAF
PS: Kan je wat meer vertellen over je plannen om in het buitenland feesten te organiseren met buitenlandse bevriende artiesten?

Meubel Stukken  doet met de creatieve jonge honden van Gsus Club Filth samen, daardoor hebben we de luxe om naar het buitenland te gaan en daar Filth neer te zetten met hulp van lokale promotors en de pers afdelingen van Gsus aldaar. Feesten met artiesten doen...nee dat niet. Artiesten zijn geen promotors over het algemeen...

PS: En welke DJ/dance act zie jij dit jaar doorbreken?

Uit Nederland MATIK, uit de USA de band She Wants Revenge, uit Parijs Uffie.

PS: Wat zijn jouw plannen voor het komende Amsterdam Dance Event?

Ben er hard mee bezig. Na terugkomst uit Miami kreeg ik al wat aanbiedingen. Ben me nu aan het concentreren op een feest met Decked Out uit London (DJ agency van o.a. Erol Alkan, Felix da Housecat en veel meer) en met Arthur Baker’s Return To New York, een feest van een super oude rot die nog steeds erg goed bezig is met produceren. RTNY reist al erg lang over de wereldbol, en Arthur en ik gaan goed samen. Erg veel respect voor die man.

RauwPS: Tenslotte nog wat stellingen:

De Nederlandse dancemarkt is overvol

Geen idee!

Het Nederlandse dancepubliek is verwend

Nee, het Nederlandse dancepubliek krijgt veel goede dingen en heeft heel veel keus, dat is luxe, maar verwend zijn we niet. Als men blasé is, azijnzeikerig, dan wel, maar die types heb je altijd. 

Er moet meer samenwerking komen in plaats van de rivaliteit tussen dancepromoters

Als de budgetten het toelaten wel... Hoge prijzen aan de deur zijn nauwelijks meer te doen, hoe meer kapiteins op een schip, hoe minder er over blijft om je mensen en als laatste jezelf te betalen, dus nee, ik ben niet erg enthousiast. Vind ook dat rivaliteit de boel scherp houdt. Het is ook niet zo OK als anderen met een concept van je weglopen / de sier lopen te maken, het moet wel heel snor zitten wil je ingaan op samenwerking.

Er is te weinig verjonging in de Nederlandse dancescene, de oude rotten bepalen nog teveel het uitgaansleven in ons land

Dat is een oude stelling die ingehaald wordt op het moment, er zijn bijvoorbeeld in Amsterdam genoeg jonge mensen die erg leuke dingen doen. Het lijkt me juist dat de jonge generatie gesteund moet worden, en dat ze vooral niet meteen hoog inzetten, leer eerst zoveel mogelijk, bouw een achterban op, wij zijn zelf ook klein begonnen.

Meer info over Joost z'n organisatie op www.meubelstukken.nl

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws