Interview: Frank van den Bold versus Dan E

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
headlines

Als genterviewde doet Frank van den Bold; oprichter en oud-hoofdredacteur van het helaas ter ziele gegane Bassic Groove Magazine, organisator en bedenker van evenementen zoals Integrate en The Well en man achter Musika Tremenda een poging daartoe. De aangever van het geheel is Dan E; oud-hoofdredacteur en columnist van Start2Dance.com, n van de oprichters en hoofdredacteuren van Phono.nl. Tijdens een uit de hand gelopen online chatsessie geven zij hun visie over het geven en bezoeken van feesten, het geklaag in de Nederlandse Dance scne en het wel en wee rond grote organisaties zoals UDC, Extrema en ID&T.

De vragen zijn niet van tevoren bedacht, noch is er overleg of bedenktijd geweest over de antwoorden; wat volgde was een n-tweetje waarbij alles ter plekke en gaandeweg het interview werd geschreven. Het resultaat is een droog en openhartig vraaggesprek waarin alles wat je leest rechtstreeks uit de desbetreffende chatsessie is geknipt en geplakt.

D: Zeg Frank, we hebben een tijdje niets van je gehoord, zo lijkt het, maar op vrijdag 3 maart is er weer een Integrate editie. Vertel eerst eens even wat je zoal hebt uitgespookt de laatste tijd? Vanwaar die radiostilte rond Integrate?

FvdB: Vanwege enerzijds het feit dat ik het heel erg druk heb gehad met mijn automatiseringsbedrijf en anderzijds omdat n en ander net even niet lekker uitkwam qua tijd en boekingen. Dat je een datum hebt maar dat dat net te laat bekend is om nog grote namen te kunnen boeken. We hadden al eerder wat in de planning staan, maar dat lukte dan net even niet. In de nieuwe Integrate lokatie moeten we wel een vette line-up hebben van grote namen, de publiekstrekkers, naast de frisse nieuwe namen, leuk voor de doorgewinterde liefhebbers.

D: Je bent met Integrate nu verhuisd van lokatie; van het Haagse Paard van Troje naar de Rotterdamse Club Outland. Integrate was en is voor velen een Haagse aangelegenheid geweest en er zijn dan ook veel vragen ontstaan over de verhuizing naar Club Outland. Kun je mij nu eens vertellen hoe dat zit?

FvdB: Vooraleer heb ik Integrate nooit gezien als een puur Haagse aangelegenheid maar als een Nederlandse aangelegenheid. Dus in die zin maakt de plaats en lokatie mij niet zoveel uit. Maar de verhuizing is ook wel tot stand gekomen omdat Integrate eigenlijk thuis hoort op een wat exclusievere lokatie. Het Paard is een super lokatie (nog steeds!) maar mensen komen daar wekelijks over de vloer en daar trad dan ook een beetje een stuk verzadiging op. Terug naar de HHS zag ik niet zitten, dat kostte me elke keer een jaar van mijn leven. Dus dan ga je denken aan verhuizen buiten de stad. Op dat moment precies vroegen de eigenaren van Outland of ik genteresseerd was om eens te komen praten. Dat kwam dus goed uit. Ik ken de mannen ook al langer dan vandaag en ken hun werkwijze en ideen achter de dingen die zij doen en daar heb ik veel respect voor. Toen ik vervolgens van de plannen hoorde en de club van binnen kon bekijken, was het snel beklonken. Zo'n buitenkans laat je als organisator niet liggen!

D: Vooraleer? Dat klinkt Vlaams, heb je je roots soms in Belgi liggen? Maar goed, terug naar de HHS lees ik? Is of was dat een serieuze optie geweest?

FvdB: Awel, neuh, manneke, die vlieger gaat niet op he. Ik ben een ras-Nederlander hoor. Nu moet ik wel zeggen dat ik de Belgen super relaxt vindt en ze lopen doorgaans een jaar voor op Nederland kwa muziek en cultuur. Maar dat is een ander verhaal......... De HHS was een waanzinnige lokatie en ik mag denk ik toch wel zeggen dat we daar een aardig stempel op de techno scene hebben gedrukt. Maar naar Brandweer maatstaven e.d. een onhandige lokatie. Er mogen eigenlijk te weinig mensen naar binnen om het financieel aantrekkelijk te maken. Zeker als je dat afzet tegen de gigantische kosten die je moet maken om daar een kwalitatief feest te organiseren. Ik heb na de laatste editie alles nog eens goed op een rij gezet en de uren in ogenschouw genomen die ik daar kwijt was met de hele produktie, kwam ik tot de conclusie dat het gewoon niet haalbaar ging zijn om berhaupt uit de kosten te komen. En ik wil nooit afdoen aan de kwaliteit van een evenement die ik organiseer. In ieder geval niet als ik dat in de hand kan houden.

D: Over Belgen gesproken; ik was aan het einde van de zomer van 2005 in The Fuse in Brussel, met onder andere Steve Bug en Guido Schneider, maar het dak was daar van het begin tot aan het einde te klein! Hier in Nederland staan we met z'n allen langs de kant een beetje hip te doen met al dan niet zelfgebreide sjaaltjes, mutsen, hoeden en handschoenen, het lijkt wel carnaval! Heb jij daar een verklaring voor?

FvdB: Van oudsher hebben de Belgen een meer ontwikkelde cultuur. Nederlanders zijn tegenwoordig ook een beetje te arrogant geworden. Niet alleen qua houding, maar ook dat ze vinden dat alles maar op hun moet afkomen. Maar Belgen gaan op zoek en waarderen daarom alles wat ze ontdekken ook veel meer. Vroeger, ja, ik ben al dik over de 30, reisden mensen stad en land af voor muziek en feesten. Dat is nu veel minder het geval. De luiheid is ingetreden en Nederlanders komen alleen hun deur uit als ze de deur ernaast weer naar binnen kunnen voor het feest van de eeuw. Maar zo werkt dat niet natuurlijk. Begrijp me goed, ik heb het nu vooral over de massa. Integrate fans zijn zo niet h! Een ander ding wat ook een belangrijke rol mee speelt is de financile situatie van veel mensen. In plaats van vier keer per maand kunnen mensen nog maar n of twee keer uit en dan gaan mensen toch kiezen voor zekerheid. Dat valt dan vaak weer tegen en dan zijn mensen daar ook niet tevreden mee. En zo kom je in een cirkel. In Belgi volgen mensen de hele cultuur ook meer en willen graag nieuwe dingen ontdekken en staan daar uiteindelijk dan ook veel meer voor open. Zie je ook in Duitsland overigens. Ik denk dat dat een betere sfeer in de hand werkt.

D: Hoe kun je dan nog met zo'n publieksmentaliteit een goed feest geven? Ik bedoel, zelfs ID&T heeft het met haar paradepaardje Innercity over een andere boeg moeten gooien en in de zomer is er zowat ieder weekend een festival. Ik heb altijd gezegd dat er vroeg of laat echt een kentering plaats gaat vinden. Het is allemaal too much! Is de Nederlandse dancescne niet haar eigen graf aan het graven?



FvdB: De scne graaft niet haar eigen graf, dat is ook geen entiteit. Als je dat zegt benadeel je stiekem ook al die mensen die met hart en ziel hartstikke leuke dingen doen. Maar de commercialiteit die met de jarenlange groei van de housecultuur meegegroeid is, zorgt er wel voor dat de nieuwe initiatieven minder snel opvallen. Die raken gewoonweg ondergesneeuwd. Dan krijg je het fenomeen dat zo'n cultuur gaat versplinteren en dat is heel sterk gebeurd de laatste jaren. Ieder is op zijn eigen eiland gaan zitten en als er nou n ding is wat nooit de bedoeling is geweest van de oudste garde van house liefhebbers, dan is het dat. Het kan ook niet anders, dat is inherent aan een groeiende economie, maar de eenheid, liefde en verbroedering waar de housecultuur zich vroeger op voor stond is snel ten grave gedragen. Het is gewoon een bedrijf geworden en iedereen wil een graantje meepikken. Dan ontstaat jaloezie. Het wordt allemaal te zakelijk. Vriendschappen bekoelen en iedereen die met een goedbedoeld initiatief komt wordt door de dominerende partijen in de markt weinig ruimte gelaten. Terwijl daar juist weer die broodnodige vernieuwing vandaan moet komen. Omarm dat soort initiatieven zeg ik dan. Werk samen en respecteer elkaar. Werk elkaar in ieder geval niet tegen, dat werkt echt volledig averechts. Als we dat weer meer gaan doen zal dat graf wat minder snel diep worden, waarna we erin duikelen met zijn allen. Anders implodeert de boel juist en dan moeten er juiste nieuwe, jonge initiatieven opstaan die de boel dan gaan regelen. Misschien wordt het daar ook wel eens tijd voor, want de zittende maatschappij zwaait al bijna twee decennia lang de scepter en dat is een menselijk-procesmatige onlogische gang van zaken. Ik zie trouwens best wel wat partijen die dat ook wel doen, maar vaak met teveel arrogantie en te weinig begrip voor de nieuwe ideen van de nieuwe generatie. Ik vind het overigens wel heel stoer van ID&T dat ze die ommezwaai hebben gemaakt. Ik had het niet gedurfd. Er staat voor een bedrijf als ID&T heel wat meer op het spel als voor iemand zoals ik.

D: Ik ben het daar gedeeltelijk mee eens want enerzijds is dit toch hetgeen wat we altijd wilden, maar anderzijds ook weer niet. We hebben altijd geroepen dat we wilden dat de housecultuur uit de verdomhoek zou komen en wat meer bekendheid zou genereren n eindelijk eens serieus zou worden genomen in bijvoorbeeld de landelijke media. Dat lijkt nu te zijn gebeurd maar wl met een consequentie! Is dit dan niet het kind van de rekening wat we gepresenteerd krijgen?

FvdB: Ja, de consequentie dat mensen in de media zichzelf op de borst gaan kloppen en alle gevoel van realiteit en verantwoordelijkheidsgevoel kwijt zijn. Dat ze onzin gaan verkopen en zichzelf gaan tegenspreken, of glashard liegen (Nee hoor, ik heb nooit drugs gebruikt). Daar kan ik echt slecht tegen allemaal. En de media smult uiteraard, want die zijn vaak op zoek naar sensatie! Vertel gewoon precies waar het op staat, wat er leeft, wees objectief en eerlijk. Daarmee dwing je respect af. Niet met jezelf beter voor te doen dan dat je bent. Want dat spreekt het 'house-gevoel', het wij-gevoel, alleen maar tegen. Dan krijg je inderdaad een hoge rekening voorgeschoteld. Dat hebben we dus zelf verpest. Door wanorganisatie, wangedrag, egotripperij, enzovoort. En het is eigenlijk zo makkelijk om datgene wat je passie en je liefhebberij is over te brengen op andere mensen. Om begrip en onwetendheid weg te nemen en zelfs mensen genteresseerd te krijgen. House is voor iedereen!

D: Dat dacht ID&T ook vast met het inmiddels behoorlijk gesnoeide Release Magazine maar inmiddels blijkt dat ook een utopie. Waarom is het toch zo moeilijk om een goed en succesvol blad over de scne te runnen, Frank? Daar kun jij vast wel wat over zeggen want het is op dit moment slecht gesteld op dat punt in Nederland. Zeg maar gerust: een totaal gebrek aan!

FvdB: Om heel eerlijk te zeggen heb ik Release niet gevolgd en durf er niet echt een conclusie aan te verbinden. Wat ik wel vanaf het begin af aan heb gevonden is dat je een blad of volledig als reclamefolder voor je eigen toko moet uitgeven of dat je het volledig zelfstandig laat bestaan. Zonder inbreng van bovenaf. Dat is niet echt gebeurd. Maar kijk eens naar DJ Broadcast. Die doen het hartstikke goed volgens mij. Daar zit groei in en ze hebben een duidelijke doelgroep: de dj. Ik denk dat het helemaal niet zo moeilijk is om ook nu nog een succesvol blad te maken. Dat kan ik ook gerust zeggen, want tot het laatste moment (eind 1999) waar ik in Bassic Groove betrokken was heeft het blad ook alleen maar groei doorgemaakt. Inhoudelijk bleef die groei daarna nog wel doorgaan, maar beleidsmatig ging het razend snel 'downhill'. Dat heb ik met lede ogen aan moeten zien. Mijn adviezen werden in de wind geslagen. En toen was het over. Maar het blad zelf leeft nog altijd in de harten van de oud-abonnees en -lezers. Dus het is echt wel mogelijk om een blad te runnen in deze scne. Maar je moet van veel dingen tegelijkertijd verstand hebben en altijd je objectiviteit en fingerspitzen-gefuhl houden!

D: Zeker weten! Met weemoed denk ik dan ook terug aan het BG tijdperk, ik las het altijd met veel plezier maar toen ze dat formaat gingen veranderen van groot naar klein begon het al steeds ietsje minder te worden, vond ik dan. Wat ik ook vind is dat dat hele ID&T Release Magazine verhaal natuurlijk verschrikkelijk kloterig is voor de gewezen hoofdredacteur Mick Boskamp. Wat vind jij daarvan?



FvdB:: Ik denk dat hij niet blij is. Nu ken ik Mick behoorlijk goed en Mick staat in mijn hele dunne heldenboekje. Waarom? De man houdt van muziek en alles wat kwaliteit leeft. Hij kan echt onwijs leuk schrijven en hoewel het af en toe net zo'n rare knakker is als ik heeft hij een gouden hart en alles op de goede plek. Volgens mij is Mick ook de eerste Nederlandse journalist geweest die met liefde voor de muziek en feesten over House schreef in Playboy.. Hij heeft zich met hart en ziel gestort in het Release avontuur en daar een hele goede baan aan opgeofferd, vermoed ik zo. Mick heeft jaren voor BG geschreven en ik vond zijn stukjes heus niet altijd goed en soms een beetje navelstaarderig en incestueus. Maar eigenlijk was het altijd met een knipoog. Als ik nu weer een blad zou oprichten (wie heeft er een zak geld voor me?) zou ik Mick de ultieme hoofdredacteur vinden. Een vogel die je met volle vleugellengte de ruimte moet geven en uit moet laten vliegen. Dat had ik een aantal jaar eerder misschien al moeten doen.

D: Nou ja, Mick zal dit vast wel lezen dus wellicht moet hij maar even contact opnemen voor een brainstormsessie?

FvdB: Eerst die zak geld!

D: Hoor je dat Mick?

FvdB: Mick kost een zak geld, maar die gaat hij vast niet meenemen!

D:: Ik weet nog wel wat flauwe opmerkingen over zakken maar die zal ik maar wijselijk voor me houden!

FvdB: Doe dat maar dan.

D: Vind jij het eigenlijk geen onmogelijke opgave om voor ID&T een blad te maken? Met andere woorden: had Mick misschien niet beter moeten weten? Ik noem een Robin Albers met ID&T Radio. Precies hetzelfde! Hij klaagde achteraf over een verschil van filosofie; hij was veel meer met de lange termijn bezig terwijl ID&T dat anders zag. is dit dan niet een valkuil waar Mick ook misschien ingevallen is?

FvdB: Waarschijnlijk wel. Maar ik ben niet bij de gesprekken geweest die beide heren met de ID&T directie hebben gevoerd. Duncan wordt vaak beticht van wispelturigheid en daar kan ik me wel wat bij indenken. Maar Duncan is, zoals ik hem ken, wel altijd een eerlijke kerel. Gewoon recht door zee. Iemand die in ieder geval van zijn hart geen moordkuil maakt. Aan de andere kant is hij ook wel emotioneel en dat is soms vast wel moeilijk voor andere mensen. Daar loop ik zelf ook vaak tegenaan, dat mensen dat bij mij ook hebben. Daar moet je dan doorheen zien te prikken en dat kunnen niet alle mensen. Maar uiteindelijk, zoals ik al eerder aangaf, spelen er op het niveau waarop ID&T zich beweegt hele andere zaken mee waarmee je rekening moet houden. Je hebt te maken met hele andere mechanismen en daarmee gepaard gaande financin. Dus dan moet af en toe de bezem door het bedrijf, tenzij je zo'n geweldige visionair bent dat je inderdaad op de lange termijn alles ziet aankomen en daarop anticipeert. Nu wil ik iedereen wel uitdagen om ergens op de wereld zo'n persoon te benoemen! Die bestaat namelijk niet.

Ik denk dat Duncan het helemaal niet slecht doet en heb groot respect voor het feit dat hij ID&T toch als een goede kapitein telkens weer door slecht weer loodst. Dat zijn manier van aanpak en zijn omgang met mensen niet altijd even diplomatiek zal zijn, ja, dat is weer een kunst op zich. Maar aan het einde van de dag kiest hij voor het voortbestaan van zijn bedrijf en dat behoort iedere directeur te doen. Dat mogen mensen wel eens beter onthouden. Daarbij wil ik absoluut niet ingaan op alles wat mensen vanuit persoonlijke overweging voor of tegen Duncan en ID&T hebben. Daar heb ik zelf geen ervaring mee en kan er dus ook niet over oordelen. Uiteindelijk is niemand verplicht om naar ID&T feesten te gaan, en mogen we toch blij zijn met de evenementen die ze organiseren want daar hebben heel veel mensen iedere keer toch weer een hoop plezier van. Mysteryland, Sensation, Trance Energy, Thunderdome, enzovoort. zijn allemaal toonaangevende evenementen op het wereldtoneel.

D: Dat is zo, maar wat ik bijvoorbeeld ook niet begrijp is ID&T's haat-liefde relatie met de pers. Nu ook weer zoiets: het is verboden om zogenaamde party pictures van mensen te maken binnen, jawel, een afstand van vijf meter. ID&T laat nu echter de foto's door een extern bedrijf maken die, genuanceerd gezegd, foto's schiet in een nogal bedenkelijke kwaliteit. Vind je niet dat ze soms te ver doordraven?Als in hun commercile belangen boven alles plaatsen?

FvdB: Ze zullen hun redenen wel hebben, maar misschien is de uitwerking dan niet helemaal ok. Maar wellicht is dat juist de reden geweest van dit beleid? Dat foto's op diverse sites van een bedenkelijke kwaliteit waren. In principe mogen ze doen en laten en eisen wat ze willen. Maar ik zou het ook anders aanpakken. Uiteindelijk kun je dat soort zaken toch niet in de hand houden. Je hebt elkaar ook hard nodig, dus dan kan je dat het beste in beider belang de zaken goed af proberen te spreken.

D: En het lijkt wel alsof dat besef ontbreekt bij ze en ze zich alleen maar met de korte termijn bezighouden... Het is wel zo dat er ondertussen een wildgroei is ontstaan op het gebied van zogenaamde partywebsites. Hoe ga jij daar mee om als organisator?

FvdB: Te makkelijk waarschijnlijk. Maar ik wil mensen altijd graag een kans geven. Ik vind het ook leuk als er interesse is voor de dingen die ik doe uiteraard en wil de Integrate boodschap graag wijd verspreiden. Dus ik ben niet echt al te moeilijk met dat soort zaken. Journalisten en fotografen mogen altijd wel komen. Maar als het uit de klauwen groeit geven we wel prioriteit aan mensen met wie we altijd samenwerken. Ik stuur ook ieder medium een persbericht die ik maar kan vinden, als ik denk dat ze dat wel interessant kunnen vinden.

D: En dan zijn we eigenlijk weer belandt bij het punt waar we begonnen waren: Integrate. Is het niet moeilijk om jezelf op de technomarkt te kunnen onderscheiden? Je hebt te maken met, misschien wel, het lastigste publiek wat er is en, hoewel iedereen loopt te schreeuwen om vernieuwing, blijkt toch dat de mensen liever voor iets vertrouwds gaan... Wat vind jij daarvan?

FvdB: Je zegt het eigenlijk al. Het is vrij lastig om een goed peil te kunnen trekken op de techno liefhebbers. Ik denk dat we met Integrate al een aantal edities echt hele leuke dingen hebben gedaan. Bijzonder ook. Toch geeft dat geen garantie voor het trekken van bezoekers. Het is balanceren op het slappe koord eigenlijk. Maar ik heb hele goede hoop dat dat nu veel beter zal gaan.

D: Wat kunnen we in de toekomst van je gaan verwachten?

FvdB: Op Integrate gebied zal dat gewoon in het verlengde liggen van wat we altijd al gedaan hebben. Alleen nu in drie zalen, dus met een gevarieerder aanbod. Daarom ook wel wat meer nieuwe namen die ik al heel lang over wil halen. Gelukkig heb ik gemerkt dat dat ook vaak namen zijn die andere mensen ook heel graag willen zien. Ik ga geen namen noemen, want de concurrentie leest mee! Hahaha. Maar Integrate wordt een beetje meer een soort van mini indoor festival, wat ik wel heel uitdagend vind. Mensen meer betrekken in verschillende muziekgenres. Je wipt immers makkelijker even een andere area binnen op een feest, dan dat je een heel apart feest gaat bezoeken.

Als mensen het leuk vinden om eens iets heel anders mee te maken. Dan moeten ze zeker eens naar The Well komen. Dat organiseer ik samen met een long-time muziekbuddy in het Paard. Na de eerste keer heeft het Paard daar meteen 5 data voor gegeven. In het kort houdt het in: jazzy, funky, latin-achtige (en genspireerde) muziek met deephouse, hip hop, broken beats e.d. erdoorheen gemixt. Met daarnaast een volledig verbouwd podium waarop acteurs scnes spelen. De grote zaal wordt omgekleed tot een soort van concertzaal en zo hebben we meer ideen om de boel een beetje op te warmen. Maar dat blijft een verrassing! Op den duur willen we dat ook op andere lokaties gaan organiseren. Wij zijn van mening dat dit een beetje de oude vertrouwde sfeer oproept (zal gaan oproepen), zoals dat in de beginjaren van de house ook aanwezig was. Met creatieve mensen die eensgezind kwamen party'en en niet simpelweg uitgingen. En dan hebben we nog wel wat andere concepten die we willen starten............................. of herstarten. Zoals History Repeating.

D: Jaja Van den Bold, nog snel even wat reclame maken h? Ik heb je wel door! Maar ik moet nog even de balans herstellen: we hebben het nog niet over UDC gehad. Wat Duncan Stutterheim graag wilde met Mysteryland is Brian Bout gelukt met Dance Valley. Alleen wel ten koste van een hele hoop, zo lijkt het. Het meerdaagse festival werd verguisd in de landelijke media en Bout reageerde als de gebeten hond en legde de schuld vervolgens weer bij de pers neer. Terwijl men zelfs op het RTL nieuws aandacht besteedde hoe hopeloos het festival er allemaal uitzag en je tien mensen in een tent zag dansen kon je op de UDC site lezen dat het toch wel echt helemaal fantastisch was. Zijn ze daar nou helemaal gek geworden, zou je kunnen zeggen?

FvdB:: Dit is toch de reclamecolumn van de grote Dan E? Of zit ik nou helemaal verkeerd?

D: Nee joh, hoe kom je daar nou weer bij? Ik heb me goed ingehouden, al zeg ik het zelf!

FvdB: Zonder gekheid: UDC heeft wel echt alle pech van de wereld gehad met het weer in het beroemde Dance Valley weekend! Ik ben er beide dagen geweest en moet iig zeggen dat de bezoekers ondanks alles er echt het beste van hebben proberen te maken. Petje af voor het publiek! Maar het zag er wel erg armoedig uit allemaal, dat valt niet te ontkennen. Maar wederom: daar kon UDC niets aan doen. Ik heb Brian zijn column toen wel gelezen. Ik had het zelf ook wel anders verwoordt. Maar hij heeft op zijn manier heel hard geprobeerd om zijn publiek een hart onder de riem te steken en daar lijkt mij niets mis mee. Ik vind het ook wel weer misselijk dat de media alleen maar alle negativiteit beschreven en de vele lichtpuntjes die de mensen zelf creerden volledig negeerden. En zijn ze op zaterdag ook geweest? Of waren de journalisten toen zo uit hun dak dat ze niet meer dan tien mensen konden ontwaren???



D: Diplomatiek antwoord hoor, Frank, haha! En als we dit hele Dance Valley versus Mysteryland gebeuren nou eens zien als een wedstrijdje tussen UDC en ID&T (dat is het stiekem toch ook wel), wie heeft er dan volgens jou in 2005 gewonnen? Het is immers geen geheim dat Duncan ook erg graag meerdaags wilde met Mysteryland en Brian nu dus de eerste was met Dance Valley. Er was ook veel geklaag over die camping waar je zowat vanaf werd gestuurd als je een scheet liet. Hadden ze in plaats van al die absurde eisen van de gemeente Velsen niet beter even kunnen wachten? Bij mij ontstond namelijk het gevoel dat ze meerdaags moesten ten koste van.... Ja, misschien wel Mysteryland?

FvdB:: Diplomatiek, maar wel de waarheid. De camping had veel beter geregeld kunnen worden, tuurlijk. Maar het was het eerste jaar, waarin je nog veel moet ontdekken en leren door vallen en opstaan. En dan met de omstandigheden waar niemand tegen opgewassen was op zo'n moment. Maar idd vind ik wel dat je je als organisator nooit door gemeentes zodanig de les moet laten lezen dat dat ten koste kan gaan van (een of meerdere onderdelen van) je evenement. Dan kan je beter pas op de plaats maken. Eigenlijk wilde UDC al een jaar eerder een tweedaags festival, maar dat mocht toen niet. Ze zullen vast hard hebben moeten onderhandelen en veel concessies moeten doen. En dan is het misschien wel beter om dat dan maar niet te doen. Overigens bedenk ik me nog: Hoe wordt dat altijd geregeld op Lowlands en Pinkpop? Bij uitstek twee evenementen die meer dan gemiddeld verzuipen.

D: Op die evenementen is het de bedoeling dat je vies wordt Frank. UDC wordt overigens sinds het 'Plens Valley' debacle van 2001 gezien als d organisatie van Nederland waar je toch vooral heel erg veel kritiek op moet hebben, Hoe zou dat komen denk je?

FvdB: Kritiek is makkelijk! Dat Plens Valley verhaal vind ik niet aan UDC aan te rekenen. De veiligheid van een evenement, zeker van die grootte, gaat via verschillende schijven en daar zijn meerdere instanties mee gemoeid. Niemand van die partijen heeft vermoedelijk ooit aan de bel getrokken en de situatie geschetst zoals deze is voorgevallen. Als dat wel zo zou zijn en UDC heeft dat genegeerd, pas dan kan je daar echt kritiek op geven! Nu is het een onfortuinlijke situatie geweest, waarbij ook verkeerd is geageerd door het crisisteam, wat op grotere evenementen altijd aanwezig is. Al die mensen hadden nooit tegelijkertijd het terrein af gemogen toen die stortbui begon, en desnoods terug gebracht naar het terrein. In de tenten, zodat je niet nat kan worden! Ik weet niet wat er precies gebeurd is en of dit soort zaken in een noodoverleg ter sprake zijn gekomen, maar dat was de juiste manier van handelen geweest. Maar ik neem aan dat dat nu nooit meer kan gebeuren. Niet bij UDC en niet bij andere festival organisatoren!

Maar dit soort dingen gebeuren zo vaak en dan geeft iedereen achteraf commentaar. Kijk maar naar een Volendam, of naar ontsnapte TBS'ers. Daar ligt overduidelijk een overheidstaak om dat soort zaken te reguleren. Als dat gebeurd dient iedereen die daar vervolgens mee te maken krijgt, en daarover juist genformeerd wordt, naar te handelen. Logisch toch!? Want overal liggen nieuwe vergelijkbare rampen op de loer. Daar gebeurt nu niets mee, totdat het straks weer ergens fout gaat. En dan spreekt iedereen er schande van. Doe er nu dan wat aan! Trek je bek open!

D: En toch viel alles op het dak van UDC omdat de zaken logistiek niet goed geregeld leken te zijn. Bovendien waren er veel teveel kaarten verkocht en waren er meerdere mensen die gezien hadden dat kaartjes aan de deur niet werden verscheurd maar gewoon zwart werden doorverkocht. Al met al een kwalijke zaak natuurlijk, maar waarom reageren organisaties toch altijd zo spastisch op kritiek? Heerst er een collectief gebrek aan zelfreflectie bij organisaties?

FvdB:: Als dat gebeurd is zoals jij het beschrijft is het zeker kwalijk. Maar, komt 'ie weer, ik heb het hele sterke vermoeden dat dat op meer evenementen gebeurd. En dan doel ik niet alleen op house evenementen!!! Ik heb al vaak gehoord van politie en brandweer dat veel organisatoren in de dance scene het juist beter voor elkaar hebben dan elders. Maar ja, dance liefhbbers moeten natuurlijk aan de leiband, want die gebruiken drugs............. En ja, er heerst een collectief gebrek aan zelfreflectie bij heel veel mensen en organisatoren. Maar dan begeven we ons op psychologisch vlak en of dat nu wel de bedoeling is?

D: Ik moet ineens aan Extrema's Novalectra denken. Als je kijkt naar hoe belachelijk zij zich hebben opgesteld na het floppen van dat feest, dan zou je toch zeggen dat er een taboe heerst op de hand in eigen boezem steken? Enige organisatie die dat tot nu toe gedurfd heeft is.... ID&T, en dan zijn de concullega's zoals UDC en Extrema er weer als de kippen bij om ook daar kritiek op te geven. Is het dan nooit goed?

FvdB:: Ja, dat is weer zo'n voorbeeld van een heel leuk, maar niet realiseerbaar initiatief. Zo zijn er legio voorbeelden. Ik ben ook wel eens nat gegaan, zelfs meer dan eens. Het is wel jammer dat dat soort dingen niet van de grond komen. Maar het enige wat je dan kunt doen is de hand in eigen boezem steken. Zo heeft Clinton uiteindelijk toch ook zijn kop boven water gehouden, dus kennelijk wordt dat meer gewaardeerd door mensen dan veel organisatoren vermoeden. Dus: wees eerlijk, speel open kaart, maak van je zwaktes je sterkte! En ga niet op anderen afgeven, terwijl je het zelf ook (nog) niet voor elkaar hebt!

D: Over Clinton gesproken, wil je een lekkere sigaar van me?

FvdB: Die stinkt nog naar die muffe rotpoes van je!

D: Zeg, ik ben toch geen hermafrodiet, of wel soms?

FvdB: Weet ik veel, gelukkig!

D: Vind je eigenlijk dat er nog feesten worden gegeven uit liefde voor de muziek en housecultuur? Extrema pretendeert dat nog steeds te doen en zegt een hekel te hebben aan alles wat riekt naar commercie of een gebrek aan dat 'gevoel' maar ondertussen worden ze wel het ID&T van het zuiden genoemd. Beetje tegenstrijdig niet waar?

FvdB:: Extrema is een commercile organisatie en niets anders. Ze plannen vantevoren of ze er geld aan gaan verdienen, al is het maar om je personeel te kunnen betalen. En dan ben je een commercile organisatie. Is dat erg? NEE! Ik heb altijd gezegd: Je mag je produkt zo commercieel mogelijk aan de man brengen, zolang je je produkt zelf maar niet commercieel verkwanselt. Commercie kan overigens wel een aardig subjectief begrip zijn!
Maar er worden wel degelijk nog steeds feesten gegeven uit liefde voor de muziek. Heel veel kleine initiatieven, en ook door de grote jongens! Zoals Duncan, Brian en Marcel. Maar ik ken ook wel mensen die het nu puur om het geld doen en er niet echt meer plezier uit halen. Ik zal geen namen noemen.

D: Hmm Jammer maar duidelijk... Ik zou je dan bij deze het laatste woord willen geven over iets wat je bezighoudt of misschien nog kwijt wilt, dus: bij deze! En dan ga ik even naar de wc want jou kennende gaat er nu vast een lange monoloog komen, haha!

FvdB: Je mag alleen maar zeuren als je alle kanten hebt belicht, je zelf ervaring hebt (niet van 'hear say') en je objectief reflecteert op het lijdend voorwerp! Valt mee h, met die monoloog!

D: Tja, dat is een utopie, denk je niet? Zitten alle Jan Mulders straks zonder werk!

FvdB: Die Mulder is sowieso een blaataap die alles eruit floept wat in hem opkomt, en er zelf af en toe nog van schrikt ook. Dan zie je hem denken: "Jezus, man, wat zeg je nu weer?" Of heeft ie dat echt niet door, maar begrijpt hij uit de ineengedoken lichaamshouding van Barend & Van Dorp dat hij weer iets doms zegt? Die mannen vinden zichzelf trouwens ook veel te belangrijk af en toe.

D: Ja, en die mannen hadden allang afgeschreven moeten worden. Maar goed, ze kregen een nieuwe kans bij dat Talpa. Is dat niks voor jou dan? Een real life soap over Integrate? Ze zitten erg omhoog daar, naar het schijnt, en bovendien in voor alles, haha!

D: Dat is erg saai, maar misschien een programma presenteren.... Ehh, nee, ik ben nog niet gebeld door John. Maar dat vind ik helemaal niet erg hoor......... Ik verdien prima bij als beun de haas in organisatieland.

D: En ik denk dat we het hier maar eens bij moesten laten, vind je niet? Ik rammel van de honger!En je vriendin belt nu ook al om te vragen waar je blijft, hahaha!

FvdB: Niet in het interview zeggen dat ik een vriendin heb hoor! Dan komen de vrouwen straks niet meer.

D: Oh sorry, ik bedoel je minnares belt net op om te zeggen dat je een goede minnaar bent, zo beter?

FvdB: Dat is voor jou een vraag en voor mij............................ een raadsel!

D: Frank, we gaan het afronden...Het allerbeste ermee en succes met de volgende editie van Integrate!

Reageren? Klik dan hier

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws