PS Interview: 808 State

Partyscene Redactie | 20 januari 2006
headlines

808 state808 State stond aan de beginperiode van de bloei van de house en techno. Het trio bestaat uit twee dj’s en een producer/muzikant, die hun carrière begonnen in Manchester en dat perfect op elkaar ingespeeld is. De groep had grote hits met ‘Kubic’ en ‘Pacific State’ en heeft zo ongeveer de hele Britse dancescene beïnvloed. De laatste jaren liet de groep niet zo veel van zich horen. In 2002 werd nog wel het album ‘Prebuild’  uitgebracht, maar dat deed verder weinig. 808 State dj’s Andrew Barker en Darren Partington komen zaterdag de 21e naar Eindhoven.

Tekst: Jesse Voorn

Lang geleden dat jullie weer zo actief zijn als nu?
Darren Partington: “Dat is waar, maar we zijn nog erg levendig. We hebben een nieuwe studio en we zijn weer aan het produceren geslagen. We hebben ons nooit beperkingen opgelegd wat tijd betreft. We zijn al zestien jaar samen en de eerste jaren hebben 808we echt keihard gewerkt en nu willen we weer terug naar waar het allemaal om begonnen is, de lol. We zijn ook weer teruggegaan naar het deejayen, waar het bij ons voor een groot deel om draaide. Een goede technoband is net als een huwelijk, je moet weten wanneer je gas terug moet nemen.”

En nu gaan jullie er weer flink tegenaan?
Darren: “We hebben er weer zin in. We zijn ook op zoek naar jong talent om mee te werken. Zoals mensen destijds door ons zijn beïnvloed, worden wij nu beïnvloed door wat er op dit moment in het clubcircuit gebeurd. Om een album te maken moet je je invloeden hebben en het plan is om later dit jaar een nieuw album uit te brengen. Misschien gaan we al wat tracks testen in clubs, onder verschillende aliassen. En we gaan weer live optreden, iets dat we al heel lang niet meer gedaan hebben.”

808Want van origine zijn jullie toch een live band?
Darren: “Ja, dat klopt. We hebben altijd bekend gestaan als een live band, maar ook het deejayen was belangrijk. Zonder dat zou 808 State niet zijn wat het is. Tegenwoordig spelen jongeren ook geen gitaar meer, maar kopen ze draaitafels. Dat is goed. Een goede dj is voor mij ook een goede producer, het is eigenlijk hetzelfde woord.”

Alleen toen jullie begonnen werd daar nog niet zo over gedacht toch?
Darren: “Toen wij begonnen waren we niet 808 State aan het promoten, maar dance muziek. We waren de nieuwe subcultuur aan het promoten waar we deel van uitmaakten. Iedereen wilde er wat van weten.”

Hoe voelde het dan, om aan het begin van iets nieuws te staan?
Darren: “Het was iets totaal anders dan wat er al was. Mensen wilden weten wat er bij die raves gebeurde. We hebben zelf veel illegale raves georganiseerd en wij waren de ambassadeurs van de housescene. Wij hebben ook altijd bekend gestaan als die feest groep. Dance is een levensstijl. Mensen uit die scene zijn heel gepassioneerd en leven naar hun eigen regels. Maar in het begin begreep niemand waar wij mee bezig waren. Omdat ook niemand onze tracks wilde uitbrengen hebben we maar een eigen label opgericht.”

808Was het moeilijk om 808 State van de grond te krijgen dan?
Darren: “We hebben er keihard voor gewerkt. Toen de ravescene ontstond hebben we de dj’s cassettes gegeven, want iets anders bestond er toen nog niet om je eigen muziek snel mee te promoten. Er werden toen housetracks gedraaid die wel 45 minuten duurden, dat kun je je nu niet meer voorstellen. We zijn toen ook gewone feesten gaan organiseren, waar we zelf als live band speelden. Rond ‘88/’89 speelden we op alle raves door heel Engeland heen en door veel te spelen werden we bekend. Maar we hadden geen idee waar we mee bezig waren, omdat er geen referentiekader was. We sampleden de stijlen die we leuk vonden. We hebben onszelf ook naar een drumcomputer vernoemd, om aan te geven dat we een machinale band waren. Het was een statement. In het begin zei men dat het een snelle dood zou sterven. Ze noemden het wasmachine muziek.”

Hoe waren de reacties?
Darren: “Mensen reageerden nauwelijks in het begin, dat kostte echt tijd. Het was echt 808moeilijk om dingen aan de gang te krijgen. Dat is nu veel makkelijker. Dance was echt underground, een subcultuur die anders was. We kleedden ons ook anders, met smiley’s enzo. Als je dus naar een andere stad ging en je zag iemand met een smiley lopen, dan wist je gelijk dat het een liefhebber van dance was. Het was een revolutie binnen de muziek en grote groepen mensen kwamen samen en kleur of ras deden er niet toe. Je voelde gewoon dat er iets bijzonders aan het gebeuren was, al wisten we toen nog niet wat. In het begin dachten mensen ook dat we de pauze groep waren, die wat muziek kwamen maken in de pauze en we hebben veel mensen de ogen geopend.   ”

En nu zit je er nog steeds in?
Darren: “Dance heeft me gemaakt wie ik nu ben. Het is een deel van mijn leven en dat zal altijd zo blijven. Er was een groep mensen die ineens een eigen stijl muziek hadden. Dance is altijd heel open geweest. Hiphoppers en punkers moeten meestal niets hebben van andere stijlen, maar dance mensen maakte het allemaal niets uit. Ik voel me nu soms bijna nederig. 808Ik ontmoet nog veel mensen en die zeggen me dan hoe belangrijk 808 State voor hen is geweest. Soms denk ik wel eens dat ik te oud ben, maar dan gaan we weer de studio in en maken we wat nieuwe tracks en dan weet ik dat ik het nog steeds heb.”

Is 808 State nog steeds relevant?
Darren: “Heel erg en dat gaan we dit jaar bewijzen met ons nieuwe materiaal. We zijn nog steeds heel sterk en als mensen straks ook echt naar de winkel gaan om het nieuwe album te kopen, dan is dat het ultieme bewijs. Ons verleden dragen we nog steeds met ons mee. Het nieuwe album zal klinken als al onze vorige albums. We proberen de beste track van ieder album te nemen, om vervolgens een nog beter nummer te maken. Als we dat kunnen bereiken dan is het goed. Dan zijn we tevreden. We hebben het even rustig aan gedaan en wat om ons heen gekeken en nu zijn we er weer.”

Kijk voor meer info op www.808state.com of op www.electronation.nl.   

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws