PS interview: Joachim

Partyscene Redactie | 23 december 2005
headlines

JoachimTekst: Frank Böhm

PS: Omschrijf jezelf eens in 5 woorden

Woorden schieten mij tekort...

PS: Dat zijn er vier, maar okay het is Kerst. Waar staat Sound Architecture precies voor?

Sound Architecture wil graag kwalitatieve electronische muziek promoten in de breedste zin van het woord en dan met name stromingen als detroit, techno, minimal, broken beats, electro, deep house, tech house en drum and bass. Sound Architecture is ook meer de bindende factor tussen de diverse activiteiten, een soort van paraplu. Zo hebben we diverse clubavonden en events als Less=More, Music People, Subtronics en Progression Sessions. Maar hebben we ook een bookings agency met o.a. Joris Voorn, LTJ Bukem, Warren Fellow, Biological, Shawn Rudiman, Minidell, Makcim etc. Tevens verzorgen we voor bepaalde clubs en events de internationale boekingen van artiesten. Ook runnen we twee platenlabels genaamd Sound Architecture Records en Music People Records wat een soort platform is voor onze artiesten en muziek. We staan eigenlijk gewoon voor leuke dingen doen met leuke mensen die allemaal dezelfde liefde delen voor de muziek waar dan ook ter wereld. Tevens hebben we als basis Rotterdam en is het in deze stad hoog nodig dat deze scene niet verloren of ten onder gaat aan de ‘urbanisatie’ als ik het zo mag noemen. We support Electronic Music with love and devotion.

JoachimPS: Is de dancescene in de afgelopen jaren dan erg veranderd volgens jou?

Ik vind van wel. De opkomst van urban is mede een factor die meespeelt in het feit dat vele kwalitatieve organisaties er het bijltje bij neer gooien. En ik vind dat de muzikale kwaliteit ook steeds meer verloren gaat op events. Zo worden hypes teveel uitgebuit door mensen die de klok hebben horen luiden maar de klepel kwijt zijn. Kijk maar naar minimal op dit moment, maar ook de electro hype die gelukkig alweer over zijn hoogtepunt heen is en eindelijk weer terug gaat naar de oorsprong. De clubs durven niet meer en gaan voor de goedkope oplossing: dat betekent meestal urban, eighties & nineties of de standaard DJ's die overal al te horen zijn. Er is weinig publieke vraag naar vernieuwing. Gelukkig is er een grote groep van kleine initiatieven die zich inzetten voor dit soort dingen alleen nog veel te weinig.

Ik mis nog steeds clubs als de Roxy of de vroege Future avonden waar mensen juist kwamen om nieuwe muziek te horen en zichzelf te laten verrassen of mee te laten nemen op de reis van de desbetreffende DJ of artiest. Mensen hebben nu meer zoiets van nou laat maar horen wat je kan, en hebben dan al vrij snel hun mening klaar. Ik mis de opvoeding van de scene. We hebben zelfs niet eens een goed elektronisch muziek blad zoals bijvoorbeeld Groove in Duitsland. Tevens vind ik dat de scene teveel in eilandjes leeft maar dat kan ook liggen aan het feit dat ik in Rotterdam woon, wat nu eenmaal een moeilijke stad is als het gaat om nieuwe muziek. Zelfs hier missen we op dit moment een club die vernieuwing brengt en vooruitstrevend durft te programmeren, een club met ballen en niet een instant party formule. Amsterdam heeft op dit moment veel meer leuke initiatieven als Pakhuis Wilhelmina, 11  (sterke programmeringen, thumbs up Olaf :-)  ) maar ook studio 80 is een leuk platform waar nieuwe creatievelingen wel de kans krijgen zich te ontwikkelen. Dat mis ik echt in Rotterdam, er is op het moment niks wat zich leent als platform voor verdere ontwikkeling, en daar zou ik mezelf wel graag voor willen inzetten in 2006. Vind ook dat er meer subsidie moet gaan naar vooruitstrevende organisaties die graag nieuwe artiesten promoten internationaal en nationaal dan dat er subsidie gaat naar zaaleigenaren die alleen handelen uit eigen belang.

JoachimPS: Das duidelijk. Trek jij je ook commentaar aan wat op de verschillende fora geplaatst wordt?

Soms wel soms niet, hangt er ook vanaf wie het commentaar post. Ik haat azijnpissers, van die mensen die denken dat ze alles beter weten, terwijl ze heel de dag geen reet uitvoeren behalve illegaal muziek downloaden, forums bezoeken en organisatoren en deejays afkraken of bekritiseren zonder dat ze zelf weten hoe het allemaal werkelijk in elkaar steekt. Verder vind ik fora meer kleine vriendenclubjes die MSN maar een saai medium vinden, het zijn ook meestal alleen maar dezelfde mensen die op die fora zitten.

PS: Ben je eigenlijk al aan het produceren geslagen?

Yes eindelijk, want ik ben ooit 10 jaar geleden begonnen met feestjes geven zodat ik kon sparen voor een studio. Maar dat is er echter nooit van gekomen omdat je op het ene feestje  wat verdiende en het volgende feestje weer wat verloor. Of dat je alles aan de belastingdienst kon geven. Ik wilde ook altijd een hardware studio, vond fruityloops en alle software destijds helemaal niks. Ik heb dit jaar besloten om maar te beginnen en met een combi van hardware en software. Heb mezelf gevonden in het programma Logic in samenwerking met Sony Soundforge en heb sinds vorige week de Roland TR 909 over gekocht van Shawn Rudiman.  Die heb ik vandaag voor het eerst aangesloten en hij werkt als een tiet! Heb al wat tracks liggen maar nu met de 909 erbij heb ik er helemaal zin in. Want iedereen kan zeggen wat ie wil maar het geluid van een 909 is niet te evenaren met software, ook al komen sommige nieuwe plug-ins wel erg dicht in de buurt. Kortom jullie kunnen van mij in 2006 zeker weten tracks gaan verwachten! De vraag is alleen nog op welke labels en wanneer??

JoachimPS: Je hebt wel al behoorlijk wat gedraaid dit jaar. Wat was in jouw ogen je beste gig en je minste optreden, en waarom?

Beste gig met stip op nummer 1: Moscow Penthouse club No 1, samen met Aril Brikha in Rusland. En waarom? Een vette sound, 1500 supertoffe mensen die er echt voor gingen, een strakke productie en een heel tof weekend met Aril. We werden door de organisatie echt goed in de watten gelegd. Slechtste gig... mhh even denken. Oh ja, Studio 80 in hun openingsmaand. Draaien voor 3 man en de barvrouw. Jammer wat het is echt een leuke tent. Studio 80 vond het destijds niet nodig om promotie te maken voor de avond en dat was dus ook niet gebeurd, vervolgens zijn we nooit meer gevraagd. Alsof het aan ons lag!! Erg jammer.

PS: En wat was je beste feest wat je dit jaar gegeven hebt?

Ons beste feestje, of beter gezegd diegene waar ik persoonlijk de beste herinneringen aan heb overgehouden, dat zijn er eigenlijk een paar. Karotte in de Poema, SA vs Citysounds in 013 en Sven Väth in de Panama begin dit jaar met de veelbesproken after waarbij de beste Duitse held de politie bekeuringen voor geluidsoverlast voor zijn rekening nam.

PS: Wat zijn je plannen voor komend jaar?

Muziek maken, veel en vet draaien, een aantal leuke feestjes geven op nieuwe locaties, meer buitenland en het ontwikkelen en realiseren van het Rotterdam Electronic Music Festival. Tevens zal Music People vanaf Februari iedere tweede zaterdag maandelijks een avond hosten in de BUMB te Rotterdam. Check ook eind Januari 2006 de site www.rotterdamelectronicmusicfestival.com. Tevens draai ik aanstaande zaterdag 24 december in de Poema te Utrecht samen met Aril Brikha live en Joris Voorn. Met oudjaar op Just Jamm Old en Nu met o.a. Eric de Man (zie www.justjamm.nl) en op het Oud en Nieuw feest in de Poema te Utrecht met o.a. Karotte 4 uur lang (www.clubpoema.nl)

Voor meer info over Joachim en Sound Architecture check www.soundarchitecture.nl  

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws