Nieuwe Glen's Game review: Tekken 5

Partyscene Redactie | 6 juli 2005

Tekken 5
Soort spel: beat-m-up
Platform: PS2

Toen Tekken 4 eind 2002 op de markt verscheen werd de game met gemengde gevoelens ontvangen. Hoewel het een vette game was en er tal van zaken verbeterd waren, kon de vierde editie toch niet tippen aan diens voorganger Tekken Tag Tournament. Welnu, met Tekken 5 maakt Namco dit allemaal meer dan goed. Deze vijfde editie kan namelijk gezien worden als een soort Best of Tekken, maar dan nog beter!

Zo bevinden zich maar liefst 24 verschillende personages in Tekken 5 waaronder oude bekenden als Jin, Kazuya, Marshall Law, Paul Phoenix en Hwoarang, maar ook tal van nieuwe vechtersbazen zoals Steve Fox, Craig Marduk, Asuka Kazama en Raven. Je krijgt al snel een soort back to the future gevoel, waarbij je handen beginnen te jeuken. Tijd om een flinke pak rammel uit te gaan delen. Al snel blijkt dat dit geen enkel probleem is. Nog nooit waren de bewegingsmogelijkheden binnen een Tekken-game zo uitgebreid en uitgebalanceerd als nu. Het speelt werkelijk als de natte droom van iedere Tekken-fanaticus. Een andere coole optie is de mogelijkheid om de karakters eigenhandig aan te passen. Zo kun je Heihachi bijvoorbeeld optuigen als een ware punker of zelfs zijn gezicht of lichaamsbouw aanpassen.

En wat een berg spelmogelijkheden heb je tot je beschikking! Wat dacht je van Training mode, Arcade mode, Storymode, Tekken: Devil Within en Tekken History. Deze laatste is noemenswaardig aangezien het hier gaat om een perfecte conversie van de Arcade versies van Tekken 1, 2 en 3. Dat is nog eens een leuke bonus! Devil Within is op zich een aardig extraatje in de vorm van een soort action adventure vergelijkbaar met Tekken Force mode. Het enige wat aan de verschillende game modes ontbrak was een Online mode. Pijnlijk, want het zou natuurlijk ongelofelijk cool zijn om tegen mensen van over de gehele wereld te vechten.

De graphics van de nieuwste Tekken-game zijn kort gezegd subliem. Van de karakters tot de omgevingen, alle onderdelen van de game zijn werkelijk tot in de puntjes uitgewerkt. Dit is ongetwijfeld een van de mooiste PS-games van dit moment. En dat zonder enige consequenties voor de frame rate van de game. Het spel draait als een tierelier! Hetzelfde kan eigenlijk ook over het geluid van de game gezegd worden. Kortom, Tekken 5 is simpelweg de beste in de reeks en daarom dus ook verplichte kost voor elke PS2-eigenaar.

Eindoordeel: 9