Glen's Game review - Batman Begins

Partyscene Redactie | 23 juni 2005

Batman Begins
Soort spel: third-person action
Platform: PS2, Xbox, GBA en Gamecube

Batman games zijn over het algemeen niet de boeken in gegaan als de allerbeste games in de geschiedenis van het computerspel, met als uitzondering de games die op de films gebaseerd waren. Deze laatstgenoemde titels waren vaak erg leuk om te spelen en lagen dicht bij de sfeer en het verhaal van alle Batman blockbusters. We waren dan ook heel benieuwd naar de game van Batman Begins.

Het spel volgt het gehele verhaal van de bioscoopfilm. Als je dat nog eens in eigen persoon in de huiskamer wilt herbeleven, dan zit je natuurlijk helemaal gebakken. Gelukkig is ook de donkere sfeer van het nieuwe Batman avontuur zeer goed overgebracht op het spel. Ook zijn er diverse van flashy stukjes film verwerkt in de levelovergangen. Daarnaast hebben tal van prominente acteurs zoals Christian Bale, Micael Caine en Liam Neeson perfect werk afgeleverd in het stemmengedeelte. Dit alles zorgt voor een van de beste en meeste overtuigende Batman games aller tijden.

Helaas valt de gameplay van Batman Begins wel wat tegen. Allereerst lijkt het alsof er geen keuze is gemaakt wat voor game het moest worden. Het is daardoor een mengelmoes van vechten, stealth actie en platforming geworden. Op zich zou dat natuurlijk geen probleem moeten zijn natuurlijk, mits de verschillende onderdelen allemaal sterk uitgewerkt zouden zijn. Dit is helaas niet het geval. Tal van onderdelen zijn gewoonweg te makkelijk. Zo is het vechten te simpel door de omgevingsscanner en zijn de puzzels geen echte hersenkrakers. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het feit dat er overal veel te veel hints worden gegeven. Hierdoor loop je als het ware al fluitend door alle levels heen en ben je zo aan het einde van het spel. Batman Begins mist wat extra uitdagingen en verrassingen. Wat overblijft is een game die qua sfeer en geluid uitblinkt en wat betreft gameplay teleurstelt. Better luck next time, Batman!

Eindoordeel: 7-