Nieuwe Glen's Game review

Partyscene Redactie | 16 juni 2005

Medal of Honor: European Assault
Soort spel: first-person shooter
Platform: PS2, Xbox en Gamecube

In het verleden werd Medal of Honor nog wel eens verweten dat het spel te lineair was. Je ging van het ene naar het andere vaste punt en dat werd op een gegeven moment toch wel wat eentonig. Dit punt van kritiek hebben ze ter harte genomen, want in European Assault kun je meer je eigen weg door de levels heen banen. Staat er ergens een tank of ander obstakel in de weg, dan kun je er voor kiezen deze te laten voor wat ze zijn en ergens anders in het level een doorgang proberen te vinden. Dit zorgt ook voor meer spanning, want de vijand kan natuurlijk ook van deze nieuwe wegen gebruik maken… oppassen geblazen dus!

Een andere prima verbetering is het feit dat er naast primaire doelen in de diverse levels ook allerlei extra optionele doelen zijn gedefinieerd. Deze secundaire doelen zorgen voor veel meer speelplezier en grotere uitdagingen binnen het spel. Het is hierdoor natuurlijk stukken interessanter om wat langer in een level rond te spoken. Kortom: volop replay-value! Over uitdagingen gesproken, samen met de gecompliceerdere level opbouw, heeft Electronic Arts ook gewerkt aan een betere AI-engine voor European Assault. De Duitsers zijn daardoor agressiever dan ooit geworden. De aanpassing van de AI heeft er tevens voor gezorgd dat je nu je teamgenoten eenvoudige commando’s kunt geven. Helaas komt deze toevoeging door het simplisme toch niet helemaal uit de verf. Wellicht kan dit systeem nog wat verder uitgewerkt worden in de toekomst? De graphics en het geluid van deze jongste Medal of Honor game zijn trouwens ook weer dik in orde. De omgevingen en personages zien er allemaal zeer overtuigend uit en de geluidseffecten en wapens klinken allemaal zeer realistisch.

Enige grote minpunt van Medal of Honor: European Assault is het feit dat er totaal geen online gaming wordt ondersteund. Je kunt wel met vier personen op slechts één TV split-screen games spelen, maar meer dan dat wordt het niet. Dit vonden we toch wel een enorme teleurstelling. Gelukkig blijven er genoeg andere positieve punten over om de Medal of Honor serie door middel van deze nieuwste game naar een hoger niveau te tillen. Bombs away!

Eindoordeel: 8