Interview: Frank van den Bold

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
headlines

Onlangs maakte ID&T bekend dat zij van plan was om prijzen van toegangskaarten van hun feesten te verlagen met tien procent. Om de daar bij het woord te stellen en om de bezoekers van ID&T feesten tegemoet te komen kunnen bezoekers twee Innercity toegangskaarten kopen voor de prijs van n. Bezoekers die al een toegangskaart hadden kunnen nu met n kaartje gratis een tweede bezoeker meenemen.

Phono sprak hierover met Frank van den Bold, organisator van Integrate dat op dezelfde datum als Innercity plaatsvindt.

Door Dan E

Frank, wat vind jij van deze ontwikkeling in het algemeen en van de ID&T actie in het bijzonder?

Frank: De ontwikkeling dat kaarten voor een evenement goedkoper worden is een goede ontwikkeling mits meerdere partijen dit voorbeeld zullen volgen. Ook zullen de djs dan minder geld moeten gaan rekenen want die prijzen zich vaak ook snel rijk. Het is wel jammer dat ID&T hiertoe niet eerder besloten heeft en de ticketprijs van tevoren goedkoper heeft aangeboden. Op de flyer dus. Twee kaarten verkopen voor de prijs van n is uiteindelijk toch dumphandel. De gevolgen daarvan zullen voor meerdere organisaties voelbaar zijn. Zie het zo dat je op de aandelenmarkt de aandelen Shell ineens voor de helft van de prijs aanbiedt. Daar krijgt de AEX of de Dow Jones een flinke opdonder van. Ik snap ID&T wel dat ze de Rai gewoon willen uitverkopen en als de verkoop dan iets tegenvalt, dan gooien ze er een actie in die dat beoogt maar uiteindelijk steken ze toch ook de hand in eigen boezem en daarom vind ik de actie wel te verantwoorden. Het is in ieder geval een stuk eerlijker dan honderden vrijkaarten uitdelen, want dan loopt de helft rond voor de volle mep en de andere helft gratis. Nu betaalt iedereen alsnog hetzelfde bedrag. Uiteindelijk moet je ook niet vergeten dat ID&T tientallen mensen in dienst heeft en er moet natuurlijk gewoon geld verdiend worden.


Wat voor effect heeft dit op de voorverkoop van Integrate gehad?

Frank: Ik ga daar vast ook wel het een en ander van merken. Hoe de voorverkoop loopt weet ik nog niet. Tegenwoordig kopen de meeste mensen hun kaarten pas vlak voor een evenement. Ik bel ook pas laat naar de vvk-adressen hoe het loopt anders ben ik mezelf alleen maar stress aan het aanjagen. We krijgen echter wel heel veel reacties via forums en de Integrate site (www.integrate-event.nl) wordt erg druk bezocht. Het kan net zo goed gebeuren dat we helemaal vol gaan als niet. Wij hebben zelf wel al in oktober besloten om de prijzen van de kaarten direct te koppelen aan de kosten. Voor de komende editie hebben we door de heftige concurrentie en de dure december maand besloten om ze nog eens extra goedkoop te maken. Met onze line-up is de vvk-prijs van 15,50 eigenlijk al belachelijk goedkoop. Zeker voor de kwaliteit die Integrate altijd al te bieden heeft. Wij zijn de laatste twee keer minder druk bezocht geweest dan gehoopt, maar dat was ook mijn eigen schuld. De prijs was te hoog en de line-up net niet aansprekend genoeg voor die prijs. Niettemin waren het twee zeer geslaagde edities, die nog altijd meer waar boden voor dat geld dan veel andere evenementen. Dus nu hoop ik op de loyaliteit van de echte techno liefhebber!


ID&T maakte ook bekend dat zij met ingang van 1 januari 2005 stopt met de voorverkoop van kaarten bij Ticketbox en vanaf nu de voorverkoop van kaarten in eigen beheer gaat houden. Is dat een goede zaak? De voorverkoop kosten rijzen immers de pan uit en bedragen nu ruim drie euro per verkocht kaartje.

Frank: De voorverkoopkosten bedragen 3,25 per kaart en die schijnt verhoog te gaan worden naar 3,75 en daarom wil ID&T haar contract niet verlengen. Dat vind ik ruggengraat hebben. Ik vind de fees die Ticketbox en Ticketservice rekenen gewoonweg schofterig hoog. Dus heel terecht dat ID&T zich daarmee niet kan verenigen. Het is echt pure onzin dat fees zo duur moeten zijn, dat is op geen enkele manier te verantwoorden, pure geldklopperij. Zet het eens heel simpel af tegen de kosten/baten verhouding die de organisator maakt. De winstmarge voor een organisator zal in het meest gunstige geval 50% zijn, maar eerder tussen de 20 en 30% liggen. Bij een uitverkocht evenement wel te verstaan! Ik denk dat die verhouding voor Ticketservice en Ticketbox makkelijk tussen de 80 en 90% ligt. Zonder enig financieel risico! En dan wil ik niet eens in gaan op de belachelijke voorwaarden die die services hebben. Dus partygangers: kom in opstand en koop je kaart via de ouderwetse voorverkoopadressen of online en weiger je te laten afzetten voor die 3,25 (F 7,20 in ouderwetse Nederlandse guldens!) Dat geldt eveneens voor iedereen (organisator en voorverkoopadres) die eveneens zulke hoge fees rekent. Ik spreek zelf contractueel de fee af met alle Integrate vvk-adressen en die ligt standaard op 1,50. En dat is meer dan genoeg! Als Albert Heijn de prijzen moet verlagen door een consumenten boycot kunnen we dat in de dance scne ook voor elkaar krijgen.

Integrate vindt op zaterdag 18 december 2004 plaats in het Haagse Paard van Troje met dj's zoals Adam Jay en Marco Carola. Klik hier voor meer informatie.


Lees de reactie van Ticketbox op dit interview

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws