Rogue Ops
Platform: PS2, Xbox, Gamecube
In Rogue Ops is dit keer weer eens gekozen voor een vrouwelijke hoofdpersoon. Ze hebben bij het ontwerpen van Nicola goed naar de rondingen van Lara Croft gekeken. Nicola Conners is counter-terrorist agente stapt na twee jaar intensieve training in de boze wereld alwaar ze het op gaat nemen tegen Omega 19. Dit internationaal opererende terroristen-netwerk heeft sinds een tijdje namelijk de beschikking over kernwapens en moet, hoe verrassend, uit het veld geruimd worden. Na een laatste trainingssessie, waarin de speler gelijk kennis kan maken met het speciale actie-controle systeem van Rogue Ops. Middels dit systeem kun je Nicola allerlei handelingen laten verrichten. Van het uitschakelen van tegenstanders tot het beklimmen van trappen. Dit systeem werkt bijzonder prettig, tenzij je net niet in de buurt bent van een actiepunt. In dit laatste geval zoek je je dus helemaal wezenloos naar een mogelijke volgende actie. Gelukkig komt dat niet al te vaak voor en kun je het besturingssysteem dus best naar je hand zetten. Wanneer je een tegenstander via dit systeem uitschakelt, moet je ook nog een pijltoetsenreeks indrukken om zo je tegenstander geruisloos uit te schakelen. Tevens zie je wanneer je iemand dodelijk treft in een flits een soort x-rayview van diens skelet. Erg vet effect! Grafisch gezien ziet Rogue Ops er best okay uit. Geen hoogvlieger, maar desondanks bovengemiddeld, mede door de goede licht-effecten. Ook op het geluid is weinig aan te merken. Een echte concurrent voor Snake en consorten zal dit spel in deze hoedanigheid trouwens niet worden. Hiervoor mist het spel toch echt voldoende originaliteit, souplesse en coolness. Rogue Ops is desondanks een aardig stealthy tussendoortje geworden dat je kunt gaan spelen terwijl je op Metal Gear Solid 3 zit te wachten.
Eindoordeel: 6,5