Het René Passet IFFR Journaal dag #3

Partyscene Redactie | 23 januari 2004
headlines


Groen als rode draad

De twee hoofdrolspelers, twee eenzame zielen die elkaar via blind dating voor het eerst ontmoeten, zijn voortdurend met mobiele telefoons in de weer en spreken af in moderne bars en clubs. Lu Cha heet de film, Green Tea.

Die groene thee keert telkens terug als rode draad, terwijl de jonge studente Wu Fong en de brutale Chen na hun eerste teleurstellende ontmoeting langzaam naar elkaar toegroeien. Mooier nog dan het verhaal is het oogverblindende camerawerk. Extreme close-ups van groene theeblaadjes die langzaam naar beneden dwarrelen in een warm glas water. Een kwartier later hetzelfde shot, maar dan van boven. Als een biologische wasmachine die de levens van twee mensen door elkaar husselt. Ook kruipt de cameraman tot vlakbij de gezichten van het tweetal, waardoor het lijkt alsof ik met m’n neus bovenop de intieme gesprekken zit.

Maar niet alles wat uit China komt is geweldig, bleek later die middag. On The Mountain, aangekondigd als een Chinese plattelandsfilm met een overweldigende natuur, bleek een bleke video. Je kon de pixels tellen op het scherm. Nou is dat helemaal niet erg, maar als het eerste woord tussen de schuifelende boeren in hun vervallen hutje pas na een half uur valt en pas na anderhalf uur het eerste stukje muziek te horen is, is de zaal al halfleeg.

Bovendien valt de ondertiteling gedeeltelijk weg, omdat de technicus de video niet goed heeft ingesteld. Dat leidt tot verontwaardigde reacties en later ook tot grote hilariteit bij de volhouders. Kun je bij een filmprojector gewoon het beeld een beetje hoger stellen, bij een video gaat dat via een menu op het beeld. En dat grijze Windows-menu verschijnt metershoog op het bioscoopdoek! Tot vijf keer toe.

Tja….

Grinnikend loop ik door de regen naar de Doelen, waar de Koreaanse regisseur Jang Jun-Hwan om half elf 's avond knalgroene washandjes en flesjes menthol-muggenspul aan het publiek staat uit te delen. De sfeer zit er gelijk goed in.

We hoeven niet lang te wachten voordat de attributen opduiken in zijn knotsgekke film Save The Green Planet! Als martelwerktuigen om een ontvoerde grootindustrieel te laten bekennen dat hij eigenlijk een buitenaards wezen is van de planeet Andromeda. De ontvoerder is een ogenschijnlijke randdebiel in een zwarte oliejas, die zijn eerdere slachtoffers aan zijn hondje Earth heeft gevoerd. Als je een rijke fantasie en een sterke maag hebt, mag je deze bizarre mix van sciencefiction, horror en detective absoluut niet missen.

René Passet

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws