Het René Passet IFFR Journaal, dag #2

Partyscene Redactie | 22 januari 2004
headlines


Het is een avond voor mensen die je waarschijnlijk de rest van het festival niet meer zult zien. De wethouder cultuur van de gemeente Rotterdam, vanzelfsprekend burgemeester Opstelten en nog veel meer mensen in vormloze donkere pakken met zure grimassen daarboven.

Veel bobo’s ook. Zo botste ik vorig jaar tegen Felix Rottenberg op bij de ingang van Pathe aan het Schouwburgplein. Het beloofde toen een fantastisch mediajaar voor Rottenberg te worden, als kersverse presentator van Nova.
Een paar weken later stond hij weer op straat.

Nou is Rottenberg een echte filmfan. Maar het plichtmatige bezoekje dat premier Balkenende ongetwijfeld binnenkort (en misschien gisterenavond al) zal brengen aan Schouwburgplein, kan me gestolen worden.

Wel was ik woensdagmiddag even in de Doelen, de komende tien dagen het kloppend hart van het festival. Er heerste een vreemde stilte voor de storm. De lange rijen voor de kassa die er vanaf donderdagochtend zullen staan, ontbraken nog. Her en der liepen wat verdwaalde Japanners rond en een enkeling haalde al zijn filmkaartjes voor donderdag op.
Net als ik.

Een groot blauwe scherm boven de kassa's gaf onheilstijdingen over uitverkochte en volgereserveerde films.
Ook de officiële openingsfilm: Zatoichi, is in trek. Een uitbundige Japanse vechtfilm over een negentiende-eeuwse legendarische blinde zwaardvechter.
Blind.

Daar kan Quintin Tarantino nog een puntje aan zuigen. Regisseur is Kitano Takeshi. Je weet wel, van Hana-Bi, de filmhuis-hit van een paar jaar geleden.

Vrijdag staat Zatoichi op mijn programma. Dan pas kan ik jullie laten weten of Kill Bill van Tarantino (waar de samoeraizwaarden ook continu flitsten) inderdaad gedegradeerd wordt tot Costa en Volle Maan-niveau, zoals wordt gefluisterd.

René Passet

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws