Recensie: Awakenings New Years Eve Special @ NDSM Warehouse

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
headlines

Op de laatste dag van 2003 stond de NDSM Warehouse weer in het teken van Awakenings. De verwachtingen lagen wederom hoog want kon Monumental nu wel haar beloftes met betrekking tot beter geluid waar gaan maken? De beloftes van Monumental logen er niet om; naast beter geluid zou er geschiedenis geschreven gaan worden. Vol goede verwachtingen togen we derwaarts, de jaarwisseling was al intiem gevierd bij vrienden want om nu viereneenhalf duizend mensen een handje en drie zoenen te moeten geven


 
Monumental zou deze keer tien procent minder toegangskaarten verkopen om ervoor te zorgen dat het niet zo druk zou zijn als op de vorige editie in oktober. Voor vijf euro kon de auto geparkeerd worden. Zo gezegd zo gedaan en daarna begon de tocht naar de ingang. Het was inmiddels behoorlijk koud geworden dus waren we blij dat we onze warme jassen aanhadden. Helaas duurde het niet lang voordat we op de eerste teleurstelling werden getrakteerd: al vrij snel bereikte ons het nieuws dat de garderobe vol is. Vol? Een gevoel van ongeloof bekroop me. Dit kon toch niet? Een simpele rekensom leerde me immers dat tien procent minder kaarten ook tien procent minder hangers betekende. Daarnaast: als je een feest geeft voor, laten we zeggen viereneenhalf duizend man, dan weet je toch je op zijn minst viereneenhalf duizend hangertjes klaar moeten hangen of ik denk ik dan te simplistisch? Hoe dan ook: een volle garderobe moet anno 2004 echt niet meer kunnen. Het is niets anders dan een slechte zaak

Jassen dan maar weer in de kofferbak van de auto gestopt. Gelukkig hadden we ook nog  vesten aan en konden we ons daarmee nog enigszins warm houden tot aan de entree en in het ergste geval moesten we het hele feest dan maar met die vesten om ons middel  doorbrengen. Snel naar binnen om, eigenwijs dat we zijn, toch zelf te kunnen zien of de garderobe cht vol was. Het lukte ons zowaar, na een klein halfuurtje wachten, om onze vesten op te hangen. Hierdoor mistten we de laatste restjes van Joel Mull & Steve Rachmad en zo ook het begin van Secret Cinema, een set die graag hadden willen horen. Niet alleen omdat het zijn Awakenings debuut was maar ook omdat ik sinds de Barcode XL dvd een klein beetje verliefd ben geworden op deze man, nou ja, zijn muziek dan.

Wij begaven ons snel richting dansvloer maar helaas... Door al dat vervelende gedoe konden we nou niet echt bepaald lekker in de muziek van Secret Cinema komen. VJ Finister, ook bekend van de Barcode XL dvd, was speciaal voor de gelegenheid meegekomen. Zijn typische en mooie VJ beelden waren te zien op het grote videoscherm. Helaas had de lichtman het stroboscoop knopje aan zijn handen vastgelijmd want het was simpelweg te licht voor deze beelden om mooi tot hun recht te komen. En dat was jammer want gedurende het hele feest zou deze stroboscoop behoorlijk irritant aanwezig zijn.

Wat direct opviel was dat het geluid ditmaal iets harder stond. Vooral vooraan was het goed te doen. Toch was het niet oorverdovend hard, iets wat ik al verwacht had. Het is nu eenmaal een feit dat het geluid niet op de gehoorbeschadigingsstand gaat zolang Awakenings in de NDSM Warehouse blijft; de milieuregels zijn nu eenmaal te streng in deze locatie en dat zal voorlopig ook in 2004 zo blijven. De mannen met de geluidsmeter waren ook weer van de partij en liepen al metend door het publiek heen. Je moet het ze toegeven; lef hebben ze wel want zij waren er in oktober 2003 immers voor verantwoordelijk dat het geluid ineens zoveel zachter moest

Was het geluid nu dan toch goed? Ja en nee: het geluid was nu iets harder en bleef ook constant hard maar Toch ging, zo tegen het einde van het feest, het geluid weer een paar keer zachter en harder. Jammer. Wat ook jammer was, was dat het geluid zeer dof klonk en zo nu en dan zelfs kraakte. In ons forum is hier door iemand die zeer nauw betrokken was bij het geluid een hele plausibele verklaring voor gegeven: n en ander zou te maken hebben gehad met het feit dat er gewerkt werd met Pioneer DJM600 mixers. Een citaat: Het mengpaneel waar DJ's graag mee werken (Pioneer DJM-600) is helaas klankmatig inferieur, en wanneer het overstuurd wordt gaat het zeer slecht klinken en zeer irritant kraken.  Wat de crew verweten kan worden (en waar inmiddels al over gesproken is) is dat ze de DJ's niet genoeg gecoached hebben om dit te voorkomen. In elk geval is het erg jammer dat het gebeurd is. Het had namelijk voorkomen kunnen (en moeten) worden!

Op de eerste plaats is het natuurlijk een zeer goede zaak dat er een uitleg gegeven wordt (voor de gehele tekst verwijs ik jullie naar het topic in ons Feesten en Clubs forum) maar, en natuurlijk is er altijd een maar, is dit iets waar de gemiddelde bezoeker op staat  te wachten? Is dit iets waar de gemiddelde bezoeker vijfenveertig euro voor betaalt: een hele mooie verklaring over het geluid achteraf? Nee, die mensen willen gewoon een goed en leuk feest beleven. Dit is geen verwijt maar een feit: de lat is nu door Monumental zo hoog gelegd dat de bezoekers resultaten willen zien in de zin van een goed geluid en geen beloftes en mooie verhalen hoe het achteraf had moeten zijn. En dan nu even reel: ik denk dat er maar n manier is om dit te bereiken en dat is een andere locatie zoeken: de milieu eisen zijn gewoon te streng. Desondanks Awakenings ditmaal weer uitverkocht was begint het gemor onder de bezoekers toe te nemen en dat is jammer. Monumental heeft namelijk in het verleden een aantal zeer memorabele technofeesten neergezet en het zou gewoon zonde zijn als zoiets verpest zou worden door het geluid.

En dan, niet geheel onbelangrijk, de muziek. Zoals gezegd heb ik de set van Secret Cinema niet goed genoeg mee kunnen krijgen om er een oordeel over te vellen. Er zaten wel degelijk goede stukken tussen maar ikzelf was nog niet helemaal in mijn element om alles goed genoeg op me in te laten werken. Dat werd gelukkig al een stuk beter bij Oliver Ho en James Ruskin maar helaas was hun set behoorlijk vlak. Of het nu kwam door het doffe geluid of door hun platenkeus: het klonk allemaal vrij mat en eentonig. Het publiek dacht hier ook zo over want zelfs vooraan was het een vrij matte bedoeling. Het leek pas weer los te komen tijdens de live set van Speedy J. Een set die overigens om onduidelijke redenen bijna een halfuur later begon dan gepland. De live set van Speedy J was Typisch Speedy J: compromisloos hard en rauw. Wat mij betreft had hij als afsluiter mogen staan maar daarover later meer. Het publiek trakteerde Speedy J meerdere malen op juichsalvos en Speedy J trakteerde het publiek meerdere male op een aantal genadeloos harde technobeats.

Na Speedy J zou het geheel een afsluitend Italiaans tintje krijgen: David Squillace en Rino Cerrone sloten af. Zij draaiden lekkere platen maar helaas was het geen afsluiting die bleef hangen. Of het door het geluid kwam weet ik niet; er zaten wel degelijk een aantal zeer goede platen tussen maar op de n of andere manier miste het iets althans, dat was het gevoel wat mij bekroop. Ik had liever Speedy J als afsluiter gezien omdat ik dan zeker had geweten dat iedereen met een grote glimlach de NDSM warehouse had verlaten. Qua sfeer viel mij op dat iedereen bij onze binnenkomst al in een behoorlijke feeststemming was. Of dat nu kwam omdat dit het de laatste dag van het jaar was weet ik niet maar er liepen een aantal figuren door de zaal die er flink aan waren. Ook veel niet-Awakenings publiek. Publiek wat Monumental door een tien procent mindere kaartverkoop juist buiten de deur wilde hebben. Het viel wel op dat op de dansvloer een stuk minder druk was dan de oktober editie maar af en toe was het behoorlijk dringen vooraan.

Terugkijkend op deze editie zijn er aantal dingen blijven hangen. Als eerste natuurlijk de overvolle garderobe. Niet netjes en zeker geen fijne binnenkomst; zoiets mag gewoon nooit meer gebeuren. Dan was daar natuurlijk de stroboscoop die eh iets minder had gemogen want juist door die stroboscoop werden de fantastisch mooie VJ beelden van VJ Finister eigenlijk gewoon verpest en dat is zonde. (Overigens: wie de Barcode XL dvd nog niet heeft; kopen dat ding; hij is ge-wel-dig!) Qua sfeer was het vooraan het gezelligst maar qua uitbundigheid had het wel wat meer gemogen. Kom op zeg, het is immers maar n keer de laatste dag van het jaar! Muzikale toppers waren (toch) Secret Cinema, want wat ik gehoord had klonk zeker niet verkeerd, en Speedy J: de man die de zaal gewoon op zijn kop zette. Oliver Ho en James Ruskin draaiden beide vrij mat. Pas aan het einde leek er iets meer beweging in te komen. Het zelfde gold voor de afsluiters Squillace en Cerrone; ook zij draaiden vrij mat. Of het nu door het geluid kwam of niet; er miste iets. Wat bovenal telde was dat ik met mensen was die voor mij persoonlijk heel veel betekenen. Dat heeft mijn jaarwisseling nog wel het meest geslaagd gemaakt. Om iets over zeven uur werd het tijd om te gaan. Nadat ik iemand met Duracell konijntjes neigingen dan eindelijk toch kon overreden mee te gaan zat er op voor ons.

Ik wil graag afsluiten met een techno nieuwjaarsgedachte: ik ben benieuwd wat de toekomst gaat brengen voor Monumental. Benieuwd omdat Monumental op dit moment n van de grootste n beste organisaties op het gebied van technofeesten in Nederland is. En toch is de Nederlandse technoscene niet zo groot als in, bijvoorbeeld, Belgi (een land wat nota bene nog kleiner is dan Nederland!) Als je kijkt naar ons grootste dj export product dan zijn dat enkel en alleen een stel trance djs en dat is vreemd. Vreemd omdat er op technogebied ook de nodige talenten rondlopen in ons land. Onze technoscene zou zoveel groter kunnen zijn als dat ze nu is en eerlijk gezegd zie ik daar een rol voor Monumental in weggelegd. Zij geven de grotere en betere technofeesten, hebben festival maar nog steeds mis ik Monumental als platform voor nieuw talent. Ik wil niet zeggen dat ze het af laten weten op dat gebied maar ik zou het graag naar the next level willen zien gaan. En ja, dat is natuurlijk in mijn eigen eigenbelang want hey, je moet toch ergens beginnen met die goede voornemens?

En dan willen jullie natuurlijk nu een oordeel horen? Nou goed, bij deze: geschiedenis werd er helaas niet geschreven. Deze editie gaat de boeken in als voldoende maar toch kijk ik reikhalzend uit naar een locatie die qua geluid wel kan wat wij willen: met een piep in je oren naar huis gaan. Hoor ik hier iemand Westergas zeggen?

 
Langs deze weg wil ik iedereen nog een fantastisch 2004 wensen en denkt eraan: overdaad schaadt!


Dan E
dane@start2dance.com

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws