Report: Eerste European Dance Event

Partyscene Redactie | 4 november 2003
headlines


Waar andere supermarkten hun prijzen verlaagden, deelde het European Dance Event de kaartjes gratis uit op internet.

Yonderboi speelt in de oude zaal met een gitarist, een toetsenist, een zangeres en een heftig scratchende DJ die zorgt voor een stevige Hip Hop-vibe. Oud werk van zijn prachtige 'Shallow and Profound' en werk van de volgend jaar te verschijnen opvolger. Het geluid klinkt steviger dan op de CD, het publiek luistert en deint mee.

Ondertussen draait de Tjechische schone DJ La-Di-Da sexy techno voor een uitgestorven Max. Oei! Daar hoor ik een mixfoutje, zoveel lelijker dan haar lippen. Au! Nog één!

Op de tussenverdieping is de Video Room geopend, waar een interview van Junkie XL met DJ La-Di-Da wordt vertoond. Haar lippen zeggen:
'Yeah yeah... Very excited for playing Amsterdam. My big break in Holland!'

In de theaterzaal breakdancet de Brusselse formatie 'Hush hush hush'. De B-boys maken hun lichamen tot elastieken die ze om de haverklap uitrekken en wegschieten. Ze tollen over de vloer en slingeren rond als helicopterpropellors. Oude funk schalt uit de boxen, het publiek klapt enthousiast.

Er tegenover in de filmzaal draaien korte Europese films. In het Portugese 'O Galo' leef je mee met een loodgieter die vastzit onder de gootsteen. Door het afvoerputje volg je de sex en het geweld. Een verrassende en leuke film.

Over het café hangt een sluier van geroezemoes. Hier en daar zijn flarden van gesprekken op te vangen:
'Die gast aan dat tafeltje, is die niet van de radio?'
'Ja, ehm... Giel Beelen toch?'
'Inderdaad. Het is wel zichtbaar waarom hij niet voor de TV werkt zeg!'
'Zeker! Oh ja, hij had een talkshow hier, met schrijvers, Junkie XL, politici...'
'Oh, OK. Maar waar hadden we het over?'

België wordt vertegenwoordigd door Stijn. Stijn komt uit Antwerpen, heeft lange bruine krullen en draagt een stropdas boven glimmende witte hakken. Uit zijn ouderwetse apparatuur (ongetwijfeld erfstukken) haalt hij de vaagste electrobeats. Hij pakt de microfoon en zingt in Barry White-stijl: 'Let me be a man...'
Kunst of kitch?

Om één uur begint wereldster Junkie XL zijn set in de Max. Het is zo druk dat dansen beperkt wordt tot verticaal op en neer bewegen. Toch gaat het publiek los. Junkie XL laat pompende techhouse horen en bespeelt het publiek zoals alleen hij dat kan. Hij is één brok energie en playbackt de vocals vrolijk mee: 'Take the blue pill, take the red pill, take the blue pill, take the red pill.' Af en toe pakt hij zijn biertje en leunt hij relaxed voorover alsof hij wil zeggen: 'Ik heb het voor elkaar, ik heb het voor elkaarrr.'

In de oude zaal rappen de rappers van het Zweedse Looptroop dat de politie gajes is en dat George Bush en Tony Blair evil zijn. Drie blanke hoedjes en één Rastafari zorgen voor strakke underground-Hip Hop. Ze zijn duidelijk op elkaar ingespeeld en hebben in tegenstelling tot veel rappers iets te melden.

De Fuckin' De Waele Brothers zongen het al: 'Everybody wants to be a DJ.'
In Nederland zijn de soapies begonnen met draaien, internationaal is Neneh Cherry (bekend van 'Seven Seconds') aan een DJ-carrière begonnen.
What 's next? DJ René Froger vs. DJ Frans Bauer Back-2-Back?
De Fuckin' De Boer Brothers featering MC Edwin Evers?

Neneh Cherry mag het feest afsluiten. Ze krijgt betaald DJ-les en bekijkt de knoppen en schuiven als een baby die verwonderd zijn tenen en vingers bestudeert. De koptelefoon voelt onwennig als haar eerste Pampers en ze laat veel mixwerk over aan haar kaalkoppige mentor. Ze heeft haar gezellige vriendinnengroepje meegenomen en één van hen zingt een sexy Dancehall-nummer. Alleen jammer dat de microfoon uitstaat. Na de volgende technische fout pakt ze de microfoon en zegt: 'This is a fucking nightmare, let 's forget what happened so far en start all over!' Daarna MC't ze wat en draait meneer kaalkop routineus de nieuwste hits van Mariah Carey en 50 Cent. Joepie.

In de Max heeft de Sloveense slager Umek het overgenomen van Junkie XL. De muziek beukt en ratelt als een ode aan de grootindustrie. Fabriekswerkers verdienen hun brood in deze machinale dreun, technoheads gaan uit hun dak. Melodie is voor mietjes, kracht en donkerte heerst. Tot de morgen komt.

Het European Dance Event was een alternatief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en had als doel een presentatie te geven van de hedendaagse Europese jeugdcultuur en bij die jeugd meer 'Europees gevoel' te kweken. Of het publiek zich nu meer Europeaan voelt is de vraag, een goede avond hebben ze zeker gehad.

Tekst en foto’s: Luc Carrière

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws