3voor12 wijst de weg

Partyscene Redactie | 23 oktober 2003
headlines


Website 3voor12 is voortgekomen als reactie op de invoering van de horizontale programmering bij radio 3FM. Doordat op elk uur van de week dezelfde soort programma’s werden geprogrammeerd verdween er zendtijd voor muziek die niet paste in het zenderprofiel. Dat liet de VPRO niet op zich zitten en gelukkig diende zich net het nieuwe medium internet aan waar onder de vlag van 3voor12 radio gemaakt kon worden naar eigen inzicht. De naam is een variatie op het gezegde ‘dat het vijf voor twaalf is’. “Maar het is voor de VPRO geen protestsite meer.”, legt eindredacteur Leonieke Daalder uit. “We hebben 3voor12 inmiddels omarmd.”

In de periode waarin 3voor12 van start ging, vijf jaar geleden, was de internethype in volle gang. Volgens Daalder heeft die hype geen invloed gehad op het internetmagazine. “Voor ons was het simpel: we hebben nooit het doel gehad om er geld mee te verdienen. Daardoor is de hype aan ons voorbij gegaan.” Voor de omroep bleek het webinitiatief juist een uitstekende proeftuin. “Het is een plek waar we nieuwe dingen uitproberen.”, vertelt Daalder. Een van de doelstellingen is dan ook het permanent onderzoeken van de mogelijkheden die het medium biedt. “De ene keer verslaan we een festival in beeld, dan maken we weer een filmpje en de andere keer schrijven we een artikel.”

Dit alles gebeurt wel vanuit het 3voor12 perspectief. “Door een selectie te maken willen we een gids zijn voor onze luisteraars en bezoekers en ze de weg wijzen door de bomen en het bos.” Vanaf het begin dit jaar was 3voor12 extra actief op de dancefestivals zoals Dance Valley. “We hebben er een nieuw publiek mee getrokken dat we gedeeltelijk wel bedienden maar niet helemaal bereikte. Dat zie je terug aan de mailtjes die we binnen krijgen.”, zegt Leonieke.

De middelen die 3voor12 aan kan wenden om het internetmagazine van inhoud te voorzien, zouden buiten het publieke bestel nooit betaalbaar zijn. “Een dj set opnemen is op zich niet zo kostbaar maar wanneer wij verslag doen van een festival als Lowlands dan moet je er heen met een audiowagen en dat kost duizenden euro’s. Andere sites die dat commercieel hebben proberen te exploiteren zijn allemaal van een koude kermis thuisgekomen.” Ondanks het hoge prijskaartje is er volgens Daalder ook een groot voordeel aan het verslaan van grote festivals. “Het levert massa’s materiaal op en daar kunnen we weer maanden mee vooruit.”

3voor12 zal volgende week donderdag voplop aanwezig zijn tijdens het Amsterdam Dance Event. Deze muziekbeurs voor dancemuziek trekt ieder jaar de belangrijkste kopstukken uit de internationale dancescene naar Nederland. “We zijn zowel aanwezig tijdens het dag- als het avondprogramma. We gaan geen integrale versies uitzenden van de panelgesprekken die overdag plaatsvinden. We organiseren achteraf een nabespreking waarin we de thema’s in eigen perspectief kunnen plaatsen.” In aanloop naar het ADE worden bezoekers van 3voor12 lekker gemaakt met oud materiaal van vorig jaar.

(toegevoegd:23-10-2003/13:02)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws