Report - Nighttown 29-11-02

Partyscene Redactie | 1 januari 2005
headlines

Dit report hebben wij te danken aan n van de 5 prijswinnaars van vorige week, Jos thanks!

… ik sluit mijn ogen. Ik ga terug in de tijd. Extrema 2002. Het regent katten en honden. Het festival is over. Maar er is nog een after. In de Rechter, Eindhoven. Dimitri gaat er draaien. Of toch niet? Nee, hij wordt vervangen. Maar door wie? Ik kijk achter de decks. Althans, dat probeer ik. Alles is wazig en troebel. Ik moet focussen. Langzaam maar zeker wordt mijn beeld scherper. En langzaam maar o zo zeker wordt het mij duidelijk: Gene Farris staat achter de decks! Vanaf dat moment vallen alle zorgen van me af. Want van een onvergetelijke avond waren we nu wel verzekerd. … en dan gaan mijn ogen weer open. Het is 29 november 2002. Ik sta in Nighttown. Tijdens Smirnoff Future Stars. Met diezelfde Gene Farris achter de draaitafels. En ook deze keer draait hij weer de sterren van de hemel. De uit Chicago afkomstige dj, producer en labeleigenaar kwam met een fijn gevulde platentas naar Rotterdam. De ene na de andere heerlijk plaat kwam voorbij zweven op die heerlijke Chicago sound. En zo te zien had Farris er zelf ook zin in. Regelmatig gingen zijn handen als een ware dirigent de lucht in, wat echter niet automatisch resulteerde in een hevig enthousiast reagerend Rotterdams publiek. Integendeel. De Rotterdammers waren vrij mat. Maar dit was deels te wijten aan een vrij lege Nighttown. En tja, je kan natuurlijk niet als enige uit je dak gaan. Stel je voor dat anderen je raar gaan aanstaren... Al vroeg telde de grote zaal dan ook slechts een handjevol toeschouwers. Zonde, want Farris draait letterlijk en figuurlijk toch al wat jaartjes mee. De ‘Farris Wheel’ EP op Relief Records (1994) was zijn eerste release. Relief, het label van Cajmere (Green Velvet), is op dat moment nog een in de kinderschoenen staand project. Toch kon het naast Gene ook nog een ander aanstormend talent contracteren: hedendaags ‘house zwaargewicht’ dj Sneak. Naast Relief bracht Farris ook werk uit op vele andere prestigieuze labels als Defected, Soma Records, Siesta, Force Inc., 83 West, Communique, Defmix, Doubledown, en Static.    Maar waar waren nou al die mensen gebleven? Dan maar even de basement checken. Terwijl ik de trap naar de donkere kelder van Nighttown neem, schieten de stevigere beats me al flink om de oren. Waar Farris en Francesco Pico de wat meer up-tempo houseklanken ten gehore brachten, dreigen daarbeneden in de basement de echt hardere en snellere dreunen de boventoon te voeren. Wanneer ik uiteindelijk beneden ben, bevind ik mij dan plotseling ook in een ouderwets basement feestje: het is redelijk druk, lekker warm en met het volume op 10 erg uitbundig. Hoofdverdachte in deze zaak is toch wel Paul Hazendonk te noemen. Dit jonge, aanstormende talent staat hier namelijk de toekomstige sterren van de hemel te draaien. Hazendonk die vorige maand nog in Las Palmas zijn eigen Technique cd-releaseparty mocht voorzien van diverse heerlijke deuntjes, krijgt ook hier het publiek weer helemaal plat. Ja, in de basement is het op vrijdag vaak stoom afblazen. Lekker die zware week eraf dansen. Sommigen namen dit wel erg serieus. Ik heb namelijk een kwartier met mijn handen vooruit rond gelopen en God wie weet wat aangeraakt. Ik zag echt helemaal niets meer. Jongens, die nieuwe stoommachine kun je toch overdag ook wel testen… Het eindoordeel van deze avond wordt door Hazendonk uiteindelijk toch flink omhoog gehaald. Want, afgezien van Gene Farris, gebeurde er niet veel spannends in de grote zaal. Al met al was het een heerlijke vrijdagavond. Met Farris en Hazendonk als partners in crime nog vers in het geheugen, stappen we voldaan Nighttown uit. Het donker in. Waar de kou zich meester van ons maakt. Op naar huis, waar je moe maar voldaan kunt nagenieten van een heerlijk avondje techno. Techno, as clear as your conscious…
Jos van der Hoek

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws