Satoshi Tomiie conquers Earth!

Partyscene Redactie | 15 juli 2002
headlines


Er zijn weinig aansprekende dj's uit Japan. Zo heb je de techno-koning Ken Ishi en er is ook nog Satoshi Tomiie. Satoshi is de Japanse No.1dj/producer en is al sinds eind jaren tachtig actief met onder anderen Frankie Knuckles. Daarnaast staat hij bekend om zijn uiterst dansbare en energieke remixen, vaak voorzien van heerlijke vocalen. Hij heeft net zijn tweede album uitgebracht onder het Global Underground sub-label Nu Breed. En wat een cd is dat... In tegenstelling tot de heersende trend van meerdere dj-sets op een feest, stond earth deze maal alleen in het teken van Satoshi. Vier uur lang in de 'Max' in De Melkweg. Een - wat later zou blijken - gouden zet van de Earth organisatie...

Maar het was uiteraard Per die het spits afbeet en de eerste twee uur vulde. Hij deed daarme bij sommigen de wenkbrauwen fronsen; zo vroeg op de avond al zulke diepe en energieke platen?! Per zette inderdaad letterlijk en figuurlijk de toon van de avond en veroorzaakte zelfs enige opwinding. Dit zou ongetwijfeld een fantastische avond worden. Helemaal nadat 'ie zijn set afsloot met een dub remix van Roxy Music (ik geloof dat de titel 'Love is the Drug was...). Het leek afgesproken werk, want Satoshi nam de set zonder blikken of blozen (doen Japanners dat eigenlijk wel?) naadloos over en ging door in de hoogste versnellling met dezelfde stevige, diepe en energieke tempo.

Onbekend maakt onbemind, maar de hoge verwachtingen werden meer dan ingelost. Satoshi draaide alsof hij van een andere planeet kwam, als Deep Dish on Speed! De Max zinderde werkelijk van genot en de wanden dropen van het zweet... Wie je ook van de aanwezigen aankeek, er hoefde niets gezegd te worden, maar de ogen zeiden - nee schreeuwden - voldoende: "Dit is waaaanzinnig!!!" Wat liet hij het publiek genieten, als een verkrachter die zijn slachtoffer met een glimlach en in extase achterlaat...

De vj's van Nog Harder mogen ook niet onvermeld blijven, zij speelden op de avond in met coole Japanse projecties van manga strips en (wederom) veel vrouwelijk bloot. Echter, in Japan heerst er een taboe op het tonen van schaamhaar, daar wordt alles weg-ge-airbrushed of gecensureerd. Het kon de innemende Satoshi gelukkig niet deren.

In een dance-scene die tegenwoordig gedomineerd wordt door commercie en schaalgrootte is Earth absoluut een parel in de kroon. Een house feest in de puurste zin van het woord en geen mega-party-event of hoe je het ook noemen wilt.De liefde voor de muziek staat centraal en dat blijkt ook uit de grote schare volgelingen. En tot slot nog even dit: waarom kunnen andere locaties niet net zoals de Melkweg hun zaakjes goed regelen? Zelden valt er iets negatiefs te schijven over de bar, de garderobe of de toiletten (zeer waarschijnlijk zullen er een paar dame's niet met mij eens zijn, gezien de immer aanwezige wachtrijen voor het toilet, maar goed).

Volgende maand maakt de Canadees Max Graham zijn opwachting in de 'Max'. Als hij zo draait als op zijn Transport 4-album zal De Melkweg wederom op zijn kop staan!

Ik bedank de earth-organisatie en iedereen die aanwezig was voor een fantastische avond!

Tekst: df

(toegevoegd:15-07-2002/15:12)

Meld je aan voor de
en ontvang het laatste partynieuws